Jump to content
Annons

Vad gör ni med luften


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har alltid haft för mig att det för hållbarheten i frysskåp är bra om det är rätt mycket överskottsluft i fryspåsarna när man fyller dem med bröd, kött, grönsaker eller vad det nu är... Att det skulle öka hållbarheten hos produkterna i frysen.

Nu säger min storebror att det är precis tvärtom, varför han står med en osthyvel och verkligen pressar ur all luft ur fryspåsarna först innan han tillsluter dem.

Vad gäller?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har alltid haft för mig att det för hållbarheten i frysskåp är bra om det är rätt mycket överskottsluft i fryspåsarna när man fyller dem med bröd, kött, grönsaker eller vad det nu är... Att det skulle öka hållbarheten hos produkterna i frysen.

Nu säger min storebror att det är precis tvärtom, varför han står med en osthyvel och verkligen pressar ur all luft ur fryspåsarna först innan han tillsluter dem.

Vad gäller?

:musik

Osthyvel??? Skulle det inte vara effektivare med en brödkavel, vägvält eller en gravsten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har alltid haft för mig att det för hållbarheten i frysskåp är bra om det är rätt mycket överskottsluft i fryspåsarna när man fyller dem med bröd, kött, grönsaker eller vad det nu är... Att det skulle öka hållbarheten hos produkterna i frysen.

Nu säger min storebror att det är precis tvärtom, varför han står med en osthyvel och verkligen pressar ur all luft ur fryspåsarna först innan han tillsluter dem.

Vad gäller?

:musik

Osthyvel??? Skulle det inte vara effektivare med en brödkavel, vägvält eller en gravsten?

Jahaaa... nu hajjar jag, gravad lax. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farmor säger alltid att man måste ta ur luften annars äter man smutsig luft 😳

Och hon vet för hon är mattant 😄😱

Varför skulle luften bli smutsig, maten blir ju inte det om man fryser in den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom; Om du har luft i påsen så torkar maten ut.

Prova frysa in två köttbitar, den ena med luft i påsen, den andra utan. Den påsen med luft i kommer att fyllas av is, och det vattnet kommer inte bara från luften... 😳

Sen kan det ju vara så att det är gravstenen du har liggande som orsakar poltergeistfenomenen. Han kanske bara vill ha sin grav ifred? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom; Om du har luft i påsen så torkar maten ut.

Prova frysa in två köttbitar, den ena med luft i påsen, den andra utan. Den påsen med luft i kommer att fyllas av is, och det vattnet kommer inte bara från luften... 😳

Sen kan det ju vara så att det är gravstenen du har liggande som orsakar poltergeistfenomenen. Han kanske bara vill ha sin grav ifred? 😱

Det är kanske min gravsten... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag har alltid haft för mig att det för hållbarheten i frysskåp är bra om det är rätt mycket överskottsluft i fryspåsarna när man fyller dem med bröd, kött, grönsaker eller vad det nu är... Att det skulle öka hållbarheten hos produkterna i frysen....

Det låter ju välgrundat 🥰

Berätta musik, var fick du idén ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vallhagen: MIN farmor, tror jag det var...

Hackeman: Jag trodde man vaccumförpackade av bl.a. transporttekniska skäl.

mornel: Jag tror Overkills farmor menade att all luft är smutsig och då ska den inte ligga bland maten.

😱

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har alltid haft för mig att det för hållbarheten i frysskåp är bra om det är rätt mycket överskottsluft i fryspåsarna när man fyller dem med bröd, kött, grönsaker eller vad det nu är... Att det skulle öka hållbarheten hos produkterna i frysen.

Nu säger min storebror att det är precis tvärtom, varför han står med en osthyvel och verkligen pressar ur all luft ur fryspåsarna först innan han tillsluter dem.

Vad gäller?

:musik

Kära musik!

Det är chipspåsar du tänker på... 😄

Där har man luft i för att skydda innehållet... 😲

Jag blir lite nyfiken på hur du fått in luften i dina påsar... Har du blåst upp dom med munnen, eller liksom dragit dom genom luften i hög fart för att öppna sej likt en fallskärm innan du försluter i farten? 😱

Jag förstår den tyngd och allvar du känt inför detta vardagsproblem... 😲🙂😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Särskilt stort problem är det väl inte. Bara nåt som jag fick en tanke om...

Men det gäller ju inte bara chips. Ponera att man ska frysa in 50 frallor, 50 semlor och några andra bröd och kakor. För att det inte ska bli smulor av en del kakor och annat, så vill man kanske ha luft omkring dem som skydd. Precis som med chipsen. Om man knökar in glasspaket och frysta rätter i form, så är den där luften runtom vissa grejer rena rama skyddet. Alltså även som försiktighetsåtgärd tror jag att jag haft luft i påsarna.

Jag har aldrig blåst in luft i påsarna, men det räcker ju att man öppnar en fryspåse ordentligt och skakar till den lite, stoppar i ett par-tre frallor och sedan tillsluter öppningen, för att det ska vara rejält med luft i påsen.

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Särskilt stort problem är det väl inte. Bara nåt som jag fick en tanke om...

Men det gäller ju inte bara chips. Ponera att man ska frysa in 50 frallor, 50 semlor och några andra bröd och kakor. För att det inte ska bli smulor av en del kakor och annat, så vill man kanske ha luft omkring dem som skydd. Precis som med chipsen. Om man knökar in glasspaket och frysta rätter i form, så är den där luften runtom vissa grejer rena rama skyddet. Alltså även som försiktighetsåtgärd tror jag att jag haft luft i påsarna.

Jag har aldrig blåst in luft i påsarna, men det räcker ju att man öppnar en fryspåse ordentligt och skakar till den lite, stoppar i ett par-tre frallor och sedan tillsluter öppningen, för att det ska vara rejält med luft i påsen.

🙂

:musik

Erkänn, någon gång har det hänt att du blåst lite i påsen... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Särskilt stort problem är det väl inte. Bara nåt som jag fick en tanke om...

Men det gäller ju inte bara chips. Ponera att man ska frysa in 50 frallor, 50 semlor och några andra bröd och kakor. För att det inte ska bli smulor av en del kakor och annat, så vill man kanske ha luft omkring dem som skydd. Precis som med chipsen. Om man knökar in glasspaket och frysta rätter i form, så är den där luften runtom vissa grejer rena rama skyddet. Alltså även som försiktighetsåtgärd tror jag att jag haft luft i påsarna.

Jag har aldrig blåst in luft i påsarna, men det räcker ju att man öppnar en fryspåse ordentligt och skakar till den lite, stoppar i ett par-tre frallor och sedan tillsluter öppningen, för att det ska vara rejält med luft i påsen.

😉

:musik

Bra metod... Om man har en ovanligt skakig frys. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...