Jump to content
Annons

Mac-undran


BaldByChoice

Recommended Posts

Såg att Apple precis har släppt sina nya Mac mini med Intel-processorer. 😮

Skulle följande vara vettigt som musikdator?

* Mac mini 1.66GHz Intel Core Duo

- 80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6126

- SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-6130

- 2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-6133

- Mac OS X 065-6124

- Intel GMA950 with 64MB shared memory 065-6348

- Country Kit 065-6123

* Wireless Keyboard & Mouse Kits

* Iomega MiniMax 250 GB + Inbyggd FireWire/USB-hubb

Hela kalaset kostar (på Apple Store) 14 600 SEK inklusive moms och frakt.

Åsikter och synpunkter?

EDIT:

Om jag lägger till Logic Pro 7 så landar slutsumman på 24 595 SEK.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vetifan asså, jag hade nog satsat på en beggad G5:a för det priset asså.

14 600 SEK är ganska mycket pengar.

För dom pengarna hade du fått min G5:a Dual 1.8Ghz 3,5 Gig ram, 160GB HDD

+ tagentbord mus och 17" LCD skärm

// Sounden

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror på hur serriös du tänkt vara, vilken typ av musik du vill spela in och hur mycket pengar du är villig att spendera.

Fördelen med att köpa en mac med intelprocessor är att denna kommer att vara aktuell även om fyra år från nu men frågan är om du verkligen kommer att sitta på samma dator om fyra år som nu. Det finns för och nackdelar med allt men jag varken kan, orkar eller har lust att dra upp allt jag kommer på nu och gör det därför enkelt för mig och säger hur jag hade gjort.

Till att börja med hade jag absolut inte köpt en mac mini då den helt enkelt inte klarar av jobbet du tänkt utföra lika bra som en power mac.

Bugdet alternativet är att köpa en begagnad power mac G4 med 2st processorer och minst 1GB RAM. (Stirra dig inte blind på processorhastigheten utan prioritera RAM framför CPU-kraft). Om du köper en begagnad power mac utan intelprocessor får du ha i åtanke att det kanske inte görs mer uppdateringar till denna fyra år från nu eftersom apple håller på att fasa ut IBMs powermac processorer.

Något som är viktigt oavsett dator är att det bör finnas en systemdisk för operativsystem, program etc och en fysiskt sett annan hårddisk där du spelar in din musik. Båda bör vara 7200rpm diskar för bäst resultat. Det interna ljudkortet kanske fungerar att spela in musik på men ett 'riktigt' ljudkort gör defenitivt ett bättre jobb. Själv är jag väldigt nöjd med mitt RME-ljudkort. Fast dagens nuvarande PCI standard (PCI, PCI-X etc.) kommer förmodligen att se annorlunda ut om fyra år och eftersom du antaligen kommer att fortsätta med mac har ett FireWire ljudkort fördelen att det går att flytta med till din nästa dator. Dock kostar det mer än ett internt ljudkort och mången har tvistat om hurvida ett FireWire ljudkort är snabbare eller långsammare än ett internt ljudkort. Själv anser jag att ett internt ljudkort är det bättre alternativet då det inte lastar processorn lika mycket och att det inte går sönder lika lätt eftersom det sitter i datorn men vad man föredrar är en smaksak och en fråga om pengar. Har du mycket pengar att bränna så kör på en bättre dator och ett FireWire-ljudkort.

Gillar du hårdvara med rattar och reglar att pilla på rekomenderas en digital-mixer med ADAT-interface (8 mono eller 4 stereo par ut) som du optisk dunkar in i ljudkortet (som då också behöver en ADAT-ingång). Annars fungerar det att låta ljudkoret och mjukvara sköta hela den biten om man föredrar detta.

Tips oavsett dator är att köpa Logic med studentrabbat för att dra ner kostnaden liksom att köra med ett emagic MIDI-interface (MT4, AMT8 eller Unitor) om du använder synthar tillsammans med Logic.

Nu skall jag dricka en skvätt whisky hos grannen! Hoppas att min åsikt i frågan inte har satt mer myror i huvudet på dig än tidigare 🙁

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför satsa på en begagnad G4? Låter irrationellt. Bättre att köpa en begagnad G5a. G4orna är ju många, många år gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför satsa på en begagnad G4? Låter irrationellt. Bättre att köpa en begagnad G5a. G4orna är ju många, många år gamla.

