Jump to content
Annons

Parentes - At the end of the road


Stolle

Recommended Posts

Hej hopp kära Studio kompisar!

Detta är ytterligare en låt från mitt huvudsakliga band (parentes).

Denna gång blev det storsvullstig och lite pretantiös symfonirock med text om mänsklighetens undergång. Sitter stört skönt ihop med morronkaffet!

Låten är inspelad av oss själva med Cubase och två M-audio 1010LT ljudkort.

Trummor och Kompgitarrer är inspelade i trummisens källare med rådande ackustik.

Resten av materialet är inspelat i min lägenhet.

Förutsättningarna har kanske inte varit optimala men vi har gjort det bästa av situationen.

Jag har gjort allt grundarbete med mixen och istället för att göra den helt färdig så tänkte jag att jag lägger upp den här så ni får komma med lite åsikter.

Det känns så tråkigt att börja jobba med låten om man tänkt att man jobbat färdigt med låten.

Denna gång har jag varit mycket modigare med kompressorerna. Har jag tagit i för mycket?

Reverb och efterklang är det jag jobbat minst med ännu så länge och är kanske inte helt nöjd ännu.

Tänkte mig lite arenarock produktion på denna eller är jag ute och cycklar?

Pukorna känns lite klena. Dom skall väll låta "åskdunder" som Wonderboy här på forumet säkert skulle sagt. 🙂

Jaja här kommer iallafall låten: At the end of the road

Ha det fint allihop. Hoppas ni har massa kritik och komma med nu! 😎

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Underbart bra låt! Blir du sur om jag rippar den? 🙂

Nä, seriöst, den lät riktigt nice. Är inte tillräckligt kunnig i mixning å sånt för att kunna uttala mig om det, men jag vet vad jag gillar och inte gillar, och denna gillar jag! 😎

Edit: Stavfel

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart bra låt! Blir du sur om jag rippar den? 🙂

Nä, seriöst, den lät riktigt nice. Är inte tillräckligt kunnig i mixning å sånt för att kunna uttala mig om det, men jag vet vad jag gillar och inte gillar, och denna gillar jag! 😎

Edit: Stavfel

Hmm, kom på en annan grej. Slutar det inte lite väl adrubt? Kanske skulle du försöka avrunda låten på ungefär samma sätt som den börjar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att ni gillade låten och att tack för att ni tog er tid att lyssna!

Lynxo: Du har naturligtvis rätt om slutet. Det kommer egentligen ett långt outro efter det abrupta slutet med lite lugn musik men mest bestående av ljudeffekter så som Marchvirvlar stöveltramp bränder och misär.

Det är tänkt att symbolisera kaoset och förödelsen efter katastrofen.

Detta parti är vi dock inte färdiga med ännu så därför kommer det inte.

Jag borde nog ha skrivit att det skulle komma ett parti där i min första post. 🙂

Någon annan? Funkar låten lika bra till kvällsmaten? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du efterlyser själv lite arenarocksound. Jag lyssnar mycket på symfonirock och är gladast när någon lyckas göra intressanta låtar och snygga arr utan att det låter bombastiskt, så min personliga åsikt är att du inte ska ändra nåt i soundet. Jättebra! Källarakustiken (?) och det abrupta slutet (!) är helrätt.

Det jag skulle behöva för att gå igång är en knasigare uppbyggnad, med mer grejor som händer (inte effekter utan vändningar). Men jag är lite knäpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du efterlyser själv lite arenarocksound. Jag lyssnar mycket på symfonirock och är gladast när någon lyckas göra intressanta låtar och snygga arr utan att det låter bombastiskt, så min personliga åsikt är att du inte ska ändra nåt i soundet. Jättebra! Källarakustiken (?) och det abrupta slutet (!) är helrätt.

Det jag skulle behöva för att gå igång är en knasigare uppbyggnad, med mer grejor som händer (inte effekter utan vändningar). Men jag är lite knäpp.

Tack så mycket för att du tog dig tid! 😏

Arenarock soundet trodde jag att jag redan hade skruvat fram så om du tycker det låter bra nu så är vi nog nöjda bägge två.

Knasigare uppbyggnad kommer det nog inte att bli på just denna låten eftersom vi känner att den är färdig. Men det är någonting att ha i åtanke när vi arrangerar de nya låtarna.

Det är så lätt att falla in i det vanliga mönstret med vers - refräng. Det är ju så enkelt att få det bra men vi skall jobba på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

riktigt bra! ere bara jag som kommer att tänka på opeth? Låter väldigt mycket som opeth tycker jag. men skitbra! 😏

Hehe.. kan inte förstå hur du kan få detta till Opeth. Det var inte alls det vi siktade på denna gången.

Du har nog antagligen mer rätt än vad vi själva kanske uppfattar.

Alla tre medlemmar i bandet har faktiskt ungefär allt som Opeth har givit ut på skiva så antagligen skiner influenserna igenom utan att vi märker det.

Kul att du gillade det! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, trevlig låt.

Sången är bra men ligger lite i vägen för kompet. Kanske går att fixa med lite andra pannoreringar.

Känns inte som symfonirock för mig. För lite symfoni helt enkelt, men jag kan ha fel. 😎

Hmm intressanta åsikter om panoreringar. Både gitarrer och sången ligger iallafall i refrängerna helt panorerade höger-vänster. Du har rätt. Dom krockar nog lite där. Utmärkt! Detta skall jag kika närmare på.

Angående symfonirock... jag vet aldrig vad jag skall kalla vår musik och har testat att kalla det allt möjligt. Denna gång blev det symfonirock. Den har ju trots allt mellotron och då är vi väll halvägs där? 😏

Kul att du uppskattade låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...