Jump to content
Annons

Svajjande tempo i låtar?


Inanimate

Recommended Posts

Tjenare, jag sitter för närvarande och gör en coverversion på The Root Of All Evil med Dream Theater.

När jag förbereder låten genom att antingen använda mig av guitarpro, eller lyssna på låten för att spela till etc, märker jag att BPM svajjar något otroligt både i riktiga låten, och i guitarpro av någon anledning.

Tempot startar på 144 BPM och håller sig så i ca 2 minuter.

När jag startar antingen riktiga låten eller midi-låten i guitarpro och tajmar det med min egen metronom så hamnar slagen osynkade efter ett tag.

Jag kan förstå att det varierar lite i tempo i riktiga låten, men att det med digitalt styrd metronom i MIDIn svajjar så blir jag förvånad.

Undrar lite hur det kommer sig, och om jag i logic 6 pro som jag använder, kan välja en funktion att tempot svajjar lite över ca 4 BPM fram och tillbaka. Det ger mer gung i låten.

Demo på så långt jag kommit hittills med covern, kommer inom kort.

/Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Du säger ju svaret på din fråga själv "osynkade".. Du måste helt enklet synka din guitarpro med MIDI spåret... Sen när det gäller den riktiga låten så är det annat som gäller.. Manuell synkning helt enkelt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...