Jump to content
Annons

Hörlurar?


Helenius (oregistrerad)

Recommended Posts

Helenius (oregistrerad)

Hej. Jag håller på att bygga upp en studio. Men vet inte allt för mycket än. Nu är jag inne på det här med hörlurar. Vad är det som avgör om en hörlur är bra eller inte.

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudet, kanske? 😱

Testa ett antal olika lurar för studiobruk i din närmaste musikaffär, lyssna på ett par låtar som du vet hur de låter och känn efter själv vad du tycker låter mest ärligt.

Förmodligen finns det flera trådar om vilka hörlurar man bör välja. Jag föreslår att du också gör en sökning på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekomendera AKG K240, halvöppna vilket inte gör de så bra till att ha som medhörning men är inte alls jobbiga att ha på sig och låter bra vilket gör att de lämpar sig bra till mixning

Redigerat av Elton
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekomendera AKG K240, halvöppna vilket inte gör de så bra till att ha som medhörning men är inte alls jobbiga att ha på sig och låter bra vilket gör att de lämpar sig bra till mixning

Jepp. Dessa lurar är kanonbra 🙁

Men det viktigaste av allt när det gäller mixning är att vänja sig vid sin utrustning så att man vet hur det SKA låta. Lyssna därför på jättemkt "proffs-producerad" musik i dina hörlurar/monitorer så du vänjer dig vid dem och vet hur det ska låta när du börjar bli klar med mixningen o masteringen.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig för innan du lägger dyra pengar på hörlurar. Vad ska du ha dem till. Jag köpte ett par dyra som jag aldrig använt till att mixa med. Använder ju alltid monitorerna. Sen har jag flera par billiga också.

Skall du bara höra musiken i lurarna när du sjunger tex så behöver du inga dyra. Då funkar ju vilka som helst. Satsa då på tätslutande lurar.

Skall du ha på dig dem länge satsa på några sköna. Mina AKG lurar är väldigt sköna att ha på sig men mina behringer lurar är nästan lika sköna dom. Och eftersom jag aldrig mixar i dem skulle jag kunna sparat 1200:- där.

Du kan ju ha ett par olika för att refferenslyssna lite i under mixningen.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Sennheiser hd280 pro...de är bra för att de sluter så tätt (dämpar 32 dB), vissa sångare gillar dock inte det alla gånger och tar ibland av sig ena luren (gäller alla slutna...) för mig passar de utmärkt då de kan användas vid liveinspelning o dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle själv vilja slå ett slag för Beyerdynamics DT 770 Pro. Dom är verkligen helt underbara, man kan sitta i timmar utan att ens märka att dom finns där. Sen gnäller vissa över för mycket bas etc. men jag tycker dom är perfekta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat och funderar på att köpa ett par Beyerdynamic DT770Pro, kostar 1495 på musikbörsen. Hörlurar är nödvändigt för mig eftersom jag på grund av platsbrist inte kan placera monitorerna så att jag får en bra stereobild. Mycket enklare att sköta panoreringen med lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit ihop lite tankar om olika lurar jag har använt HÄR, på mitt recensionsforum. 🥰

Ett par lurar som jag inte hade testat innan (ska skriva lite om dem på recensionsforumet också snart...), är Ultrasone Proline 750. De förtjänar verkligen stora lovord! Det är ett par lurar som närmar sig högtalarlyssning - och så är de dessutom både slutna och är sköna att ha på sig. Jag lyckas inte hitta några brister i dem, faktiskt - så de är numera förstahandsvalet både för lur-lyssning och för sånginspelning, utan tvekan. 😄 De har fullt register, utan att vara överdrivna någonstans. Detaljerade överallt - även i basen, där så många lurar bara blir bumliga och tråkiga. Här hör man väldigt små detaljer över hela registret. Jag blev chockad, faktiskt... 😉

Dessa lurar skulle jag nog kunna drista mig till att göra en mix i - och jag är ganska säker på att det inte hade låtit dåligt om en sådan mix (som det annars brukar göra med lur-mixar), även om jag förstås ändå skulle föredra att mixa med riktiga monitorer...

