Jump to content
Annons

Huggin U


Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
But then again, who am I?

En lätt pretentiös gymnasieungdom som tror han har koll på läget?

Ingenting jag någonsin skulle komma ihåg.

Dina dissar av "dagens popmusik" kan jag utantill, dom har nämligen låtit exakt likadant i 30-35 år. Folk som inte begriper pop, saknar förmåga att identifiera en bra låt, hook osv klagar alltid på folk med talang. Abba var skit, disko var skit, och så vidare. Tillochmed Beatles och Motown var en gång i tiden skit, enligt dina forntida motsvarigheter och gnällspikgelikar.

För min del får man gärna vara hur "alternativ" och låtsasdjuplodande man vill. Men att bygga sin egen identitet på att avfärda andras skapande, "dagens pop", det är fan inte ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med "Pellesnusk" om att versen är avsevärt mycket bättre än refrängen. Det förhållandet är inge bra, tvärtom funkar men är refrängen sämre än versen får man en känsla av antiklimax som sänker hela låten. Det skulle kanske kunna gå att fixa med nuvarande refräng om du la på en överstämma med annan melodi, kanske kvinnlig vokalist med risk för att E-type kopplingen blir starkare iofs. Å andra sidan, tänker du på det när du skriver melodin kan du kanske istället komma längre bort ifrån E-typifiering än du är nu 😮

Gitarrsolot känns också lite fel, en ide jag fick var att göra det dubbelt så långt och i stort sett bevara det du har nu som första del och sedan bygga upp det så att det blir lite mer intensivt i andra delen. Rappartier i för övrigt melodiska låtar har jag hatat sen första början så det tycker jag låter för j-vligt men det funkade ju bevisligen på 90-talet så vem är jag att döma? Mariah Carey kör ju fortfarande med det och hon säljer ju hyfsat.

Annars låter det "cleant" och slickt, funkar säkert mycket bättre kommersiellt än något jag skulle göra (inte min smak dock). Bättre än jag väntat mig från dig faktiskt, cred för att du vågar lägga ut något. Du har ju hypat dig själv ganska hårt här 😉

EDIT: förtydligande

Redigerat av Desmond
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja skön låt faktiskt 😎

Det enda som är lite trist men som ändå sätter sig bra i en sån här låt är MIDI-gitarren, tror det skulle låta lite mer levande med en riktig sådan.

Men för fasen när denna låt är färdigproddad och färdigmixad kommer den vara grym! 😛

Good job Danny und Caz

Link to comment
Dela på andra sajter

Verserna vinner här.. Svårt att säga om det är produktionsfråga eller om det är själva låten som gör att refrängen känns lite tråkig i förhållande.

Men jävligt snygga verser! 😲 Man tror man vet vart det ska ta vägen hela tiden men så gör det inte riktigt det. Bra pop!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt skönt! beat och clap låter fint, vocalen är lagom låg/hög och smälter in fint. pianot ligger bra också för den delen, inte heller för hög. Rapen låter bra, inge förskjutning nånstans, vilket jag kan tänka mig är svårt! Jag är ingen fanatiker inom denna genre men den hade ju självklart fått mig att dansa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Tack igen för all feedback.

Ska göra klart den i helgen...håller på att lägga golv i köket i nya studion nu så skapandet har liksom kommit i andra hand.

Ska absolut ta tag i reffen. Har några idéer om hur jag ska göra.

Måste ju fan komma ur E-Type-träsket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt intressant detta Dääänny 😆

Och det roliga är att förmodligen 90% av folk som klagar på denna länk , skulle aldrig nånsin ens kunna prodda en sån här låt .

Jag tycker du är grym , som alltid 😉

Jag diggar ljudbilden oxo, klart o fint. ofta i sånna här låtar blir det lite grötigt, men du har lyckats enligt mig!

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vilja låta gnällig, så låter lika bra om inte bättre (: som liknande musik, som man hör på radio/TV. Jag säger inte att det är dåligt bara för att jag inte gillar det. Det är ju uppenbart att du är duktig på sånt här; det låter lätt men kräver skicklighet för att låta så här bra... och håller med om att du har en bra röst! Snyggt jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att ljudbilden är jätte bra, jag gillar allt i låten, att det låter lite 90 gör inte mig ett dugg, för på nåtsätt så har låten nåt nytt i sig ändå. Kan inte förklara det. Jag tycker absolut att detta är en solklar radiohit, kanske en sommar hit.