Allt handlar om pengar. Finns pengar till en G5a så köper man väl en sådan!? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför satsa på en begagnad G4? Låter irrationellt. Bättre att köpa en begagnad G5a. G4orna är ju många, många år gamla.

Allt handlar om pengar. Finns pengar till en G5a så köper man väl en sådan!? 😏

Uppenbarligen finns omkring 15 000 till datorn. Det borde man lugnt kunna få en begagnad G5a för.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad du än gör, köp INTE minne från Apple store. De är apamycket dyrare än alla andra. Minnen kan du köpa på vilken PC butik som helst.

men för typ 2000 spänn till får du en 17" imac med extra minne å HD (om du köper hårddisken å minnet nån annanstans än på applestore)

det är väl olika vad man vill ha, men det hade jag hellre köpt, eller en beggad G5:a.

tycker att 14600 känns ganska mycket för det man får...

Redigerat av debbie
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Såg att Apple precis har släppt sina nya Mac mini med Intel-processorer. 🙂

Skulle följande vara vettigt som musikdator?

* Mac mini 1.66GHz Intel Core Duo

- 80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6126

- SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-6130

- 2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-6133

- Mac OS X 065-6124

- Intel GMA950 with 64MB shared memory 065-6348

- Country Kit 065-6123

* Wireless Keyboard & Mouse Kits

* Iomega MiniMax 250 GB + Inbyggd FireWire/USB-hubb

Hela kalaset kostar (på Apple Store) 14 600 SEK inklusive moms och frakt.

Åsikter och synpunkter?

EDIT:

Om jag lägger till Logic Pro 7 så landar slutsumman på 24 595 SEK.

Köper du 1GB minne extra från någon annan än Apple och klarar dig utan trådlöst tangentbord så hamnar du runt 11.000 för ett 1.5GB mac mini paket med extern minihårddisk.

Kan du dessutom få studentpris så sparar du en ordentlig slant på datorn (-10% ca) och ännu mer på Logic (-50%!)

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Minin med Core Duo kommer troligtvis spöa vilken G4:a som helst i allt utom grafik- och diskprestanda. Betänk dock att du för samma pengar får en sjuttontums-iMac som är bättre på i stort sett allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad du än gör, köp INTE minne från Apple store. De är apamycket dyrare än alla andra. Minnen kan du köpa på vilken PC butik som helst.

men för typ 2000 spänn till får du en 17" imac med extra minne å HD (om du köper hårddisken å minnet nån annanstans än på applestore)

det är väl olika vad man vill ha, men det hade jag hellre köpt, eller en beggad G5:a.

tycker att 14600 känns ganska mycket för det man får...

Se bara till att du får minne för Mac, dom kan vara rätt kinkiga när det gäller vilket minne som man stoppar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara till att du får minne för Mac, dom kan vara rätt kinkiga när det gäller vilket minne som man stoppar i.

Det finns inga speciella Mac-minnen, däremot är Macen, som du skriver, lite känslig för minneskvaliteten. Jag brukar rekommendera minnen från Crucial, Samsung eller Kingston då dessa historiskt sett funkat väldigt bra med Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Såg att Apple precis har släppt sina nya Mac mini med Intel-processorer. 🙁

Skulle följande vara vettigt som musikdator?

* Mac mini 1.66GHz Intel Core Duo

- 80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6126

- SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-6130

- 2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-6133

- Mac OS X 065-6124

- Intel GMA950 with 64MB shared memory 065-6348

- Country Kit 065-6123

* Wireless Keyboard & Mouse Kits

* Iomega MiniMax 250 GB + Inbyggd FireWire/USB-hubb

Hela kalaset kostar (på Apple Store) 14 600 SEK inklusive moms och frakt.

Åsikter och synpunkter?

EDIT:

Om jag lägger till Logic Pro 7 så landar slutsumman på 24 595 SEK.

Köper du 1GB minne extra från någon annan än Apple och klarar dig utan trådlöst tangentbord så hamnar du runt 11.000 för ett 1.5GB mac mini paket med extern minihårddisk.

Kan du dessutom få studentpris så sparar du en ordentlig slant på datorn (-10% ca) och ännu mer på Logic (-50%!)

Det där med 1.5gb kommer aldrig att fungera.

Minnena sätts i par vilket innebär att om du väljer 512mb får du 256mb x 2.

