Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

visste inte att det inte gick att svara pÄ "bifogade filer" sÄ jag lÀgger posten hÀr istÀllet! (tack aorfreak)

....

nej, det Àr inte en vanlig demo. inför ett litet projekt sÄ har jag en inspelningsteknisk fundering.

normalt sett sÄ försöker man kanske spela in olika kÀllor med olika mickar pÄ olika spÄr för att sedan kunna mixa. men hÀr handlar det bara om en akustisk gitarr och sÄng, sÄ jag funderade lite pÄ att bara anvÀnda en mick till allt, jag inbillar mig att det blir mer "helhet" i ljudet, och sÄ slipper man problem med eventuella fasfel.

men Ä andra sidan sÄ gÄr det ju inte i efterhand att eq:a nÄgot separat... sÄ vad tycker du? jag spelade in en liten snutt "live" framför bara en mick (mono), och undrar ifall ni tycker att det hÄller ljudmÀssigt. har bara lagt lite reverb pÄ.

lilla klippet (mitt första)

hoppas detta funkar, och att ni har synpunkter!

Annons
Postat

Tycker att det lÄter jÀttebra.

Vad Àr det för mick du anvÀnt?

Det var vÀl kanske lite för mycket reverb bara...

Postat

Bra balans i ljudet, bra spel. Vill höra mer.

Du kanske borde de-essa reverbet. Det Àr lite vasst.

Postat

Duger finfint det dÀr.. Jag har sjÀlv exprimenterat med detta problem tidigare.. Jag testade en massa alternativ och kontentan som jag kom fram till Àr att anvÀnda 1 (en) bra mick om det sjungs och spelas samtidigt.

Alternativet Àr ju att spela in gitarren för sig och sÄngen för sig.. Men oftast försvinner det kÀnslomÀssiga samspelet i lÄten dÄ.

Postat

tittar förbi lite snabbt.

tack för kommentarerna, goa mÀnnskor.

aorfreak - jopp, det Àr jag som sjunger och spelar, ca 23:30 igÄr

giggsy - kul att du gillar det! japp, normalt sett sÄ gÄr jag igenom hela lÄten och de-essar alla stÀllen dÀr det behövs. den hÀr Àr dock helt obehandlad, för att förvanska ljudet sÄ lite som möjligt. i "skarpt lÀge" sÄ ska det de-essas!

hegobald - hÄller med, det Àr otroligt svÄrt att lÀgga gitarr och sÄng i olika omgÄngar utan att spela till metronom. det "hörs" liksom.

osiris - tack för kommentaren, kul att du gillar ljudet. ja, reverbet blir vÀldigt pÄtagligt pÄ vissa stÀllen eftersom jag inte de-essat.

Postat
Tycker att det lÄter jÀttebra.

Vad Àr det för mick du anvÀnt?

jo det var sÄ sant...

jag anvÀnde en adk a51, som jag köpte precis nÀr de kom. preampen Àr en ur focusrites platinum, sÄ det Àr ju egentligen budgetprylar med gratis sir-impulsplugg till reverbet.

Postat

Bra balans mellan gitarr och sÄng, speciellt för en mikrofon.

Lite starkt reverb.

Postat

Inga fel pÄ den inspelningen inte!!

Klart bevis pÄ att det inte Àr utrustningens pris som Àr den viktigaste frÄgan.

Lite tankar:

- en av bastonerna, grundtonen i lÄten, pÄ gitarren har mer resonans Àn de andra. Kan vara öppen strÀng som lÄter annorlunda, rummet. EQ? Troligen behöver du dÀmpa den med fingret sÄ den inte klingar ut fullt.

- de-ess Àr redan nÀmnt.

- lite mindre reverb tack.

Helt andra tankar.

- vad vill du göra med lÄten? Just nu Àr det gitarr som kompar och röst. Riktigt bra genomfört, men det Àr en bit kvar till kommersiellt producerad nivÄ. Jag skulle vilja börja om med en stÄbas + spretig gitarr + sÄng. Det gÄr ju inte att göra nÀr gitarren redan lÀgger bastonerna. Sen kanske vispar pÄ trumma plus nÄgot gott soloinstrument - sordinerad trumpet Àr en tanke Àven om det Àr konventionellt. Ballader behöver liksom jobbas med för att inte kÀnnas trÄkiga jÀmfört med annan musik.

