Jump to content
Annons

fläktljud vid sånginspelning


daniel_hejhopp

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att spela in en låt i Logic express med en ny kondensatormick. Problemet är att den fångar upp väldigt mycket ljud som jag inte vill skall vara (jag vet inte omd et är micen som är dålig (Studio Prodject B1) eller om det är fläktljuden frånd atorn som hörs. Hursomhelst så är det väldigt svaga ljud som man hör i pauserna i sången, ungefär som tinitus... Hur tar man bort dessa utan att klippa överallt. Jag tror att det heter limiter, men har inte lyckats få det att funka.

Mina fågor är alltså: är det limitern jags kall leka med som skär bort allt under t.ex. -5db och isådanafall: hur gör jag? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet har nog dom flesta som titulerar sin studio för "hemstudio"!

Är man inte proffs och har ljudisolerat för många tusenlappar så kvarstår ju faktum att det alltid förekommer "oljud" i ett rum med en dator i!

Oavsett hur tyst fläkt man har så är ju dagens konding-mickar såpass bra att dom faktiskt tar med detta ljud om man nu gör påläggen i samma rum som datorn står i! Det brusar och låter i alla fall lite hos mig också!

Jag har dessutom ett element som inte direkt är tvärtyst!!

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet har nog dom flesta som titulerar sin studio för "hemstudio"!

Är man inte proffs och har ljudisolerat för många tusenlappar så kvarstår ju faktum att det alltid förekommer "oljud" i ett rum med en dator i!

Oavsett hur tyst fläkt man har så är ju dagens konding-mickar såpass bra att dom faktiskt tar med detta ljud om man nu gör påläggen i samma rum som datorn står i! Det brusar och låter i alla fall lite hos mig också!

Jag har dessutom ett element som inte direkt är tvärtyst!!

//P

Min dator är tyst som en mus förutom på riktigt varma sommardagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju också prova att låta micen stå kvar på samma ställe - och så spelar man in "tystnad" - dvs man spelar in alla oljud. Sedan vänder man detta oljuds-spår i motfas och mixar in i lagom nivå tillsammans med sångspåret - så kommer motfasförhållandet att släcka ut oljuden till stor del - utan att man behöver förstöra ljudet med filter o dyl... 😱

Nackdelen med en gate i ett sådant läge, är att oljudet kommer att ligga kvar medan man sjunger - och sedan abrupt försvinner när man inte sjunger - något som t o m kan låta sämre än att låta ljudet ligga kvar...

Ett enklare alternativ, är förstås att placera micen i ett annat rum, men det alternativet är kanske inte så enkelt för alla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag badrummet! 😲

Det enda rum i min lägenhet som är helt tyst (ja, så länge man inte tänder så badrumsfläkten går på). Med lite dämpning i badkar och på väggar så låter det faktiskt överraskande torrt där inne.

Testa att stäng av allt som låter och om du är ensam, gå runt och lyssna i dina olika rum och hitta den tystaste platsen. Det finns alltid ett hörn som är bättre än precis framför datorn.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite samma problem, men har kommit fram till att bakgrundsljuden tillför något oxo! atmosfär, känsla,, personlighet,, så länge som det inte är saker som direkt stör musiken så är det väl inte så farligt?

Men att flytta runt micen är nog verkligen vettigt! Jag ställde sångaren riktad mot en vägg och hängde upp våra ytterkläder framför honom. Det tillsammans med en "gate" löste problemet! (på "hemstudionivå")

I början så satt jag och en medmusiker och viskade medans sångaren sjöng. Hade inte tänkt att mic'en tar upp så mycket och blev helt plöstligt varse att vi hördes rätt bra. Kul men negativt för inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju också prova att låta micen stå kvar på samma ställe - och så spelar man in "tystnad" - dvs man spelar in alla oljud. Sedan vänder man detta oljuds-spår i motfas och mixar in i lagom nivå tillsammans med sångspåret - så kommer motfasförhållandet att släcka ut oljuden till stor del - utan att man behöver förstöra ljudet med filter o dyl... :rolleyes:

Nackdelen med en gate i ett sådant läge, är att oljudet kommer att ligga kvar medan man sjunger - och sedan abrupt försvinner när man inte sjunger - något som t o m kan låta sämre än att låta ljudet ligga kvar...

Ett enklare alternativ, är förstås att placera micen i ett annat rum, men det alternativet är kanske inte så enkelt för alla...

Strålande idé Claes... för det är ju ett ganska konstant litet brus som datorn genererar. Ska testa nästa gång jag lirar in ngt ljudsvagt. Hur vänder man fasen då? (frågar utan att ha tittat, kanske är lätt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet har nog dom flesta som titulerar sin studio för "hemstudio"!

Är man inte proffs och har ljudisolerat för många tusenlappar så kvarstår ju faktum att det alltid förekommer "oljud" i ett rum med en dator i!

