Jump to content
Annons

Piratkopior

Recommended Posts

Maharadijan (oregistrerad)
Postat

Varför e vissa sÄ spydiga och vÀgrar att hjÀlpa andra som har piratkopia pÄ tex cubase?

Annons
Katla (oregistrerad)
Postat

För att de kanske betalt sina program och tycker att nedladdaren borde göra likadant innan han/hon stĂ€ller frĂ„gor kring det? 🙂

Postat

Sant. En annan anledning Àr att uppenbara "enkla" frÄgor vars svar stÄr inom de 10 första sidorna i manualen kanske inte Àr sÄ spÀnnande att svara pÄ för 10:e gÄngen. Nu sÀger jag inte att det Àr det _du_ frÄgar efter, men det Àr nog den generella instÀllningen.

Effekterna av Forumregel 9 kan vara ytterligare en anledning.

Flyttar trÄd frÄn forum AllmÀnt.

Postat
  Maharadijan sa:
Varför e vissa sÄ spydiga och vÀgrar att hjÀlpa andra som har piratkopia pÄ tex cubase?

skulle du frÄga om rÄd och tips ang t.ex en stulen bil?

Maharadijan (oregistrerad)
Postat

Katla: Tror kappast de har betalat för alla program/musik etc de laddat ner, dÄligt argument.

Olsberg: Finns vÀl inget som sÀger att du mÄste svara pÄ frÄgorna.

basshole: Har aldrig stulit nÄn bil sÄ det blir lite knepigt att svara pÄ. Har du sjÀlv stulit program/musik/spel nÄgon gÄng??

SÀger inte att jag tycker det Àr ok att stjÀla, tycker bara det Àr intressant att höra vad andra tycker. Finns en hel del dubbelmoral dÀr ute.....

Postat
  Maharadijan sa:

...vad menar du? 🙂

Katla (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Maharadijan sa:
Katla: Tror kappast de har betalat för alla program/musik etc de laddat ner, dÄligt argument.

Att sĂ€ga att " du tror" och i nĂ€sta andetag kalla mina svar för dĂ„liga argument Ă€r att kasta sten i glashus. 🙂 Det jag gav dig som svar var bara möjliga förklaringar. Jag kan inte utgĂ„ frĂ„n att "de" nĂ„gon gĂ„ng tankat ner piratkopior eftersom jag inte har nĂ„got/nĂ„gra bevis som stödjer den misstanken.

Du fick ett svar som jag tycker verkar rimligt. Har du tÀnkt pÄ att det kanske Àr de som verkligen köpt alla sina program (jodÄ, de finns faktiskt) som bemöter nedladdare med spydig attityd?

Redigerat av Katla
Postat
  djonas sa:
  Maharadijan sa:

...vad menar du? 😼

Haha... 🙂

Maharadijan, Olsberg Àr inte bara moderator för forumet, han Àr tillika chefredaktör för tidningen Studio som stÄr bakom forumet. Och Studio i sin tur Àgs av IDG.

Du kanske kan förstÄ att en organisation som IDG inte vill förenas med uppmuntran av piratkopiering?

Postat

Jag skulle vilja sÀga att inte hjÀlpa folk som kör piratkopierat Àr en fjantg regel, precis som regeln att man mÄste kommentera andras lÄtar innan man fÄr kommentarer pÄ sin egen. Jag försöker hjÀlpa folk om jag kan. Punkt.

DÀremot hÄller jag med om att man inte orkar svara den hundrade gÄngen nÄgon sÀger "hej jag har cubase sx 56 xl superduper men ja fattar inte hur man spelar in pÄ mitt soundblaster kort va gör ja för fel"

Men jag skulle ocksÄ vilja sÀga att regeln om att man ska söka innan man frÄgar visserligen Àr vÀl tÀnkt, men ibland Àr det sannerligen inte lÀtt att hitta saker nÀr man söker. Riktigt komiskt blir det nÀr nÄgon svarar kort "Sök pÄ ordet x" och nÀr man gör det fÄr man inte en enda trÀff.

Samma sak gÀller uppmaningen om att lÀsa i manualen. Jag har sjÀlv manualen, och kan bara konstatera att ibland vill man göra nÄgot, men har inte den blekaste aning om vad detta nÄgot heter pÄ engelska. DÄ Àr det inte sÄ kul att fÄ lÀsa "SlÄ upp manualen pÄ sidan 1 och lÀs, ditt jÀvla piratkopierande pucko."

Sammanfattningsvis har jag alltsÄ respekt för att de kunniga inte orkar svara pÄ vissa frÄgor. Samtidigt tycker jag att vissa svar Àr lite vÀl dryga.