Sen är den nya minin jobbig att montera sönder så jag hade (och förresten kommer att göra) så att jag köper minin med 2gb minne. Kostar cirka 11500:- och är helt klart värt pengarna.

Du kan utan problem spela in musik med en dubbelkärnig processor av den kvalitén. Det som däremot kan bli flaskhalsen är SATA disken på 5400 varv. Den är inte långsam i och med SATA men vid väldigt många spår bör man ha en extern hårddisk.

Och som många andra redan påpekat. Varför köpa en begagnad G4:a? Och varför köpa en stor G5:a när den tysta eleganta minin finns om man nu inte behöver PCI platser och stora välljudande fläktar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

uuuusch va dyrt

Tja, peka på en annan lika liten, snygg, tyst och kraftfull maskin till det priset som kör både Mac OS X och Windows XP. Den hade såklart kunnat vara billigare, men med tanke på vad man får är det inte superdyrt, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

uuuusch va dyrt

Tja, peka på en annan lika liten, snygg, tyst och kraftfull maskin till det priset som kör både Mac OS X och Windows XP. Den hade såklart kunnat vara billigare, men med tanke på vad man får är det inte superdyrt, tycker jag.

*Pekar på.......äsch, ok då*

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Apple precis har släppt sina nya Mac mini med Intel-processorer. 😳

Skulle följande vara vettigt som musikdator?

* Mac mini 1.66GHz Intel Core Duo

- 80 GB Serial ATA-hårddisk 065-6126

- SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW) 065-6130

- 2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-6133

- Mac OS X 065-6124

- Intel GMA950 with 64MB shared memory 065-6348

- Country Kit 065-6123

* Wireless Keyboard & Mouse Kits

* Iomega MiniMax 250 GB + Inbyggd FireWire/USB-hubb

Hela kalaset kostar (på Apple Store) 14 600 SEK inklusive moms och frakt.

Åsikter och synpunkter?

EDIT:

Om jag lägger till Logic Pro 7 så landar slutsumman på 24 595 SEK.

Köper du 1GB minne extra från någon annan än Apple och klarar dig utan trådlöst tangentbord så hamnar du runt 11.000 för ett 1.5GB mac mini paket med extern minihårddisk.

Kan du dessutom få studentpris så sparar du en ordentlig slant på datorn (-10% ca) och ännu mer på Logic (-50%!)

Det där med 1.5gb kommer aldrig att fungera.

Minnena sätts i par vilket innebär att om du väljer 512mb får du 256mb x 2.

Sen är den nya minin jobbig att montera sönder så jag hade (och förresten kommer att göra) så att jag köper minin med 2gb minne. Kostar cirka 11500:- och är helt klart värt pengarna.

Du kan utan problem spela in musik med en dubbelkärnig processor av den kvalitén. Det som däremot kan bli flaskhalsen är SATA disken på 5400 varv. Den är inte långsam i och med SATA men vid väldigt många spår bör man ha en extern hårddisk.

Och som många andra redan påpekat. Varför köpa en begagnad G4:a? Och varför köpa en stor G5:a när den tysta eleganta minin finns om man nu inte behöver PCI platser och stora välljudande fläktar 😱

Har du hört en G5:a? Min är tyst som en mus iaf. VÄLDIGT stora fläktar + vätskekylning gör den tystare än några andra datorer som ja träffat på iaf.

Den väger ju iofs 16 kg så speciellt portabel är den ju inte iaf 😆

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt en MacBook pro 2,0Ghz som skall användas till produktion mestadels i Reason. Men sen använder jag datorn till mycket annat än musik också.

Det enda dumma var att PowerPC versionen av Reason knappt gick att köra utan "lagg". Men det kommer en intel version rätt snart och då blir jag en av dom första som shoppar den.... 🙂

Annars tror jag mac mini med dual core skulle funka bra, om du trycker in mer minne. Beror iofs på hur tunga projekt du skall köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har också varit inne på Mac Mini spåret men är lite osäker på om datorn har tillräcklig prestanda.

Finns det någon här som verkligen använder en Mac Mini till musikprodutin i mindre skala?

Det jag hade tänkt köra är Pro Tools M-Powered och nåt av M-Audios firewire kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har kört Reason och Cubase på en laptop med Pentium M 1.7Ghz processor, funkar som en dröm. En Mini med Dualcore borde gå som ett spjut med en extern FW disk.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...