Jag instämmer med Florian; Det ÄR värt att lägga mer pengar och få riktigt bra lurar, än att nöja sig med mediokra prylar som man egentligen inte gillar, utan snarare står ut med för att nöden kräver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ovan en till som förstår detta med kvalitét-hej Claes!

Intressant med de nya lurarna fr. Ultrasone-måste testa dom,jag har ju HFI 650 sedan gammalt men dom upplever jag väldigt vakumbetonade/inkapslade samtidigt som dom har en ngt överdriven vasshet-presenshöjning vid ca 4 khz...men samtidigt väldigt detaljrika,man får liksom anpassa öronen till dom och då går det bra men de som är behagligare än så länge är K 271 och har fin upplösning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag en Sennheiser-kille och har fastnat helt för det varma och snälla ljudet som Sennheiser-lurarna har. Jag har testat lite olika modeller av Beyer Dynamic, AKG, Grado o.s.v. men har ännu inte hittat någon jag riktigt gillar. Själv har jag ett par HD-570 och ett par HD-280 Pro. Nån gång framöver ska det väl kunna bli ett par 600 eller 650 också 😆

Ultrasone har jag missat helt, dags att ta sig en runda till musikaffären kanske.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag absolut att du ska göra.

Jag gillade Sennheiser HD280 Pro bäst - tills jag provade Ultrasone HFI-650, som har lika fin upplösning som HD280, men återger lägre frekvenser utan att ljudet blir grumligare - och så är de skönare att ha på sig - men Proline750 slår dem lätt... Lite dyrare, men det är smällar man får ta... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
kan man köpa Ultrasone Proline 750 hos dig claes? hur mycket kosta sej?

Visst går det. 😮

Proline 750 har ett listpris på 2995:- inkl moms - men eventuella diskussioner om priset passar bättre via mail än i forumet... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag har ett par Beyerdynamic DT 990 Pro och rekommenderar varmt. I och för sig halvöppna och kostar runt 2000:-. Köpte mina för fem år sen och är grymt nöjd!

Tycker man får en bred och ärlig ljudbild. Basen kan vara svår att mixa dock eftersom den är lite smickrande och går väldigt djupt, men om man varierar med monitorer/högtalare så brukar resultatet bli bra.

Smaksak, men gå ut och testa dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar denna tråden lite.... Tror det blir bättre en att starta en till!  😎

Jo lurar för runt 1000... Vad ska man köpa? Ska funka så bra det går att mixa i, och vara slutna.

Philips SBC HP890

Dessa hade jag förr i min studio.. kanonlurar enligt mig.

Jag har ett par sådana och tycker att basen är på tok för hög. De billiga SBC HS900 är mycket jämnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 mmmm fick hem mina nya Ultrasone 2500 idag-----satte på några speciella referens cd´s och testade och jämförde med mina favoriter AKG K270 som är sååå jädrans sköna och bra och neutrala och detaljerade hittills :rolleyes:

Dom här lurarna är GRYMMAST säger jag bara,och då pratar vi verkligen om DEFINITION basen går så långt ner som jag aldrig trodde att ett par hörlurar kunde återge på denna planet---och den är inte "falsk" eller loudness framtvingad utan helt enkelt så precis som mina bästa monitorhögtalare säger till mig---därför har jag from nu en superlur som jag tryggt kan mixa i (om jag vill....)njuta utav bara den av bra musik osc,diskanten och HELA registret låter fantastiskt bra,a-b testade givetvis med min K270 och Ultrasone HFI650 (K240 är sedan länge utrangerad i sammanhanget sedan jag skaffade HFI650)den här ÄR bäst-tack Claes för tipset!!! 😕😮🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - vad var det jag sade...? :rolleyes:

Jättekul att du blev nöjd med dem. Jag blev så grymt imponerad av Proline 750, så jag var bara tvungen att skrika till om dem. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...