Jump to content
Annons

Frågor om mixning/mastring


niklas73

Recommended Posts

"Jag skulle dö för en förklaring av uttrycken i punkterna nedan.

Den här har legat under demotråden för jag undrade över ett inlägg men fick rådet att ta upp det här istället. Hoppas inte moderatorerna blir sura på mig. Jag ska försöka skärpa mig men det är så mycket att ta in just nu.

Mvh

Niklas

1) Hur tar subbasar (vad är det) kraft ur en mix?

2) Vad pumpar för mycket och långsamt? Och hur kan en kompressor ändra på det?

3) Asså det här med sidechain... Jag har fortfarande inte hajjat. Då du säger in ya face menar du då att den ska framträda msest i ljudbilden och görs det då med mer volym?

4) Får man basen fetare genom att öka diskanten? Finns något enda exempel att lyssna på?

5) Hur funkar det härmed kompressorer?

Jag är rätt ny på det här forumet men hoppas verkligen att det är ett ställe där sådana här frågor behandlas med respekt från de som kan mycket.

Niklas "

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"Jag skulle dö för en förklaring av uttrycken i punkterna nedan.

Den här har legat under demotråden för jag undrade över ett inlägg men fick rådet att ta upp det här istället. Hoppas inte moderatorerna blir sura på mig. Jag ska försöka skärpa mig men det är så mycket att ta in just nu.

Mvh

Niklas

1) Hur tar subbasar (vad är det) kraft ur en mix?

2) Vad pumpar för mycket och långsamt? Och hur kan en kompressor ändra på det?

3) Asså det här med sidechain... Jag har fortfarande inte hajjat. Då du säger in ya face menar du då att den ska framträda msest i ljudbilden och görs det då med mer volym?

4) Får man basen fetare genom att öka diskanten? Finns något enda exempel att lyssna på?

5) Hur funkar det härmed kompressorer?

Jag är rätt ny på det här forumet men hoppas verkligen att det är ett ställe där sådana här frågor behandlas med respekt från de som kan mycket.

Niklas "

Jag kan göra ett försök men vet inte om jag förstår dig rätt..

1. Om du har en basglad lyssning när du mixar så kan det resultera i att din mix får för lite bas eftersom din anläggning kompletterar detta. Det är absolut inte fel att använda subbasar när man mixar med de måste vara inställda rätt för att ge en jämn frekvenskurva (och inte vara av hemmabioanläggnings typ).

2. Om du komprimerar för hårt kan det hända att ljudet "pumpar". Ibland vill man ha den effekten men oftast inte.

3. Sidechain är en funktion som gör att du kan låta en kompressor styras av en annan ljudsignal än den som komprimeras.

Rakt i ansiktet betyder som det låter att något ligger väldigt långt fram/starkt i ljudbilden. Mycket kompressor, sparsamt reverb, skapa plats för öjuden med EQ. Tänk på att om ljudet upplevs som långt fram till stor del beror på hur det befinner sig i kontrast mot övriga ljud. Alla ljud kan inte ligga längst fram.

4. ?? Förstår nog inte riktigt vad du menar. Men om du ökar diskant/mellanreg så kan du få mer attack eller tryck i ett basljud ibland. De låga frekvenserna upplevs ofta som som lite grötiga och sega om de inte också balanseras med ljusare.

5. En kompressor komprimerar en ljudsignal. Den sänker starka ljud och höjer låga beroende på hur du ställer in den. Den har väldigt många användningsområden.

Läs här på forumet, på internet eller låna/köp en bok om ljudteknik. Tips!!

Lycka till och hoppas du fick svar på nåt..! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade tråden till Ableton Live eftersom det var det du berättade att du mixade i.

Hans har gett dig ett svar jag tror du blir hjälpt av ( se tbruce's länk ovan.)

Låser tråden innan det blir vildavästernspaghetti i mormordala.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...