Jump to content
Annons

Ropat in en sm 57 på tradera


Zyan

Recommended Posts

Hej

Jag har ropat in en sm 57a på tradera och ska nu åka och titta på om skicket stämmer överens med beskrivningen fint skick.

Han är trumslagare och har ingen utrustning att koppla in den. Hans ord är att den fungerar fint.

Vad ska man titta på extra noga?

Några ideer hur jag ska gå till väga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite knivig fråga det här.

57an är definitivt en riktig arbetshäst, så med stor sannorlikhet så är det nog inte något problem, men det är klart har du otur så kan det ju vara en trasig kapsel på micken eller att det glappar i xlr kontakten eller något i den stilen. Svårt att se på utsidan så mitt råd är att du kopplar in den och hör så att den inte glappar och att det kommer något ljud ur den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att jag inte kan koppla in den när jag tittar på den.

Och om den inte fungerar eller glappar så vet jag var han bor och jag är inte lätt att tas med om jag är förbannad. 😳

Men tänkte bara på saker man ska titta extra noga på rent fysiskt. Vad får inte vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om han har sjungit i den: Kolla så inte gallret är igensunkat med snusrester.

En del gamla replokalsmikar kan vara rätt snaskiga. Puffskydd fyller en funktion...

Mmmm, hoppas inte hockeylandslaget har använt den... då lär man kunna göra en mindre utgrävning i micken 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han har sjungit i den: Kolla så inte gallret är igensunkat med snusrester.

En del gamla replokalsmikar kan vara rätt snaskiga. Puffskydd fyller en funktion...

Den såg fräsh ut. Enligt Agne på musikcentralen (4sound) här i stan så var det ett fint exemplar. Passa på o visa den medas jag utökade min samling mick-stativ.

Det enda jag är missnöjd med är ljudstyrkan.

Har gainen på maximalt! (60db) och det är svårt att få det distat. Får hamra ackord över bashålet på två centimeters avstånd så blir det peak.

Utöver det så är jag nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsså undrar vi förstås vad du fick betala?

Och: Grattis till ett gott köp för tusan! Jag köpte själv en snålvariant; PG57 så sent som 4-5 dar sen.

700...lite dyrt kan tyckas. Men folk håller i sina sm 57or...vad var det du kalla dem? Mickarnas 240! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta med en ohm-mätare och sedan mäter du på xlr- stiften och är det motstånd så är coilen hel iaf men får du inget utslag så kan den vara kaputt.....förutsättningen är att du kanske har en multimeter eller dyl.

och om du har en och är osäker på hur du ska mäta...PM:a mig / karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi prova hur den låtar...ska micka upp min gitarr nu...

Har adk-51an på 14 bandet...var ska jag har sm 57?

Det enda jag är missnöjd med är ljudstyrkan.

Har gainen på maximalt! (60db) och det är svårt att få det distat. Får hamra ackord över bashålet på två centimeters avstånd så blir det peak.

Utöver det så är jag nöjd.

Fast nu tycker ju inte jag att en sm57:a är att rekomendera att micka akustisk gitarr med. Blir nog bättre bara med din ADK51:a tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill leka i stereo.

Kommer nog använda den till mycket. Allt utom sång.

Och en bra att ha mick när min kompis har införskaffat cymbaler till sitt tama superstar. Då får jag nog skicka ursäkta lappar till grannarna redan innan vi börjar dundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du tänker på sm 58.

Edit: Det är världens mest sålda sångmick. Typ samma som sm 57 fast med puffskydd. Vet inte hur stor skillnaderna är. Men det är säkert någon som gör.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker på sm 58.

Edit: Det är världens mest sålda sångmick. Typ samma som sm 57 fast med puffskydd. Vet inte hur stor skillnaderna är. Men det är säkert någon som gör.

Innanför höljet är SM58 och SM57 (eller; 240-n 🙂 ) precis samma mik. Däremot skiljer ju höljet/gallret en del, vilket skapar karaktärsskillnad.

(Fakta uppsnappat muntligt från Musikbörsenfolk. Hugg emot om jag har fel, men jag har för mig att det blev utrett nångång här på forumet för ett tag sen oxå?)

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57,SM58... Same same but diffrent.. Som dom säger i Thailand... Samma element men på grund av hur kapseln sitter i höljet så lyckas SM57 prestera lite mer lågfrekvens.. Men den pucklar på ett skönt onaturligt sätt runt 12~14KHZ .

700 spänn är ok eftersom den är i det närmaste "unbreakable" 🙂

Men det är tammetusan inget att micka en ackegura med inte.. Upp i nivå lite.. Pukor, virvlar och skränande 4x12or gillar den.. Sen har jag iof lyckats göra en hel del bra sånginspelningar med den också.. Kolla t.ex https://www.studio.se/index.php?showtopic=24266&hl= där Addic59 enbart använt en SM57 såväl till sång som till gurauppmickning så kan du höra lite hur det kan låta om en SM57 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm...harkel...snacka om att gjort bort sig. Hmm... sm 57 säljes för 700...

Får micka upp kamratens tama superstar eller något. Äger ingen bra förstärkare för uppmickning.

So long

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm...harkel...snacka om att gjort bort sig. Hmm... sm 57 säljes för 700...

Får micka upp kamratens tama superstar eller något. Äger ingen bra förstärkare för uppmickning.

So long

På vilket sätt? Vad ville du ha micken till? En SM57 är väl aldrig fel att ha hemma?

Jag har ett antal gånger mickat akustiska gitarrer med en SM57 när jag velat ha ett par dubbade kompgitarrer som fyller ut ljudbilden i pop/rocklåtar. Mycket tajtare ljud som nästan alltid sitter bättre i en mix än om jag använt t ex en ADK51. Om däremot en singer/songwriter knackar på dörren och vill bli förevigad så väljer jag bort SM57 ganska snabbt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehm...harkel...snacka om att gjort bort sig. Hmm... sm 57 säljes för 700...

Får micka upp kamratens tama superstar eller något. Äger ingen bra förstärkare för uppmickning.

So long

Bortsett från priset så är väl allt OK..? En SM57 är aldrig fel att ha att ta till. Men du kan ju köpa en sprillans ny över disk för 900...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej..jag ska inte sälja den. Visst är den bra att ha hemma om man är fler o latchar. Bara tragiskt att jag inte använder den till det den köptes för.

hansjohnny: Jo, jag har lärt mig det. Det är samma mick fast olika öppningar som skapar olika karaktärer. Ska prova den till sång nu i helgen.

So long

-Zyan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...