Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hur skapar man strings som låter "lite psyko, låter iaf onaturligt" som i Britney Spears Toxic eller Darin´s I want ya???!! 😕

Redigerat av Curry_Man
Annons
Postat

Skapa med vad? 😕

Har du tillgång till en mindre stråksektion (t.ex. en kvartett på 2 violin, 1 viola och 1 cello) och några mikrofoner?

Tänkte du använda ett samplat stråkbibliotek ala Garritan eller Vienna?

Om jag fattat saken rätt kom stråkriffet i Toxic till genom ett misstag - men att det blev bra så man använde det.

Fula ostämda glidningar är svåra att spela med fina kliniskt rena och välsamplade stråkar. 😉

Jag tycker att tråden hör hemma i Inspelning, och inte Mixning/mastring.

Postat

Man har bra grundsamplingar som man sedan spelar in med pitchbend och modulation till olika grad.

Båda dom låtarna har starka orientaliska/arabiska influenser i sina stråkriff och dessa är oftast "skitigare" än rena stråkar.Har nog att göra med hur dom stämmer sina instrument samt hur dom spelar sina instrument.

Postat

Finns ju ett gammalt nummer av Studio där de intervjuar de där jepparna som har satt den låten till världen. Där stod det lite grann men jag kommer inte ihåg vad 😄

Postat (redigerat)

skaffa melotron(M-tron heter mjukvaruvarianten)......enklaste och snabbaste sättet.....kombinera detta med andra stråkar med dist och EQ(typ, telefonkurva) på.....prova ta bort all "decay" på ditt stråkljud, så blir det lite mer.....hmm...skumt... 😄

Redigerat av Mr Keys
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.