Jump to content
Annons

arpeggiator


debbie

Recommended Posts

ja har letat som fan men inte hittat en arpeggiator som funkar som så att jag kan ta ett ackord på keyboardet och få ackordet "arpeggierat" 😏 . har ingen aning om hur jag ska koppla till det heller.

Om det är nån som har ett tips skulle ja bli apaglad!!!

Kör med Reason 3...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen arpeggiatorfunktion i Reason, det går dock att bygga en monofon arpeggiator med hjälp av en Matrix. Det finns en tråd om detta. Jag föreslår att du gör en sökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går faktiskt att göra, genom att göra en combinator med exempelvis fyra subtractorer i som spelar samma ljud, men ge varje av dem enbart fyra-fem toner att röra sig med på klaviaturen så att du hör flera olika subtractorer spela varsin ton om du tar ett ackord. Sen gör du en redrum och kopplar cv-utgångarna på de olika kanalerna till Amp Env på var och en av subtractorerna och programmerar ett pattern i Redrumen. Nu kommer tonerna du håller ner att "arpeggieras". Det är inte skitbra, det är väldigt roddigt, men det funkar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, ja får inte till det riktigt. Ja får inte de olika subtractorerna att spela olika toner, utan de spelar ju samma. alltså, om ja håller in ett ackord så spelas hela ackordet av varje Sub. Och om ja ställer in polyphonin på 1 så blir det ju galet också.

har du nån ide´va borde göra??

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, om ja håller in ett ackord så spelas hela ackordet av varje Sub. Och om ja ställer in polyphonin på 1 så blir det ju galet också.

Fäll ut Combinatorns programmer, och begränsa varje Subtractor att bara ta emot från ett minimalt område på klaviaturen. T.ex. 3 olika Subtractors per oktav.

Annars håller jag med Daniel, programmera ett arpeggio i sequencern är lättare 😕

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, ja får inte till det riktigt. Ja får inte de olika subtractorerna att spela olika toner, utan de spelar ju samma. alltså, om ja håller in ett ackord så spelas hela ackordet av varje Sub. Och om ja ställer in polyphonin på 1 så blir det ju galet också.

har du nån ide´va borde göra??

Jag kan skicka en combinator senare ikväll, jag är inte hemma nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men.. borde inte en synkad LFO inställd på square i subtractorn kunna fungera som arp? Eller är jag knasig..? 🙁

(edit: funkar kanske bara om ena oscillatorn är av och LFO:n är inställd på "mix")

Redigerat av teknodrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...