Jump to content
Annons

Enklare VST instrument?


Bernt

Recommended Posts

Jag undra om det går att få tag på VST-instrument som är anpassade för rena amatörer? Jag tittade på Garritan Personal Orchestra (GPO), och det är ju härligt så det förslår, men priset och, framförallt, systemkraven gör mig betänksam. Kan för tillfället inte bulla upp med mer än 1Ghz processor, och RAM 512 MB. Men jag undrar om det finns någonting enklare åt samma håll, som man kunde börja med (många amatörer kunde säkert vara nöjda med mindre)? Behöver inte vara gratis.

Kan kanske lägga till att min ambitionsnivå inte är att skapa inspelningar av hög kvalitet. Däremot komponerar jag lite "till husbehov" (det vill säga: eftersom jag ändå inte spelar ordentligt 😛 ), att sitta och leka med melodier och ljud är dessutom den underbaraste hobbyn som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du får nog helt enkelt satsa på något i stil med hypersonic (steinberg), som fungerar mer likt en traditionell multitimbral (underbart ord) ljudmodul. tror inte att den är så resurskrävande.

ja, den låter kanske inte riktigt så dynamiskt heller, men med din (sunda) inställning så räcker det säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ett annat bra alternativ skulle kunna vara SFZ som är gratis, tillsammans med några soundfonts. Det är dessutom ett riktigt resurssnålt alternativ.

Jag har prövat soundfonts (jag antar du menar sf2?), en del gratisfonter man hittar är överraskande bra. Creative syntarna som följde med mitt ljudkort (Audigy 2 ZS Platinum Pro) går ju att använda med soundfonts i Cubasis VST, till exempel.

Men jag har ett problem med soundfonts. Creative har en slag rymdljudeffekt som de kallar för EAX, som tillåter en att höra instrumentet man spelar som man var i en kyrka, en konserthall, ett badrum, m.m. Ganska fungerande. Jag får det här att fungera med Microsoft synten och Universal Sound Modul, men inte med Creative syntarna. Det betyder att ljudet med soundfonts saknar dessa rymdeffekter, vilket gör akustiken mycket, mycket sämre (jag använder hörlurar). Det här är anledningen till att jag söker någonting annat än soundfonts. Hittar någon på ett sätt att kombinera soundfonts med EAX, vore jag nöjd.

Här kan jag inte låta bli att berätta att jag varit i kontakt med en person på Creative och försökt förklara mitt problem. Han tyckte EAX fungerar utmärkt med soundfonts, bara med förbehållet att man först måste spela in. Det stämmer. Om jag alltså först spelar in mitt piano, kan jag faktiskt spela upp det som det var i kyrkan. Men jag undrar ju ändå om till exempel en violinist kunde nöja sig med att hans instrument lät som en Stradivarius från en skivinspelning, men inte då han spelade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...