Jump to content
Annons

Hur flyttar man Inserteffekter


mtornros

Recommended Posts

Hej!

Jag har just nu en kompressor på Insert #1, men skulle därinnan vilja slänga in en eq. Hur gör jag för att flytta ner kompressorn till #2?

Hittills har jag antecknat inställningarna och gjort en ny kompressor manuellt, men det känns som onödigt jobb...

Jag använder SX2.

Tack!

MVH Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Jag brukar kopiera effektens inställningar. I Nuendo finns det en bild på en diskett längst upp i effektrutan. Klicka på "store preset", öppna samma effekt ett steg längre ner och välj sedan din preset i listan. Om det funkar i cubase eller om det finns smidigare sätt vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar kopiera effektens inställningar. I Nuendo finns det en bild på en diskett längst upp i effektrutan. Klicka på "store preset", öppna samma effekt ett steg längre ner och välj sedan din preset i listan. Om det funkar i cubase eller om det finns smidigare sätt vet jag inte.

Jo, det funkar ju iof.

Nackdelen med detta är ju att jag får en massa presets som ligger och skräpar..(som jag iof bara kan slänga 😉 ).

Men det booorde ju gå att bara flytta ner effekten ett snäpp.

Men tack så mkt, det där var ju betydligt smidigare än mitt sätt iaf 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar kopiera effektens inställningar. I Nuendo finns det en bild på en diskett längst upp i effektrutan. Klicka på "store preset", öppna samma effekt ett steg längre ner och välj sedan din preset i listan. Om det funkar i cubase eller om det finns smidigare sätt vet jag inte.

Jo, det funkar ju iof.

Nackdelen med detta är ju att jag får en massa presets som ligger och skräpar..(som jag iof bara kan slänga 🙂 ).

Men det booorde ju gå att bara flytta ner effekten ett snäpp.

Men tack så mkt, det där var ju betydligt smidigare än mitt sätt iaf 😉

Kalla alla sådana för "temp" - så vet du att alla temp kan raderas eller skrivas över...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora mysteriet är varför man inte kan flytta sina inserts? Borde vara en självklarhet, kan man tycka.

Det är många som påpekat detta så förhoppningsvis ändrar steinbergarna på detta i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora mysteriet är varför man inte kan flytta sina inserts? Borde vara en självklarhet, kan man tycka.

Jag har aldrig funderat på det tidigare, men det kan säkert vara smart att ha ett enkelt sätt att byta ordning på pluggarna om man behöver prova sig fram till vilken ordning som fungerar bäst...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag lägger oftast aldrig mer än 3-4 insertar sammanlagt, så jag burkar ha dom i varannan slot, då kan man alltid fylla på. Och ja, en massa presets som heter temp-songname-vocal finns ju 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora mysteriet är varför man inte kan flytta sina inserts? Borde vara en självklarhet, kan man tycka.

Jag har aldrig funderat på det tidigare, men det kan säkert vara smart att ha ett enkelt sätt att byta ordning på pluggarna om man behöver prova sig fram till vilken ordning som fungerar bäst...

ett alternativ tills Steinberg ordnar detta är att köra energy xt som plugin-chainer i Cubase. det låter dig bygga rena modulärsoppan av alla vst pluggar om du så vill. men jag gör som övriga i tråden, lämnar plats ovanför och under när jag lägger till inserts så långt det är möjligt..

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ tills Steinberg ordnar detta är att köra energy xt som plugin-chainer i Cubase. det låter dig bygga rena modulärsoppan av alla vst pluggar om du så vill. men jag gör som övriga i tråden, lämnar plats ovanför och under när jag lägger till inserts så långt det är möjligt..

Kollade lite men hajade inte hur den funkar. Ska kolla mer senare.

I Cubase SX3 saknar jag förutom flytt av inserts även en mono-knapp 😆 och möjligheten att exportera alla kanaler för sig. Säkert en del annat också?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ tills Steinberg ordnar detta är att köra energy xt som plugin-chainer i Cubase. det låter dig bygga rena modulärsoppan av alla vst pluggar om du så vill. men jag gör som övriga i tråden, lämnar plats ovanför och under när jag lägger till inserts så långt det är möjligt..

Kollade lite men hajade inte hur den funkar. Ska kolla mer senare.

I Cubase SX3 saknar jag förutom flytt av inserts även en mono-knapp 😠 och möjligheten att exportera alla kanaler för sig. Säkert en del annat också?

Jag saknar autohitfuntcion

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...