Jump to content
Annons

Reverb när ja trycker på rec ?


TobbeE

Recommended Posts

Hej har en mbox me proo tools LE har en AMD 2,5gighz och har 1024 ddr minne jag har inte mycket latencey men något som stör mig tok mkt är att när ja trycker på rec blir det ett jävla reverb vad är det ? och hur ändrar jag så att prootools spelar in på en gång när ja tryckt igång iställe för att räkna in typ 3 sekunder. Och sen får ja inte igång min mbox me cubase vst 5 funkar inte dom ihop ?

Men huvud frågan är det dära me reverbet som ja stör mig tok mkt på. sen när ja ändå är i farten vad blir skillnaden om man ändrar i hur mkt samples mboxen ska ta upp ja tror ja har på 512 eller 256 nu blire sämre ljud då eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter som om du får feedback genom att ha lyssning på. svårt för mig att säga. kanske någon med en m-box kan assistera?

512 eller 256 har inget med kvalité på ljudet att göra utan lägre siffra betyder mindre latency fast mer jobb för cpu.

vid inspelning ha så lågt du kan, vid mixning ställ upp det högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej bra men som sagt du vet inte vad det där me revberbet kan vara och hur man ändrar det det dära när den står och tickar i början ?

Är inte säker på om jag förstår dig, men...

...det finns en ratt på framsidan där du mixer mellan input och playback, den är till för att få så låg latency som möjligt vid inspelning. I typ mitt läget hör du alltså både direkt ljudet, och ljudet som går via ”typ” datorn och ut igen (något enkelt förklarat). Prova dig fram med den..

Har inget system framför mig, men det finns en inräkning som du kan stänga av, kolla först under ”MIDI” och ”click options”, där ställer du in hur lång inräkning du vill ha. Släng även ett öga på transport kontrollen. Transport kontrollen brukar man behöva öppna upp så man även ser ”MIDI Controls”. Det gör du i menyn via ”Display” och ”Transport Windows Shows”....

Stäng sedan av ”2 bars” (antar jag att det står) på Transport kontrollen...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej jo den här ratten fattar ja men varför är det reverb ? det är ju jävligt underligt och irriterande ? men tack för svaren

det är väldigt svårt att säga. om du inte har något reverb inställt så . . .

hör av dig till ditt inköpsställe, kanske har du fel på boxen, etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå. Inget reverb. Du hör både direkt-signalen och signalen som gått in och ut genom 2 buffrar.

Sätt ratten i mitten (tredje ratten uppifrån). Sätt både Mute och Record enable (röda R) på den kanal du skall spela in så kommer du bara höra direkt signalen på den kanalen. Prova lite med olika inställningar. Tyvärr går detta inte automatiskt i programmet, men det blir nästan automatiskt i fingrarna efter ett tag.

Delayen förstår jag inte riktigt. Så jag skissar lite.

1 - record enable på kanalen tar ingen tid alls.

2 - record-knappen tar så där någon sekund.

3 - play-knappen för att starta inspelningen tar ingen tid alls för mig. (jag brukar köra mellanslagstangenten hör)

Eller har jag missat nåt.

Förresten. Du kanske har satt upp (hmm, glömt vad det heter i PT) pre-delay eller count-in eller vad det heter. Det syns i lilla tidsfönstret hur mycket du har.

För övrigt kan jag rekommendera att läsa manualen. Skriv ut en sådär 50 sidor om dan (det är 700 sidor eller så) och läs.

T.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

okej men man vill ju höra ex. gitarr som man spelar in och så ska man lägga ett solo eller stämma på det då vill man ju inte höra det dära monster reverbet men man vill ju ändå höra dels kanalen som redan är inspelad på och det man spelar in samtidigt ..

Link to comment
Dela på andra sajter

>> fast det var kanske det du menade med att muta den kanalen man spelar in på ?

Japp. Medhörning bara direkt, så mute där. Allt annat vill man ju höra.

När man blir avancerad (när blir man det?) kan man sätta upp så att PT kommer ihåg två olika "mixar", en för avspelning och en annan för inspelning. Står i manualen.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

så här tror jag det är...

det blir liknande rundgång när du dels hör instrsumentet i realtid och efter det är processat i pro-tools... kanske kan blandas ihop med reeverb.. vet inte... men testa att muta realtids-grejen och bara ha på den processade signalen tillsammans med trummor lr vad du nu vill höra samtidigt... eller så gör du tvärtom.. muta den processade signalen o kör bara på realtiden... min realtidssignal är alltid mutad... kör bara på den processade så att jag vet hur de låter sen med t.ex delay, kompressor, reverb, eq osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...