Jump to content
Annons

Akustikfrågor kring litet rum för trumset!


Recommended Posts

Jag har ett väldigt litet rum där jag spelar in trummor. mitt problem är att ljudet studsar så mycket och att det blir väldigt starka ljudvolymer.

Hur skulle det gå att dämpa väggarna med markisolering? Har hittat 5cm tjock pressad. Stenull är det väl kanske?

Finns ju mängdvis med sådana här trådar här och var. Men jag blir inte visare för det. Allt verkar ju bero på hur rummet är.

På bredden är mitt rum iallafall 200cm och längden är väl kasnke 350cm. Höjden till taket är på 230cm.

Vad tror ni funkar bäst i ett sådant rum? Ska jag dämpa ner det så gott det går eller ska jag bara göra så att ljudet inte studsar åt alla håll? (vilket kanske är samma sak?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

absorption funkar nog bäst i ett så litet rum.

det viktigaste är att dämpa taket ovanför trummorna, gärna hela taket, med akustikplattor eller stenull som klär in och hänger från taket. detta hjälper dig med fasproblem för overheadmickar.

känner du att det inte räcker, så dämpa även tre av väggarna så gott du kan mha glas eller stenull (~45-55kg/m3, typ paroc skalmursplatta eller rockwool ljudplatta är bra för bredbandsabsorption, tunnare material dämpar sämre i basen). Lämna golvet och ena väggen reflektiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man just låta en vägg få gå fri då?

Jag har nu satt in en matta på golvet iallafall och faktiskt hängt upp täcken på tre av väggarna. Den bakom trumsetet och på båda sidorna på trumsetet. Alltså inte den framför. (rummet är rektangelformat och trummorna är längst in om man säger så. Vilket då betyder att den andra sidan av rektangeln inte är dämpad)

Men jag har lagt ner ett bord på sidan och satt filtar och sedan ett täcke över det.

Det har hur som helst blivit mycket bättre! Men det är väl kanske bara någon tillfällig lösning kanske?

Jag har ju inte gjort något med taket ännu. Och det är väl därför som jag undrar varför en vägg ska få gå fri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man just låta en vägg få gå fri då?

Jag har nu satt in en matta på golvet iallafall och faktiskt hängt upp täcken på tre av väggarna. Den bakom trumsetet och på båda sidorna på trumsetet. Alltså inte den framför. (rummet är rektangelformat och trummorna är längst in om man säger så. Vilket då betyder att den andra sidan av rektangeln inte är dämpad)

Men jag har lagt ner ett bord på sidan och satt filtar och sedan ett täcke över det.

Det har hur som helst blivit mycket bättre! Men det är väl kanske bara någon tillfällig lösning kanske?

Jag har ju inte gjort något med taket ännu. Och det är väl därför som jag undrar varför en vägg ska få gå fri.

för att trummor låter bättre med lite reflexer kvar i rummet.

men prova dig fram med placering av trummorna och dämpning allt eftersom tills du är nöjd.

täckena och filtarna dämpar inget i basen, så om det är ett problem kan du bygga lite mer effektiva bredbandsabsorbenter av stenull som du sätter i hörnen av rummet (såg att du startat en annan tråd om att bygga basfällor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man just låta en vägg få gå fri då?

Jag har nu satt in en matta på golvet iallafall och faktiskt hängt upp täcken på tre av väggarna. Den bakom trumsetet och på båda sidorna på trumsetet. Alltså inte den framför. (rummet är rektangelformat och trummorna är längst in om man säger så. Vilket då betyder att den andra sidan av rektangeln inte är dämpad)

Men jag har lagt ner ett bord på sidan och satt filtar och sedan ett täcke över det.

Det har hur som helst blivit mycket bättre! Men det är väl kanske bara någon tillfällig lösning kanske?

Jag har ju inte gjort något med taket ännu. Och det är väl därför som jag undrar varför en vägg ska få gå fri.

för att trummor låter bättre med lite reflexer kvar i rummet.

men prova dig fram med placering av trummorna och dämpning allt eftersom tills du är nöjd.

täckena och filtarna dämpar inget i basen, så om det är ett problem kan du bygga lite mer effektiva bredbandsabsorbenter av stenull som du sätter i hörnen av rummet (såg att du startat en annan tråd om att bygga basfällor)

Nä precis vad jag har tänkt!

Sen återstår väl då taket. Men då kasnke jag ska skippa att dämpa ner den ena långsidan. Faktum är att jag har piano och stärkare på de långa väggarna (om vi nu säger så).

Så täckena slutar precis där trummorna slutar typ. Så det lär väl ändå reflektera på något.

Men jag ska testa så får jag vill skriva lite mer utförligt hur det blivit och hur det funkar med de nya inspelningarna!

Just igår (första testen) så hade iallafall inte mickarna tagit upp hela trumsetet utan mer "källan" som kanske just var tanken. Det är väl bra betyg bara det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...