Jump to content
Annons

Varning för tweak-tips


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej-vill bara säga att de tips som jag läste om i en tråd här igår från en site som blivit utnämd till "site of the month" är fullkomligt livsfarliga och sätter din dator ur spel!

Jag har suttit med detta hela dagen,ringt mina supportkontakter på MI7 och Luthman- och de är enhälliga:

ge fan i att tweaka datorn såsom både tidningen studio och andra siter tipsar om-finns inga som helst belägg för att de metoder som föreskrivs skall minska belastningen på ett relevant sätt i musikhantering etc-tvärtom så ställer dessa ändringar till det så att man får spader,jag åker på en ominstallation av hela skiten=JÄTTEKUL,skulle ha mixat några låtar idag på min lediga dag,pyttsan...

Det som hände var att jag inte kom åt hardware/egenskaper-allt var tomt,ljudkortet slutade att existera osv osv,bara en massa skumma ras i burken,jag återställer just nu allting men vilket slöseri med tid!!!(jag gjorde exakt så som det förespråkas i instr.)

Ni behöver inte göra samma misstag-var glada för det,datorn funkar bättre utan dessa

amatörtips som proffsen undviker,nu har jag fått det bekräftat,det enda som mjligtvis

kan göra någon nytta är att ändra på ljudscheman och bakgrundstjänster-NO MORE!!! 🙂😠😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
finns inga som helst belägg för att de metoder som föreskrivs skall minska belastningen på ett relevant sätt i musikhantering

Det finns tvärtom väldigt mycket belägg för olika sätt att optimera systemet. Som exempelvis att stänga av viloläge, stänga av systemåterställning, stänga av skärmsläckare, defragmentera ofta, stänga av grafiska förbättringar i operativsystemet o.s.v.

Vilken ändring var det som påverkade ditt system?

Och det brukar förresten räcka med att stoppa i Windows-skivan och köra en reparations-installation de gånger olyckan är framme. Systemet kanske inte kommer att vara optimalt efter en reparation men det bör fungera tillräckligt bra för att man ska kunna fortsätta jobba.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tvärtom väldigt mycket belägg för olika sätt att optimera systemet. Som exempelvis att stänga av viloläge, stänga av systemåterställning, stänga av skärmsläckare, defragmentera ofta, stänga av grafiska förbättringar i operativsystemet o.s.v.

Jag vet att det har varit många smådiskussioner om hur man optimerar sin dator. Men det känns som jag saknar en komplett bild från någon trovärdig person. Finns det en länk till någonstans där man får en bra bild av vad som är värt att göra?

Angående att tweaka sönder sin dator så är det väl helt enkelt så att ens pillande måste stå i proportion till ens kunnande och att man måste backa upp allt viktigt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Pellesnusk: Visst är det så! Tipset är väl att köra igenom olika prestanda-tips direkt efter att man gjort en ominstallation. Att optimera en fungerande installation genom att stänga ned tjänster, avinstallera delar ur Windows och rensa i registret är sällan en lyckad idé. Det är väl först om systemet fungerar dåligt eller om det är nytt system som man vill testa att optimera som det är en bra idé att sätta sig ned och köra igenom olika tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra att nåt gick fel i ditt tweakande.

Jag vill ändå hävda att rätt optimeringar kan göra stor skillnad.

TuneUp Utilities är ett suveränt program. Kör igång en guide, svara på enkla frågor och sen optimerar programmet och skalar av/avaktiverar onödiga funktioner.

- Vill du ha nätverksstöd eller internet på datorn?

- Nej.

- Okej, då kan vi avaktivera DHCP-klienten, Terminal Services, Windows Firewall och 30 andra tjänster som tar tid att ladda in...

