Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej...jag har en fråga...det är så här att jag har fått en inspelning i midiformat på josh groban-you raise me up...men jag vill ändra på tonarten....jag kan inte hitta det..ellre det kanske är så enkelt som att det är en jävligt dum fråga och att det är totalt omöjligt att göra så som jag vill..:S

tack för alla svar...

Annons
Postat (redigerat)

vet inte vad du använder för program. men se om du hittar något som har med transpose att göra. annars kan du ju flytta noterna uppåt/nedåt.

Redigerat av rainydays
Postat

jo men om jag kör transpose så fittar sig hela låten..då blir det bara skit av det...

jag använder mig av cubase sl 2.0...hur menar du med att flytta noterna uppåt???

Postat

Du ska ju bara transponera de midispår som har tonalt innehåll. Transponerar du trummor och percussion samtidigt, så kan det bli hur fel som helst... 😉

Har du fått en midifil, så ligger kanske allt kombinerat i ett midispår? I så fall får du börja med att splitta upp spåren, så att instrumenten kommer på varsitt midispår i stället. Kommer inte ihåg vad funktionen heter så här på rak arm, men det bör stå i manualen, någonstans ihop med midi-import eller liknande.

Postat
jo men om jag kör transpose så fittar sig hela låten..då blir det bara skit av det...

jag använder mig av cubase sl 2.0...hur menar du med att flytta noterna uppåt???

I fönstret key-edit så markerar du allt och drar upp eller ned till den önskade tonarten. Detta kan göras med alla fönster samtidigt har jag för mig, men det bästa är nog om du tar spår för spår.

Postat

har ett liknande problem som någon kanske kan hjälpa mig med.

har ett midi spår med stägnd hihat men jag vill ändra till öppen utan att behöva klicka ut alla slag. kan det göras? funderade om man kunde byta i pitch raden. men hittar inget i manualen.

Postat (redigerat)

EDIT: Flyttade posten till din egen tråd. 😉

Redigerat av Linus
Postat

har ett midi spår med stägnd hihat men jag vill ändra till öppen utan att behöva klicka ut alla slag. kan det göras? funderade om man kunde byta i pitch raden. men hittar inget i manualen.

Går det inte att trycka deirekt på pianorollen till vänster så markeras alla stängda hi-hats och du kan dra upp dem? Eller att du använder musen och markera fält och sedan trycka ned och dra. Vilket program använder du?

Postat

Logical Edit heter verktyget för sådana manövrar.

Lite svårbegripligt i början, men väldigt kraftfullt till vissa saker...

Ett annat användbart alternativ, är att högerklicka på tonen i List Edit - och ta Select/Equal pitch - och flytta helt enkelt alla samtidigt på det sättet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.