Postat

För mig som jobbar med support pÄ musikprogram Àr det en sjÀlvklarhet att först frÄga om kunden köpt programmet av oss.

Har dom inte det kan vi inte hjÀlpa dom.

Skulle vi hjÀlpa alla som inte Àr vÄra kunder skulle vi inte hinna med dom som faktiskt HAR betalat vÄra löner!

Sen angÄende piratkopiering. I princip alla har gjort det en eller jÀttemÄnga gÄnger. Jag med.

Jag tycker inte att det Àr bra. Men om man gör det, rÀkna inte med att fÄ hjÀlp av proffesionell support. Den Àr en service man betalat för nÀr man köpr programmet. SÄ enkelt Àr det.

Postat

det Àr vÀl ingen regel att inte hjÀlpa folk som körpiratkopierat? det Àr vÀl dÀremot en regel att inte uppmuntra till piratkopiering eller tipsa om vart man hitta piratkopior....

Jag hjÀlper folk om jag kan....men har jag vaknat pÄ fel sida sÄ gÄr min frustration ut över delvis de som piratkopierar....

Men....alla fÄr ju vÀlja att svara eller att inte svara hur dom vill.....det Àr ju egentligen inget att ifrÄgasÀtta....eller?

Postat (redigerat)
  hefu sa:
För mig som jobbar med support pÄ musikprogram Àr det en sjÀlvklarhet att först frÄga om kunden köpt programmet av oss.

Har dom inte det kan vi inte hjÀlpa dom.

Skulle vi hjÀlpa alla som inte Àr vÄra kunder skulle vi inte hinna med dom som faktiskt HAR betalat vÄra löner!

Sen angÄende piratkopiering. I princip alla har gjort det en eller jÀttemÄnga gÄnger. Jag med.

Jag tycker inte att det Àr bra. Men om man gör det, rÀkna inte med att fÄ hjÀlp av proffesionell support. Den Àr en service man betalat för nÀr man köpr programmet. SÄ enkelt Àr det.

I 9 fall av 10 behöver man inte anvÀnda sig av forumet i behov av

hjÀlp med sjÀlva programet och funktioner i dessa. DÄ nÀstan "alla"

svar finns i antingen manual eller via Sopproten 😆

Tipps och trix vid inspelning dÀremot kan man fÄ massor av hÀr

dĂ„ dessa för det mesta Ă€r frukat lama i manualerna.... 😳

Edit: Sopprot = Support

Redigerat av Twilight_Zound
Postat (redigerat)

Anledningen till att jag sÀllan vill hjÀlpa piratkopierare Àr att piratkopiering och lathet ofta gÄr hand i hand. NÄgon har laddat hem Cubase SX 3 pÄ DC++ men förstÄr inte pÄ en gÄng hur programmet fungerar. Eftersom det var sÄ bekvÀmt nÀr de skaffade sig programet vill de nu ocksÄ fÄ svaren pÄ alla deras frÄgor serverade pÄ ett silverfat. Forumets uppgift Àr inte att de som faktiskt har orkat sig igenom en instruktionsbok sak sitta och extrahera svar Ät de som inte har lust.

Jag tycker i stort sett det borde vara ett grundkrav att man i över huvud taget försökt lÀsa manualen innan man stÀller frÄgor hÀr, oavsett om man Àr piratkopierare eller köper all sin mjukvara. Att inte förstÄ Àr helt okej. Att vara sÄ slapp sÄ att man inte ens orkar lÀgga ner en timme pÄ att plöja igenom en instruktionsbok Àr inte det.

Detta Àr Àven fördelaktigt utifrÄn frÄgestÀllarens perspektiv. Att lÀra sig att att hitta svaret pÄ sin frÄga sjÀlv snarare Àn att vara beroende av att andra ska göra det Ät en Àr mycket vÀrt. LÄt oss ta en analogi. Jag kunde inte knyta mina egna skosnören förrÀn jag var 11 eftersom nÄgon annan gjorde det Ät mig hela tiden. Vad tror ni hÀnde med mitt fotfÀste om jag var ute och lekte i skogen nÀr snörningen gick upp?

Nu ska jag göra som Myril: "Ge en man en fisk och han Àr mÀtt för en dag. Ge en man ett fiskespö och...ja, ni fattar."

Till sist Àr det mÄnga som klagar pÄ att manualerna alltid Àr pÄ engelska. Jag tycker denna invÀndning Àr relevant om man Àr under 10 eller över 65. I annat fall undrar jag vad ni gjorde pÄ engelskalektionerna i skolan. Instruktionsböcker Àr sÀllan skrivna med nÄgot svÄrt sprÄk. Med lite god vilja ska ni se att Àven ni klarar er igenom dem.

