Jump to content
Annons

Mini DV Kamera


Anarchos

Recommended Posts

Tja! har en Mini DV kamera som ja spelat in lite på. det är en USP LAN sladd, tror ja, som man ska använda för att föra in filerna i datorn. jag har en sån sladd å den sitter i just nu men det som händer är följande: Först står det att ny programvara har upptäckts, sen kommer det upp en pop-up där det frågas om du vill redigera i Pinnacle. jag svarade JA men när man väl är inne finns det inget att redigera! jag har sökt i AVC Compliant DV Camcorder på Den här datorn men där finns bara en stillbild på senaste klippet!

Så min fråga är: Hur för man över det jag spelat in i datorn? Vore mycket tacksam om nån här på forumet visste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag antar att du menar USB-kabel mellan DV-kameran och datorn? Här skulle jag dock vilja säga att om du har möjlighet använd firewire-kabel och det gränssnittet i stället. Vi har ett gäng Sony mini-dv's och nån Panasonic dv-kamera och om man använder USB på dessa låter datorn dig inte att tanka in filmen med bästa kvalitet. Varför? Ingen aning.

Men använder du en firewirekabel kan du köra över filmen till datorn i full kvalitet. D v s okomprimerad DV-AVI.

Men, över till ditt problem igen.

1. Se till att kameran är i playläge

2. Sedan får du gå in i Pinnacle (nu har inte jag det programmet, utan kör Adobe Premiere) och via (förmodligen) ARKIV välja import > movie eller dylikt. När du gör det ska en kontroller komma upp på datorn som låter dig styra kameran (som en liten video med ett videofönster). I detta fönster bör oxå en knapp finnas, typ record eller fånga video eller dyligt. Klicka på den och filmen kommer att tankas in.

filecapture.jpg

Här har jag i Adobe Premiere gått in och valt att hämta in video från kameran.

filecapture2.jpg

Här ser du "videospelar"-fönstret som dyker upp och för att tanka över film trycker jag på play och sedan på rec-knappen. Klart!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta billiga kameror klarar inte av att föra över filmen tillbaks till kameran. Är du säker på att din kamera klarar av detta?

/Henning

Jopp, min kamera kan det eftersom det inte är min, det är skolans, & de flesta som använt den har gjort detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...