Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Goddagens!

Jag har ju då precis bytt från Cubase till Logic som säkert många vet. Jag stormtrivs, men vissa småsaker hittar jag verkligen inte, som t.ex. att skapa en mastekanal.

Jag har letat i instruktionsboken och har gjort som de anvisar. Genom att välja master på Channel-inställningarna. Men det man får då är endast en regel för mastern. Jag vill ju ha en master där man kan lägga på effekter och se om det peakar eller så.

Säkert gjort på ett litet klick, så tell me 😉

Annons
Postat

Den kanske ligger "gömd" - ta fram mixerfönstret och klicka på "global" uppe till vänster, klicka sedan på blå knappen "output" under, och du får fram outputkanalen. Dubbelklicka på den så dyker den upp i projektet, både i vanliga mixern (dvs när du klickar på "global" igen) och i arrange.

Notera att jag har Logic Express (7), så om du har Pro så kanske det funkar på nåt annat sätt.

Postat (redigerat)

Master kanalen i logic kallas för Output 1-2 ifall det är ditt ljudkorts output kanaler.

Att skapa en sådan är enklast gjort genom att du

gå in i enviroment , (Öppna enviroment fönstret)

Kopierar någon annan kanal (Alt+vänster mus)( vilken som helst)(i Viev menyn skall Parameters vara i kryssad)

Markera den nya kanalen och uppe till vänster i enviroment väljer du i Channel att detta skall vara en Output Stereo kanal troligtvis då Output 1-2.

Sedan drar du bara den nya kanalen dit du vill att den skall vara i enviroment.

Om du sedan vill snabbt ha tillgång till kanalen får du skapa en output 1-2 kanal i Arrange oxå.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Master kanalen i logic kallas för Output 1-2 ifall det är ditt ljudkorts output kanaler.

Kopierar någon annan kanal (Alt+vänster mus)( vilken som helst)(i Viev menyn skall Parameters vara i kryssad)

Markera den nya kanalen och uppe till vänster i enviroment väljer du i Channel att detta skall vara en Output Stereo kanal troligtvis då Output 1-2.

Om du sedan vill snabbt ha tillgång till kanalen får du skapa en output 1-2 kanal i Arrange oxå.

Tack Tomaz, nu har jag en fin masterkanal som jag ska hålla koll på.

Som sagt, sånna småsaker som jag fixar i cubase på 5 sek i är sånna stora projekt i Logic. Men jag lär mig nya saker hela tiden.

Postat

Som sagt, sånna småsaker som jag fixar i cubase på 5 sek i är sånna stora projekt i Logic. Men jag lär mig nya saker hela tiden.

Den ska väl finnas automagiskt i enviorment? Det gör den iaf på alla ställen jag har varit på (även här hemma) och ingen har mixtrat med autoloaden...

Alltså, snabbare än Cubase's 5 sekunder 😉

Postat

Den ska väl finnas automagiskt i enviorment? Det gör den iaf på alla ställen jag har varit på (även här hemma) och ingen har mixtrat med autoloaden...

Alltså, snabbare än Cubase's 5 sekunder 😕

Jo det finns färdigt. Men nu hade jag öppnat en helt tomt projekt. Alltså inga audiospår eller nånting. Inte heller någon master. Därför var jag tvungen att skapa en egen. Jag kanske hade råkat ta bort den, vad vet jag, den fanns iaf inte där.

Nu har jag iaf en master som vanligt igen 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.