Jump to content
Annons

Brass är fantastiskt bra.


Fred

Recommended Posts

Annons
Bläää.. Jag hade en breathcontroller redan 1983 och inte var den så bra inte  😎

breathcontroller... är det nåt sorts tuggummi eller mintpastill? 😏

Det är en pryl man blåser i för att simulera hur blåsinstrument funkar... Översätts till MIDI-signaler som velocity etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bläää.. Jag hade en breathcontroller redan 1983 och inte var den så bra inte  😳

breathcontroller... är det nåt sorts tuggummi eller mintpastill? 😏

Det är en pryl man blåser i för att simulera hur blåsinstrument funkar... Översätts till MIDI-signaler som velocity etc..

I knew that 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tala om att själv så spelar jag blåsinstrument men p.g.a. att trumpet och trombone låter väldigt högt när man spelar in så har jag valt att köra mjukvarupluggen BRASS ifrån Arturia med tillköpt breathcontroll ifrån Yamaha p.g.a att studion för tillfället är uppe i vår våning där vi bor.

Då kan man inte vräka på med trumpet- och trombonesolo. Brass pluggen kan man använda som ett fristående mjukvaruinstrument eller som en integrerad VST-plugg i Cubase eller annat kompatibelt sequencerprogram. Jag använder det för att arrangera låtar och faktum är att med breathcontrollern så låter det fruktansvärt bra för att vara avancerad synthes.

Mjukvarupluggen kostar ca 2.900 kr inkl. moms och det är Fitzpatrick som är generalagenten för det. Breathcontrollern går att få tag på till priset av 1.004 kr inkl. moms och jag tror att det är den svenska yamaha-argenturen som tar hem det. Det går att beställa i en vanlig musikaffär.

Fred.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Edge skrev i din förra tråd att han blev besviken. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Lyssnade på deras demos, men de lät inte bra tyckte jag. :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18810

Ja, jag tycker inte att det lät bra. Har inte använt breath controll som kanske gör en hel del, men ljudet i sig tycker jag borde varit bättre. Testade att spela in en blues brothers låt och sedan jämföra med orginalet och det var en jäkla skillnad i tryck, attack m.m. Ska testa mer och det är ju hoppingivande att Fred tycker det är så bra. Han verkar ju vara insatt och håller själv på med blås på riktigt, vilket inte jag gör. Ingen blir gladare än jag om han har rätt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sugen på att veta vilka samplingar ni har använt er av? Jag har hört riktigt bra exempel på breathcontrol-framställt brass men då är det gjort med annat än GM-syntharna i SoundBlaster 16... :rolleyes:

Inga samplingar alls. Arturias Brass är en physical modeling-synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sugen på att veta vilka samplingar ni har använt  er av? Jag har hört riktigt bra exempel på breathcontrol-framställt brass men då är det gjort med annat än GM-syntharna i SoundBlaster 16...  😉

Inga samplingar alls. Arturias Brass är en physical modeling-synth.

Tänkte främst på dom andra. För Yamaha's har väl ingen inbyggd synth?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sugen på att veta vilka samplingar ni har använt  er av? Jag har hört riktigt bra exempel på breathcontrol-framställt brass men då är det gjort med annat än GM-syntharna i SoundBlaster 16...  😉

Inga samplingar alls. Arturias Brass är en physical modeling-synth.

Tänkte främst på dom andra. För Yamaha's har väl ingen inbyggd synth?

Nä, Yamahas breath controller styrde VST-pluggen Brass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite sugen på att veta vilka samplingar ni har använt  er av? Jag har hört riktigt bra exempel på breathcontrol-framställt brass men då är det gjort med annat än GM-syntharna i SoundBlaster 16...  🙂

Inga samplingar alls. Arturias Brass är en physical modeling-synth.

Tänkte främst på dom andra. För Yamaha's har väl ingen inbyggd synth?

Nä, Yamahas breath controller styrde VST-pluggen Brass.

Aah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med att mp3-filerna på Arturias hemsida kanske inte är av världens bästa kvalité. Men snart får jag lägga upp några mp3-filer från mina egna musikproduktioner. Jag håller på att skriva på ett stort musikaliskt verk som innehar influenser av Kubansk- mexikansk och amerikanska söderns bluesens musik.

I själva uruppförandet är det givetvis riktiga musiker som kommer att spela alla brassarrangemang. Men när jag lägger ut körstämmor på min hemsida så är det viktigt att det är brass så att kören lär sig att sjunga sina fraser under tiden att brass-stötarna kommer in då och då.

Återkommer med ny fräsch musik som kan visa lite vad brass går för.

För övrigt håller jag med om att saxofonen låter inget vidare. Jag skickade ett mail till Arturia om det och de svarade mig att en ny stor uppgradering är på gång under våren 2006. Mycket spännande. Om de nu kan få saxofonen i nästa uppgradering att låta lika bra som trumpeten och trombonen då mina kära vänner kan slänga allt vad övriga brass-samplingar heter. Skämt åtsido det finns väldigt bra brass-samplingar men det tar ju så otroligt mycket plats på en hårdisk.

M.v.h.

Fred

Redigerat av Fred
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske rentav kan göra ett par demofiler till Arturia, så att de får lite bättre saker att visa upp...?

Jag har bara skrapat på ytan på Brass-pluggen - och tycker att det verkar ha stor potential, men som med alla instrumenthärmande VSTi, så krävs det förstås att man har lite koll på vad man gör. Man skulle kanske skaffa en breathcontroller som komplement, så att man kan utnyttja allt utan att behöva trixa en massa i editorn i efterhand... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...