Jump to content
Annons

Läckage=Fasfel?


onosoul

Recommended Posts

Nu ställer jag en fråga till angående fasfel, som jag förövrigt tycker är lite abstrakt.

Jag lyssnar på enstaka trummspår i vår inspelning och hör då att det finns en del slask från andra trummor i varje mick. Är det risk att detta slask fasar ut en del av ljudet från den "riktiga" micken?

Jag har problem att gate:a bort slasket med en vanligt gate men jag läste att man kan använda en frekvensberoende (heter det så?) gate där man ställer in frekvensområdet den kommer att arbeta i. Känner någon till en bra sådan i RTAS format?

Grymt tacksam för bra tips och svar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du frågar om RTAS så drar jag en djärv slutsats att du jobbar i Pro Tools. Mitt tips istället för gate är att du kollar in funktionen Strip Silence. Jag tror att kortkommandot är Ctrl+U, men jag är inte säker. Istället för att "slösa resurser" på gejtar så städar denna funktion upp kanalen. Jag använder tex denna på alla mina pukspår så gott som jämt. Jag ställer in och finlirar lite och märker jag att en cymbal läckt för hårt så att det bli påtagligt går jag in och gör fejdar där det behövs. Sen jag hittade den funktionen har jag nog inte använt en gate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

nej, alltså "strip silence" gör så att den tar det område som du har markerat och sedan lägger en slags "tystnad" där.

Strip = ta bort

Silence = Tystnad

det är sant som du säger att det finns gatear som jobbar i enbart vissa frekvenser men jag kan inte komma på någon som finns i RTAS-format.

Men nackdelen med gatar är att dom tar ju bort mycket av det levande i trummorna. Men en gate fungerar ju som så att du ställer in ett tröskelvärde och det som overstiger tröskelvärdet släpps igenom, det som inte överstiger lägger den locket på. Den jobbar ju per automatik vilket gör att den kan vara lite knepig att kontrollera. Det kan vara svårt att exakt få ut exempelvis alla virvelslagen för det kan "läcka" i gaten.

Det jag tycker du bör gör istället är att laborera med volymkurvorna och rita istället in så att volymen i slasket sjunker. Eller att du använder dig av funktionen beat detectiv till att lokalisera slagen och automatiskt klippa ut alla slagen och sedan ta bort det som ligger emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, alltså "strip silence" gör så att den tar det område som du har markerat och sedan lägger en slags "tystnad" där.

Strip = ta bort

Silence = Tystnad

det är sant som du säger att det finns gatear som jobbar i enbart vissa frekvenser men jag kan inte komma på någon som finns i RTAS-format.

Men nackdelen med gatar är att dom tar ju bort mycket av det levande i trummorna. Men en gate fungerar ju som så att du ställer in ett tröskelvärde och det som overstiger tröskelvärdet släpps igenom, det som inte överstiger lägger den locket på. Den jobbar ju per automatik vilket gör att den kan vara lite knepig att kontrollera. Det kan vara svårt att exakt få ut exempelvis alla virvelslagen för det kan "läcka" i gaten.

Det jag tycker du bör gör istället är att laborera med volymkurvorna och rita istället in så att volymen i slasket sjunker. Eller att du använder dig av funktionen beat detectiv till att lokalisera slagen och automatiskt klippa ut alla slagen och sedan ta bort det som ligger emellan.

Du har inte riktigt koll på vad Strip Silence gör. Den klipper bort allt under ett tröskelvärde i likhet med en gate. Man kan ställa in hur långt före och efter punkten där tröskelvärdet inträffar den ska sluta klippa. Istället för att automatisera en gate kan man där man hör istället justera längden på varje puksekvens och/eller lägga en fade på sekvensen.

Detta är ett suveränt verktyg om man vill redigera spåren istället för att slänga på en gate, och jag tycker resultatet blir bättre och definitivt snabbare om man vill få det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på enstaka trummspår i vår inspelning och hör då att det finns en del slask från andra trummor i varje mick. Är det risk att detta slask fasar ut en del av ljudet från den "riktiga" micken?

Slasken är något positivt. Läckaget mellan mickarna gör att trummorna känns levande. Gå till toontrack.com, lyssna på DFHS-demon med och utan läckagemickarna påslagna.

Ta en funderare, vill du verkligen ta bort läckaget?

Har du verkligen fasfel mickarna emellan påverkar det alltihopa, inte bara läckaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast finns det fasförskjutningar mellan de olika mickarna när man spelar in ett trumset. Men det är långt ifrån alltid dessa förskjutningar ställer till problem.

Uppstår det fasfel mellan två mickar är den enklaste åtgärden att fasvända eller tidsförskjuta den ena med ett delay.

Gate (eller mute) löser däremot en del andra problem. Till exempel om närmickarna tar upp störande biljud (stativ som gnisslar, sejare som rasslar, pukor som sjunger med bastrumman etc) eller om man tycker ljudet blir för diffust när alla närmickar är öppna samtidigt (för mycket diffusljud i förhållande till direktljud).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...