Jump to content
Annons

Varför var det så vasst ljud i Mboxen?


Musiker81

Recommended Posts

Hej

Jag har haft en Mbox för ganska länge sen men varför var ljudet så vasst i den? Nu när jag har Cubase SX så är inte ljudet nå vasst alls. Jag undrar är ljudet lika vasst i Digi002 och HD. Jag har faktiskt tänkt att byta muskprogram från Cubase SX till Digi002 men är osäker om det är någon bra ide för ljudet kanske är vasst i Digi002 också. Min fråga är varför var ljudet så vasst i Mboxen och är ljudet lika vasst i Digi002 eller är det mycket mjukare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.

Inte är det lätt att svara på varför du förr i tiden tyckte det lät vasst. Kanske är det dina öron som lärt sig lyssna annorlunda? Kanske att du minns fel? Kanske att det var någon annan utrustning som ändrat sig? Kanske är det så att du det ljud du söker är vad andra skulle kalla för luddigt?

En liten reflektion är att när jag ibland går förbi en radio-affär, så demar de alltid stärkarna med brutalt ställda tonkontroller - basen på max och diskanten på max. I mina öron låter det ungefär så illa det kan göra, men folk i allmänhet verkar gilla det.

Nå, MBox har enligt mina öron, och enligt en hel del bättre lyssnare, ett ganska bra ljud både på ingångarna och utgångarna. Mikförstärkarna kan möjligen kallas lite "kliniska", dvs de är rena utan att lägga på något. Spelar man nu in med MBoxen och ut via ett par studiomonitorer får man ett bra ljud.

Nu kan man jämföra det med en typisk "spelutrustning". Ta ett billigt ljudkort och ett par PC-högtalare som exempel. Det kommer att låta helt annorlunda. Det är fullt möjligt att i sådan jämförelse kommer MBox + studiomonitorer att låta vasst. Men det är inte något fel på MBox-en. PC-högtalare är inte precis kända för sin höga ljudkvalitet, och billigaste möjliga PC-ljudkort är inte heller det.

Inte heller är det så att Cubase SX i sig varken lägger till eller tar bort något från ljudet jämfört med till exempel ProTools. Visst kan det finnas skillnader, men de är i sådana fall så ytterligt små att det är tveksamt om vi människor kan uppfatta dem.

Så min tro är att du får söka skillnaden utanför MBox-en, antingen i dina öron eller i ljudkortet eller högtalarna.

Trombonisten

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...