Du behöver alltså inte rota ett dugg i Registereditorn, meka med ini-filer osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Majken,jag vet inte vilken ändring det var som gjorde att min dator blev ohanterlig-

är ju liksom 25 punkter på listan man skall åtgärda,var bara att gå bakvägen och ändra allt åt andra hållet igen,men just nu sitter jag och väntar på sp2 som tydligen behövs i reparations-syfte(hittar inte skivan)-det här med belägg hit och belägg dit,vissa av de funktioner du nämner är säkert bra men marginella som sagt,jag har även talat med en välkänd studiodatorbyggare nyss och han säger samma sak-AKTA er för detta!!!

Linus-tack för tipset men jag vågar inte prova mer kurer nu,du får gärna komma hit och fixa min dator,jag ersätter dig om du verkligen vet vad du gör-vill säga,felet är att min dator blivit seg som fan sista halvåret,säkerligen pga en massa registry files som käkar minne etc då jag varit dum nog att testa nya program/plug-ins etc och sedan avinstallerat dom,under 3 års tid ca...

(du bor i Kalmar?)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart att principen: "if it is not broken dont fix it" gäller för sin dator hemma. Men samtidigt vill man ju alltid krama ur mer prestanda, så lite tweakande är alltid värt att göra.

Kan vi inte nita en tråd där vi samlar alla tips, typ graderade både efter hur mycket prestanda man kan vinna och efter hur svåra twaksen är. Jag har själv tex märkt att man kommer förbannat långt på att ha ordning på sina diskar och vad man har vart + att stänga av nätverket medans man gör musik och stänga av allt som accessar nätverket som man temporärt inte behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märkte grym skillnad på min gamla dator när jag stängde av massa onödiga bakrundstjänster och program.

På min nya dator så är skillnaden knappt märkbar! Men att det skulle krascha har jag inte hört någon som har sagt.......vad har du ändrat då egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väldigt många "tweak"-tips som är mer eller mindre meningslösa, men en del som är bra. Det viktiga när man försöker "tweaka", är egentligen att man gör en sak i taget och testar - så att man vet vad man gjorde senast och kan återställa det om det går snett...

Jag gör aldrig annat än "optimera för bästa prestanda" och "optimera för bakgrundstjänster", eftersom det fungerar utmärkt och ger den förbättring som jag behöver. Optimeringar som ger en minimal prestandavinst, kan dock vara nödvändiga om man kör med en gammal och slö maskin, men det är nog sällan det verkligen behövs på en modern maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

awt (oregistrerad)

Jag följde studios, cm's och musicxp's guider när jag konfade min PC, den var dock helt ny och tom då så jag hade väl inte mycket att förlora, hursomhelst allt funkar perfekt och när jag jämför med min gammla väldigt o-konfade dator som jag satt på innan så är det helt underbart.. så tack för tipsen =D jag undvek dock att göra några hardcore ändringar som jag inte riktigt kände mig säker på. Alla små ändringar sammanlagt har dock gjort att datorn har ett mycket bättre flyt just när det gäller ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om man räknar min maskin som modern eller ej vet jag inte-

det är en 3 år gammal P4 med 1 gig ram ---ASrock moderkort 2 hd à 80+120 gb-

skall räcka långt enligt alla experter och supportnissar...

det jag gjorde utöver de vanliga bakgr.tjänsterna osv var att rota i hk.reg på ett par ställen,döpa om filer/lägga till,stänga av index.tjänsten/återställning/användarbyten etc etc allt som stod i den förbannade och hyllade instruktionen...

musicXP.net läs själva,där är ju en hel del "hardcore-ändringar" bevisligen,jag är mkt upprörd!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Linus-tack för tipset men jag vågar inte prova mer kurer nu,du får gärna komma hit och fixa min dator
Rimforsa/Linköping är inga problem under helgen. 🙂

Fixar du tur/returbiljetter från Vimmerby kommer jag :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

musicXP.net läs själva,där är ju en hel del "hardcore-ändringar" bevisligen,jag är mkt upprörd!

Vad menar du med hardcoreändringar? Jag tyckte att de flesta var ganska mjuka ...

Link to comment
Dela på andra sajter

TuneUp Utilities är ett suveränt program. Kör igång en guide, svara på enkla frågor och sen optimerar programmet och skalar av/avaktiverar onödiga funktioner.
- Vill du ha nätverksstöd eller internet på datorn?