Oavsett hur tyst fläkt man har så är ju dagens konding-mickar såpass bra att dom faktiskt tar med detta ljud om man nu gör påläggen i samma rum som datorn står i!

poäng.

om akustiken inte är bra eller om du har svårt att eliminera oönskade ljud, så kan du vinna på att spela in med en vanlig dynamisk mikrofon.

stormembransmikrofoner blir ibland ett självändamål. det är synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju också prova att låta micen stå kvar på samma ställe - och så spelar man in "tystnad" - dvs man spelar in alla oljud. Sedan vänder man detta oljuds-spår i motfas och mixar in i lagom nivå tillsammans med sångspåret - så kommer motfasförhållandet att släcka ut oljuden till stor del - utan att man behöver förstöra ljudet med filter o dyl... 😲

Nackdelen med en gate i ett sådant läge, är att oljudet kommer att ligga kvar medan man sjunger - och sedan abrupt försvinner när man inte sjunger - något som t o m kan låta sämre än att låta ljudet ligga kvar...

Ett enklare alternativ, är förstås att placera micen i ett annat rum, men det alternativet är kanske inte så enkelt för alla...

Hur ssulle detta gå till i logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl en fasvändningsknapp i Logic på varje kanal? Kommer inte ihåg - jag kör Cubase nuförtiden.

Det räcker dock inte bara att vända fasen, det gäller att placera hela ljudet i rätt symmetri med det man vill släcka ut - annars blir brummet/bruset ännu starkare...

Redigerat av Thomas
Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande idé Claes... för det är ju ett ganska konstant litet brus som datorn genererar. Ska testa nästa gång jag lirar in ngt ljudsvagt. Hur vänder man fasen då? (frågar utan att ha tittat, kanske är lätt)

I Cubase tror jag att man bara högerklickar på ljudklippet, väljer Process och sen Phase Reverse, eller nåt sånt. Det är enkelt iaf.

Mycket bra idé tycker jag också för övrigt, trots att min dator inte är så högljudd att det blir några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande idé Claes... för det är ju ett ganska konstant litet brus som datorn genererar. Ska testa nästa gång jag lirar in ngt ljudsvagt. Hur vänder man fasen då? (frågar utan att ha tittat, kanske är lätt)

I Cubase tror jag att man bara högerklickar på ljudklippet, väljer Process och sen Phase Reverse, eller nåt sånt. Det är enkelt iaf.

Mycket bra idé tycker jag också för övrigt, trots att min dator inte är så högljudd att det blir några problem.

I Logic Express gör man det på samma sätt, ungefär. Dubbelklickar på ljudfilen och väljer Function > Invert om jag inte minns fel. Fast det kanske går att göra enklare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju också prova att låta micen stå kvar på samma ställe - och så spelar man in "tystnad" - dvs man spelar in alla oljud. Sedan vänder man detta oljuds-spår i motfas och mixar in i lagom nivå tillsammans med sångspåret - så kommer motfasförhållandet att släcka ut oljuden till stor del - utan att man behöver förstöra ljudet med filter o dyl... 🙂

Kan detta verkligen funka? 🙂 Bruset från datorn måste väl vara alldeles för slumpmässigt, eller?

Kanske kan funka med lite meck om det bara är fläkten som låter, förutsatt att den håller konstant hastighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande idé Claes... för det är ju ett ganska konstant litet brus som datorn genererar. Ska testa nästa gång jag lirar in ngt ljudsvagt. Hur vänder man fasen då? (frågar utan att ha tittat, kanske är lätt)

I Cubase tror jag att man bara högerklickar på ljudklippet, väljer Process och sen Phase Reverse, eller nåt sånt. Det är enkelt iaf.

Mycket bra idé tycker jag också för övrigt, trots att min dator inte är så högljudd att det blir några problem.

I Logic Express gör man det på samma sätt, ungefär. Dubbelklickar på ljudfilen och väljer Function > Invert om jag inte minns fel. Fast det kanske går att göra enklare?

Går att göra med en plugg på inserten också.

Logic -> Helper -> Gain

Med den är det lätt att A-B testa vad som blir best också. bara Alt-klicka på pluggen så bypassas den.

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Strålande idé Claes... för det är ju ett ganska konstant litet brus som datorn genererar. Ska testa nästa gång jag lirar in ngt ljudsvagt. Hur vänder man fasen då? (frågar utan att ha tittat, kanske är lätt)

I Cubase tror jag att man bara högerklickar på ljudklippet, väljer Process och sen Phase Reverse, eller nåt sånt. Det är enkelt iaf.

Mycket bra idé tycker jag också för övrigt, trots att min dator inte är så högljudd att det blir några problem.

I Logic Express gör man det på samma sätt, ungefär. Dubbelklickar på ljudfilen och väljer Function > Invert om jag inte minns fel. Fast det kanske går att göra enklare?

Går att göra med en plugg på inserten också.

Logic -> Helper -> Gain

Med den är det lätt att A-B testa vad som blir best också. bara Alt-klicka på pluggen så bypassas den.

Oh, det visste jag inte. Kul, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...