Gunnar

Postat

ett stort tack för alla synpunkter och glada tillrop!

giggsy - kommer inte riktigt ihÄg exakt vilket jag la pÄ (har lagt impulsfilerna i lite olika kataloger, men det Àr ett platereverb iallafall)

linus/surikatmamma - jo, reverbet Àr lite stort och nÄgot pÄtagligt i vissa lÀgen.

trombonisten(gunnar) - extra tack för utförlighet! ja, jag ville inte nÀmna nÄgon utrustning frÄn början, för att inte pÄverka Ät nÄgot hÄll (inget Àr eq-at heller). jag tror att det Àr reverbet som förstÀrker bastonen, dessutom Àr rummet fyrkantig och om Àn vÀl dÀmpat sÄ bryts inte bastonerna.

min tanke Àr inte sÄ mycket lÄten i sig (körde bara rÀtt upp och ner), utan mer om ni tycker att det rent "ljudmÀssigt" hÄller med bara en enkel (och i det hÀr fallet billig) mick, tillsammans med andra budget saker. men Àven om jag inte hade nÄgra planer pÄ att bygga vidare pÄ just detta, sÄ tackar jag för synpunkter och förslag pÄ arrangemang,vÀrdefullt att ta med sig i kommande "skarpa" inspelningar.

/tack

Postat

Tycker att det lÄter riktigt fint och nÀra. Fin röst har du ocksÄ, lÀt inte alls som jag hade trott.

Postat
ett stort tack för alla synpunkter och glada tillrop!

giggsy - kommer inte riktigt ihÄg exakt vilket jag la pÄ (har lagt impulsfilerna i lite olika kataloger, men det Àr ett platereverb iallafall)

linus/surikatmamma - jo, reverbet Àr lite stort och nÄgot pÄtagligt i vissa lÀgen.

trombonisten(gunnar) - extra tack för utförlighet! ja, jag ville inte nÀmna nÄgon utrustning frÄn början, för att inte pÄverka Ät nÄgot hÄll (inget Àr eq-at heller). jag tror att det Àr reverbet som förstÀrker bastonen, dessutom Àr rummet fyrkantig och om Àn vÀl dÀmpat sÄ bryts inte bastonerna.

min tanke Àr inte sÄ mycket lÄten i sig (körde bara rÀtt upp och ner), utan mer om ni tycker att det rent "ljudmÀssigt" hÄller med bara en enkel (och i det hÀr fallet billig) mick, tillsammans med andra budget saker. men Àven om jag inte hade nÄgra planer pÄ att bygga vidare pÄ just detta, sÄ tackar jag för synpunkter och förslag pÄ arrangemang,vÀrdefullt att ta med sig i kommande "skarpa" inspelningar.

/tack

Som nĂ„gon sa skulle det kanske fungera att lĂ€gga lite stĂ„bas och enkelt vispkomp pĂ„ vissa lĂ„tar, om det nu blir flera i samma stil. GĂ€rna ett lite blygt piano ocksĂ„. 😏

Postat

surikatmamma/gunnar - problemet med era förslag och idéer med piano, stÄbas etc Àr inte att de Àr dÄliga förslag (dom Àr nog utmÀrkta), utan att mina kunskaper inte framstÄr som speciellt blÀndande pÄ dylika instrument.

nÀr det gÀller ex. stÄbas sÄ finns det nog ingen lÄt i hela vÀrlden som skulle vinna pÄ att jag skulle lÀgga pÄ det...

dÀremot sÄ kan det öppna för intressanta sammarbeten.

phobos - kul att du tycker att det lÄter bra och att du gillar rösten. jag blir nyfiken pÄ hur du trodde att jag lÀt...

tack!

Postat
surikatmamma/gunnar - problemet med era förslag och idéer med piano, stÄbas etc Àr inte att de Àr dÄliga förslag (dom Àr nog utmÀrkta), utan att mina kunskaper inte framstÄr som speciellt blÀndande pÄ dylika instrument.

nÀr det gÀller ex. stÄbas sÄ finns det nog ingen lÄt i hela vÀrlden som skulle vinna pÄ att jag skulle lÀgga pÄ det...

dÀremot sÄ kan det öppna för intressanta sammarbeten.

phobos - kul att du tycker att det lÄter bra och att du gillar rösten. jag blir nyfiken pÄ hur du trodde att jag lÀt...

tack!

Lite mer varan-tv kanske 😆 , nĂ€ men ja trodde inte att du skulle ha en sĂ„n vacker röst med ditt nick och din avatar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.