- Nej.

- Okej, då kan vi avaktivera DHCP-klienten, Terminal Services, Windows Firewall och 30 andra tjänster som tar tid att ladda in...

Du behöver alltså inte rota ett dugg i Registereditorn, meka med ini-filer osv.

Hur mycket går att ändra med hjälp av demoversionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

musicXP.net läs själva,där är ju en hel del "hardcore-ändringar" bevisligen,jag är mkt upprörd!

Vad menar du med hardcoreändringar? Jag tyckte att de flesta var ganska mjuka ...

Håller med. Såg inget märkvärdigt där, som borde kunna ställa till nått knas.

Vilken punkt var det som sabbade det för dej?

Link to comment
Dela på andra sajter

MusicXP, deras tweakar är ju 5 år gamla. DÅ var det väl okej att tweaka en dator. Idag behövs det verkligen inte. Datorerna idag är så pass kraftiga att det märks knappt.

Man tjänade mest på att tweaka gamla 98an. Men på XP idag? No way!

Möjligvis stänga ner en del tjafs som i sig inte påverkar systemet. Men att gå in och rota i registret, bull! Se till att det inte krockar med IRQ-delningen. Jag har gjort sååå många optimeringar med både win 98 och XP. Tycker det inte har hjälp alls. Fått idéer från KM-studio som ändå tillverkade/sålde datorer till bla FameFactory.

Tyvärr så finns den delen av firman inte mer. Dom råkade ut för förskingring/svindleri i företaget. Och förlorade 2 mille och fick slå igen. Killen skakar väl galler nu.)

Men hur är det idag? Det är mycket man får tänka på hur det var då, för vad kan det vara? 4-5 årsen? Vad satt folk på för datorer då? Hur var XP då? Service pack? Ljudkort, drivrutiner?

Aja, skit samma. Egentligen så borde jag inte bry mig och ens skriva i tråden. Jag kör ju mac :rolleyes:

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vilken punkt har jag ju sagt redan,gjorde allt på en gång i god tro...

ursäkta tonen men nu är allt åt helvete rent ut sagt,kommer en sångare i morgon och då måste allt funka,jag får inte ens igång sp2 för att det är på Engelska och min dator är på Svenska-måste jag hämta en Svensk version??? 30 min till???

För att förtydliga:

jag kan inte öppna lägg till/tabort maskinvara

jag kan inte öppna enhetshanteraren eller maskinvarufliken

datorn startar och är i övrigt fullt hanterbar---vad gör jag nu??? :rolleyes:

Linus,bor du i Vimmerby så är det inga problem,vi kan ju höras privat-maila mig!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hmmm,håller på att ominstallera XP nu,hur är det här med sp2,finns det nyare sp2 än de som var för ett år sedan-eller är sp2 alltid samma???

(hoppas verkligen att detta hjälper-kan ju inte vara så att datorn kraschat så totalt för några jädrans tweakar tycker man,fast det känns ju onekligen allvarligt att inte kunna se maskinvaror etc längre-de bara försvann...)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara meddela att det funkar igen,efter ominstallation av XP-puuuh!

Kommer aldrig mer att lyssna på s.k. optimeringstips kan jag ju säga efter dagens erfarenheter...förutom dom stensäkra då,om det nu finns såna vill säga 😄 men det verkar overkill med XP och moderna datorer som sagt!

Någon som har ett bra tips på reg.cleaner program-SOM FUNKAR så man slipper blåsa datorn och åka på ominstallation när man fått för mycket reg.filer etc???

Link to comment
Dela på andra sajter

Att städa datorn och så är ju alltid bra ändå men de rena tweaktipsen är enligt min ringa erfarenhet bortkastad tid!

Gick in i "tweak-träsket" under några kvällar och slutsatsen blev att tre "tweaks" ger märkbar skillnad.

