Jump to content
Annons

När man trycker på ögonen


Egghuvud

Recommended Posts

När jag trycker på mina ögonlock, med stängda ögon, så blir det liksom prickar där fingrarna är, fast på motsatt sida om ni föstår. Det har med ögats uppbyggnad att göra, det vet jag (att det blir spegelvänt så att säga).

Min fråga är nu följande:

Vilken färg får ni på punkterna. Mina är liksom svartmörkblåa med oranga ringar utanför. Om jag tittar noga tycker jag mig kunna ana ett slags grön/violett också.

Är bara nyfiken på om det är samma färg för alla eller om det varierar.

en vidare fundering är om det är samma effekt som när man sätter ne ficklampa mot anden så att säga. Att man på något sätt ser igenom sitt eget ögonlock och det är därför det blir orange, alltså att den oranga färgen är ögonlockets blodkärl som lyser igenom, fast samtidigt så är det ju inte ljus som tränger igenom ögnolocket när man trycker på det så det är nog fel tänkt.

I vilket fall. Vilka färger blir det? 😎

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske skulle lämna en instruktion. Stäng ögonen. (fast inte än för då kan du inte läsa mer) Sätt fingrarna försiktigt på ögonlocken och tryck till lite. Rör ögonen och titta på motsatt sid till där du satt fingrarna. Vilken färg är "avtrycken" av dina fingertoppar?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack Egghuvud - äntligen ett viktigt ämne!!

När jag vaknar på morgonen och tittar i taket så ser jag ett rutmönster på bägge ögonen, det verkar överensstämma med näthinnans blodkärl. Det är så jag fått det förklarat för mig. En slags överkänslighetsreaktion när jag går från kolsvart till vaket tillstånd. Normalt ska man inte hinna se det rutmönstret. Blinkar jag sedan några gånger när jag vaknat så försvinner det för varje gång. Undan för undan.

De färger du ser när du trycker på ögonen är väl också de näthinnans. Jag tror inte det är någon höjdare. Har du otur så spricker ett kärl. Eller, vilket är vanligare och speciellt om du har närsynthet, att du drabbas av näthinneavlossning. Näthinnan är ju faktiskt dumt nog bara ett tunt blad, som ett membran som ligger helt LÖST längst bak i ögat och är till för att fånga upp allt vad du ser och uppfattar av omvärlden i bild. Så förklarade min optiker det för mig.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ser snarare grönt tror jag. Sen kanske man ska göra testet mer vetenskapligt och utföra det när man varit i ett mörkt rum några minuter så att inga andra artefakter uppkommer (t.ex komplementfärger).

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag trycker på mina ögonlock så bildas olika mönster i olika färger och när jag koncentrerar mej kan jag få dessa mönster att byta form, fast färgerna kan jag inte inverka på men ju hårdare jag trycker desto starkare kontraster och tydligare blir mönstret.

Jag tycker det är så jäkla häftigt så jag brukar sitta och göra det på toaletten så ingen ska tro att jag är knäpp i skallen. Att skita nuförtiden är helt enkelt dubbel njutning!

Link to comment
Dela på andra sajter

De färger du ser när du trycker på ögonen är väl också de näthinnans. Jag tror inte det är någon höjdare. Har du otur så spricker ett kärl. Eller, vilket är vanligare och speciellt om du har närsynthet, att du drabbas av näthinneavlossning. Näthinnan är ju faktiskt dumt nog bara ett tunt blad, som ett membran som ligger helt LÖST längst bak i ögat och är till för att fånga upp allt vad du ser och uppfattar av omvärlden i bild. Så förklarade min optiker det för mig.

😆

:musik

Njaee man får vara försiktig. Men om man kliar sig i ögonen, t e x om man är lite trött så uppstår ju samma fenomen.

Hej ni där hemma. När ni svarara på min fråga så var försiktiga. Ingen näthinnelossning tack!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag trycker på mina ögonlock så bildas olika mönster i olika färger och när jag koncentrerar mej kan jag få dessa mönster att byta form, fast färgerna kan jag inte inverka på men ju hårdare jag trycker desto starkare kontraster och tydligare blir mönstret.

Som sagt vara var försiktig med näthinnorna..... 😆

Inga klara eller tydliga färger då? Inget grönt/violett eller orange?

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan ju knappast komma åt näthinnan med fingrarna 😆 så hur den kan ta skada fattar jag inte... Kanske hornhinnan kan ta skada om man trycker i ögonen? Kanske ögonformen ändras och blir ovalare om man ofta trycker, och på så vis blir man närsynt/långsynt/trångsynt/långsint vad vet jag...

Egentligen känns det inte så konstigt att man ser en massa fläckar osv när man blundar - tapparna och stavarna lär stimuleras även om de inte får ljus (jmf öronen när det är riktigt tyst).

Link to comment
Dela på andra sajter

tapparna och stavarna

Om jag har tappat mina stavar, är det handsfree då?

Jag har petat i mina ögon i flera år och min syn har inte blivit sämre för det så vitt jag vet. Fast det är ju svårt att avgöra om jag ser fel eller dåligt för allt är så suddigt nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir gröna ringar för mig! grönt med lite blått.

Har du inte provat att blunda, och trycka på mitten av båda ögonen. Om du trycker lite lätt i en minut eller två, och sen öppnar ögonen, så ser man hundratals små prickar.

Och om du blundar under tiden som du trycker i ett par minuter, så ser man ett gult schack-bräde som snurrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har jag iaf testat! Om jag blundar är allt svart och om jag då trycker på ögonlocken är allt fortfarande svart. Ingen skillnad alls faktiskt!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hittils har vi mina blåsvartoranga, någon ser guldigt och någon grönt. Hmm det verkar vara så att det ifnns individuella variationer. Nu är frågar bara varför det gör det. Fortsätt gärna är ni snälla så vi får bevis för hur det är. Är färgerna vid ögongnuggning universella eller indivduella. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Egghuvud - äntligen ett viktigt ämne!!

Haha... 😆 jag tänkte först skriva "vafan, har musik loggat in som Egghuvud, eller vad?!", men sen ser jag ditt inlägg.... o ja' ba' "aahhhahahahahah". 🙂

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...