Att piratkopierare sedan alla gÄnger inte har manualen Àr deras problem, inte vÄrat.

Redigerat av Pluffo
Postat

En personlig reflektion.

Jag Àr ingen större Àlskare av hÄrdvarulÄs - dongles. Ofta funkar de bra, men tillrÀckligt ofta krÄnglar de och skapar massa problem för mig.

Anledningen till att det finns hÄrdvarulÄs Àr att piratkopierarna skryter med att de piratkopierar. Vissa dar blir jag förbannad pÄ sÄnt - kunde de Ätminstonde hÄlla kÀft om det sÄ leverantörerna inte visste det sÄ skulle det inte finnas nÄgra hÄrdvarulÄs. Sant eller inte, men sÄ kÀnns det vissa dar.

SÄ dÀrav den sura reaktionen.

Gunnar

Postat

För övrigt ser jag att Maharadijan som har skapat den hÀr trÄden har skrivit alla inlÀgg förutom ett i trÄdar som han sjÀlv har skapat. TÀnk lite pÄ det hÀr med givande och tagande och balansen dÀremellan sÄ kanske du hittar en till anledning till varför lata piratkopierare kan fÄ ett lite kyligt mottagande ibland.

Postat

och jag tycker att trombonisten och pluffos senaste inlÀgg var lÀsvÀrda. trombonisten för att det inte Àr kategoriskt och onyanserat. pluffos för att det bara Àr bra och trÀffsÀkert.

nu ska jag ut i snön.

Postat

vi kan vÀl vÀnda pÄ det istÀllet?

varför Àr vissa som har piratkopior pÄ t ex Cubase sÄ otroligt frÄgvisa om grundlÀggande grejer i programmet och vÀgrar anstrÀnga sig för att leta reda pÄ svaren sjÀlva?

Postat (redigerat)
  Maharadijan sa:

att hjÀlpa folk med anvÀndning av piratkopierade program Àr att uppmuntra detsamma.

det Àr forumet inte till för.

nu gÄr jag.

Redigerat av Itzhak
Postat
  Pluffo sa:
Anledningen till att jag sÀllan vill hjÀlpa piratkopierare Àr att piratkopiering och lathet ofta gÄr hand i hand. NÄgon har laddat hem Cubase SX 3 pÄ DC++ men förstÄr inte pÄ en gÄng hur programmet fungerar. Eftersom det var sÄ bekvÀmt nÀr de skaffade sig programet vill de nu ocksÄ fÄ svaren pÄ alla deras frÄgor serverade pÄ ett silverfat. Forumets uppgift Àr inte att de som faktiskt har orkat sig igenom en instruktionsbok sak sitta och extrahera svar Ät de som inte har lust.

Jag tycker i stort sett det borde vara ett grundkrav att man i över huvud taget försökt lÀsa manualen innan man stÀller frÄgor hÀr, oavsett om man Àr piratkopierare eller köper all sin mjukvara. Att inte förstÄ Àr helt okej. Att vara sÄ slapp sÄ att man inte ens orkar lÀgga ner en timme pÄ att plöja igenom en instruktionsbok Àr inte det.

Detta Àr Àven fördelaktigt utifrÄn frÄgestÀllarens perspektiv. Att lÀra sig att att hitta svaret pÄ sin frÄga sjÀlv snarare Àn att vara beroende av att andra ska göra det Ät en Àr mycket vÀrt. LÄt oss ta en analogi. Jag kunde inte knyta mina egna skosnören förrÀn jag var 11 eftersom nÄgon annan gjorde det Ät mig hela tiden. Vad tror ni hÀnde med mitt fotfÀste om jag var ute och lekte i skogen nÀr knytningen gick upp?

Nu ska jag göra som Myril: "Ge en man en fisk och han Àr mÀtt för en dag. Ge en man ett fiskespö och...ja, ni fattar."

Till sist Àr det mÄnga som klagar pÄ att manualerna alltid Àr pÄ engelska. Jag tycker denna invÀndning Àr relevant om man Àr under 10 eller över 65. I annat fall undrar jag vad ni gjorde pÄ engelskalektionerna i skolan. Instruktionsböcker Àr sÀllan skrivna med nÄgot svÄrt sprÄk. Med lite god vilja ska ni se att Àven ni klarar er igenom dem.