1 Kontrollpanel > System > Avancerat > Prestanda > Avancerat > Innunder "Processor hantering" klicka i "Bakgrundstjänster" (Översatt ifrån engelska, så terminologin kan vara fel.)

2 Defragmentera hårddisk ofta!

3 Installera de senaste drivrutinerna på datorns samtliga komponenter.

Emedan allt annat jag då testat ger en, vad jag kunnat se, så pass obetydlig (om ens någon) prestandaökning att det inte på långa vägar är värt besväret.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man skall tweaka datorn (man man skall nog veta vad man gör...)

Jag har byggt en enda renodla musikdator i mitt liv och jag följde också tipsen på en glad hemsida. Intressant hur många krascher en dator kan få när man har hackat sig igenom hela registret och ända ner i bios... Jag vet, jag borde veta bättre med tanke på vad jag arbetar med.

Tillbaka till tweakandet. Visst, på gamla datorer så mår de ofta bra av att man håller på med både bios och i registret, annars inte. Flera jag pratat med tyckte man skulle låta XP sköta sig självt. Det var bäst så. Eftersom jag inte är någon XP hackare (eller musik dito) så får kan jag bara gå tillbaka till några skitenkla punkter vad man enklast gör med servrar.

1. Sätt performance till Background Processes. Verkar rätt logiskt.

2. Ta bort allt trams med dynamiska menyer och annat. Kan man använda gamla lågprestanda grafikkort så behöver man ingen extra grafik heller. Eller skall du spela spel?

3. Stäng av Indexing Service. Skall du leta efter filer eller spela in?

4. Några onödiga applicationer som startar vid uppstart? Ta bort dem. Hatar personligen alla applikationer som skall hålla på och kolla efter senaste versionen...

5. Använd inte diskkompression. Tar bara tid för skrivningen och gör ingen nytta vare sig för databaser eller mp3or. Det finns bättre verktyg.

6. Sätt max och min på paging file lika stora. Upp och nedskalning tar tid. (Men inte mycket)

7. Stäng av de servicar som du inte behöver. De är bara i vägen. Inget nätverk = släng allt som har med det att göra, etc. Men se till att veta vad du gör, för datorn kan bli riktigt rolig om du stänger av fel saker.

Här är en länk till en lista över services som kommer med XP och småskojiga kommentarer till dem. (Har inte ens kollat om allt är med eller om han har satt det rätt. Ditt system vet bara du hur det ser ut, så du får själv bedömma.)

Services

Kom bara ihåg att du pillar på eget ansvar.

Här är Microsofts mindre roliga dito

XP Services

Visdomsord: "Don't fix what isn't broken"

Sist men inte minst: Pilla aldrig i registret om du inte vet vad du gör. Jag hackar register rätt ofta men BARA i applikationer där jag kan alla nycklar eller där Microsoft eller deras user-group har lämnat sitt stöd. Jag hackar inte registret efter en websidas rekommendationer. Nåja, jag gjorde ju undantaget med musikdatorn som jag provbyggde för en massa år sedan och det gick ju bra... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar sunt,men om man inte är någon hacker så är det inte så lätt att-

"veta vad man gör" eller hur,man litar ju på tipsen som man förmodar kommer från seriösa och erfarna tweakare,som du själv-du radar ju upp en del självklara grejor här-samtidigt som du säger att det är på egen risk etc-klart motsägelsefullt vill jag mena-bättre att inte nämna något alls om det inte är givna och ofarliga ändringar tycker jag i alla fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian. tråkigt när det går åt skogen. Aldrig kul!

Men måste bara säga att jag har också gjort alla twek grejer från MusicXP.net och jag har aldrig upplevt nåt problem. Min musikdator blev fett mycket snabbare och stabilare efter tweakningen, märkte verkligen en enormskillnad. 🙂

Jag har:

AMD athlon XP 2400+ klockad till 2001 mhz,

asus moderkort

windows XPsp2,

1024 ram,

200 gb segate,

Radeon 9800 pro

ljudkort: m-audio audiophile 2496

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...