Att piratkopierare sedan alla gÄnger inte har manualen Àr deras problem, inte vÄrat.

viktigpetter

Postat
  Maharadijan sa:

Du stÀllde en frÄga överst pÄ sidan och jag svarade vad jag _tror_ Àr den allmÀnna anledningen. Vad Àr det du slÄr mot? Och nej, jag svarar inte pÄ frÄgor om program som Àr uppenbart piratkopierade. Inte alls. Personligen tycker jag det Àr bÀttre att lÄta bli Àn att ge en spydig kommentar.

Jag vill förtydliga att det inte finns en regel mot att svara pÄ frÄgor som gÀller piratkopierade program. Men om man svarar sÄ bör det göras bemötande. Annars itne alls.

Mitt översta svar gÀller anledningen till varför tonen kan vara som den Àr gÀllande piratkopierade program.

Maharadijan sa:
SÀger inte att jag tycker det Àr ok att stjÀla, tycker bara det Àr intressant att höra vad andra tycker. Finns en hel del dubbelmoral dÀr ute.....

JajjamÀn, det gör det :rolleyes:

Postat
  Demomannen sa:
viktigpetter

Oh, dyre hÀrskare!

Med den vatrtentÀta motargumentationen lÀgger jag mig platt för dina fötter.

Postat
  Pluffo sa:
  Demomannen sa:
viktigpetter

Oh, dyre hÀrskare!

Med den vatrtentÀta motargumentationen lÀgger jag mig platt för dina fötter.

Att sitta vid datan och uppfostra folk Àr inte min grej. Men kör pÄ du, sÀkert Àr det till glÀdje för nÄgon.

Katla (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Demomannen sa:
Att sitta vid datan och uppfostra folk Àr inte min grej. Men kör pÄ du, sÀkert Àr det till glÀdje för nÄgon.

Vart tycker du att Pluffo uppfostrar? Han har ju knappast vÀnt sitt budskap mot en annan medlem utan talar allmÀnt. Jag har svÄrt att finna brister i de Äsikter han för och Àr övertygad om att de ligger rÀtt nÀra sanningen.

Redigerat av Katla
Postat (redigerat)
  godhead sa:
vi kan vÀl vÀnda pÄ det istÀllet?

varför Àr vissa som har piratkopior pÄ t ex Cubase sÄ otroligt frÄgvisa om grundlÀggande grejer i programmet och vÀgrar anstrÀnga sig för att leta reda pÄ svaren sjÀlva?

För att man Àr intresserad av att göra musik, vet inte var man börjar, laddar hem det enda man har hört om dvs Cubase och dÀrefter fastnar? Ur det perspektivet Àr ropen pÄ hjÀlp Àr fullt förstÄeliga, men jag tycker inte det Àr lika förstÄeligt att dÀrifrÄn bli besviken nÀr support (officiell eller inofficiell) saknas eller Àr bristfÀllig.

EDIT: Demomannen, hÄll dig till Àmnet.

Redigerat av Olsberg
Postat

NÀr jag först lÀste Maharadijans frÄga sÄ kÀnde jag rent spontant att jag ville skriva ett riktigt spydigt svar eftersom jag tyckte frÄgan var sÄ jÀkla korkad. Men jag skiter i det...

Postat

@AndyPandy: Word!

@Pluffo: Dubbel-word!

En frĂ„ga som jag tycker Ă€r mer komplicerad Ă€n korkad. Jag stödjer inte piratkopiering, men jag stödjer inte heller alla mjukvarutillverkare alla gĂ„nger. Ofta tar de ju ut hutlösa priser, vilket leder till att köpviljan minskar och fler tankar hem, vilket i sin tur leder till att företaget mĂ„ste ta ut mer pengar för sin produkt för att de ska gĂ„ ihop. Är mjukvaran hyfast billig frĂ„n början kanske fler köper den och företaget tjĂ€nar pĂ„ det.

Men det finns ju alltid personer som piratkopierar, oavsett om programmet kostar 20 spĂ€nn. DĂ€rför tycker jag att mjukvarutillverkarna mĂ„ste erbjuda nĂ„got MER nĂ€r man köper programmet, som t ex Propellerheads. Deras forum för registrerade anvĂ€ndare (dvs betalande) Ă€r superbra tycker jag. Andra alternativ kan vara att bundla ihop mjukvara med nĂ„gon liten hĂ„rdvara (inte hĂ„rdvarulĂ„s), det kan vara nĂ„tt i stil med att man fĂ„r en maracas (eller nĂ„tt) pĂ„ köpet, i alla fall nĂ„got som inte gĂ„r att fildela 😳

//peAk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.