Mono känslan gör den lite speciell. Skönt med lite mono för engångsskull. Är lite trött på alla breda stereobilder, ja jag vet att jag har själv propagerat för stereo, men man kan väl ändra sig.

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att refrängen är skön.

Lite starkare sång och lite svagare gitarr. Och äkta gitarr-"rangadang" som kontrast till midigitarren som plockar enskilda toner i versen.

Och vad är det för fel med E-Type? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ska försöka mig på att kommentera en låt från en stil jag normalt inte lyssnar på. Notera dock att jag inte hatar denna stil direkt, jag hatar (nästan 🙂 ) ingen musik.

Refrängen måste nog fram ännu mer, kanske fler stråkar eller så? Som vissa sagt, är versen bättre än refrängen. Sången är det inget fel på, men någonting behövs där. Kanske körer? Jag vet inte.

Texten lyssnade jag inte så mycket på, så den kan jag inte kommentera.

Hoppas det inte låter som gnäll, i stort sett lät det som en låt jag skulle kunna höra på radion eller nåt. 🙁 Och att det inte låter "tidsenligt" skiter jag fullständigt i. Fan, min första kontakt med musiken på allvar var Rock And Roll All Night med Kiss, så... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort..Bridgen var jag dock inte så förtjust i, men thumbs up!

Tack.

Men det är ingen bridge i låten.

Nu har jag inte lyssnat men det flesta låtar har ju en bridge.......men som sagt jag har inte lyssnat ännu så du kan ha helt rätt. (onödigt inlägg...jag vet, sorry)

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt banal text, en bra text kunde ha räddat detta. Men för mig låter det standard idol-produktion. Snyggt, slickt, massproducerat. Och det kommer att gå hem, för det är sådär fruktansvärt ickeupprörande.

Saknas dock något riktigt för att få den att fastna hos folk. En starkare refräng skulle nog klara biffen som sagt.

/me lugnar ner sig med lite john cage..

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bra gjort..Bridgen var jag dock inte så förtjust i, men thumbs up!

Tack.

Men det är ingen bridge i låten.

Nu har jag inte lyssnat men det flesta låtar har ju en bridge.......men som sagt jag har inte lyssnat ännu så du kan ha helt rätt. (onödigt inlägg...jag vet, sorry)

Rebstar har inte rätt.

Klart som fan att det finns en bridge i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Extremt banal text, en bra text kunde ha räddat detta.

Texten är kanske banal...

Men typiska streetlyrics om tjejen i kvarteret, som typ hälften av alla RnB-låptar handlar om.

Låten skrevs på direktlead från Akon's management, men jag behöll den själv för texten blev rätt personlig. Jag vill inte att nån annan ska sjunga om den tjejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på låten häromdagen....snyggt upplägg!

Dock tycker jag rappen känns en aning överdriven på vissa ställen som ex vid 1:53 plus en del läspljud som känns onaturliga...

Sången känns bra...mindes refrängen efter en lyssning och det är ett gott sign...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort..Bridgen var jag dock inte så förtjust i, men thumbs up!

Tack.

Men det är ingen bridge i låten.

Nu har jag inte lyssnat men det flesta låtar har ju en bridge.......men som sagt jag har inte lyssnat ännu så du kan ha helt rätt. (onödigt inlägg...jag vet, sorry)

Rebstar har inte rätt.

Klart som fan att det finns en bridge i låten.

Men det var ju du som sa att det inte fanns någon bridge....förvirrad? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Bra gjort..Bridgen var jag dock inte så förtjust i, men thumbs up!

Tack.

Men det är ingen bridge i låten.

Nu har jag inte lyssnat men det flesta låtar har ju en bridge.......men som sagt jag har inte lyssnat ännu så du kan ha helt rätt. (onödigt inlägg...jag vet, sorry)

Rebstar har inte rätt.

Klart som fan att det finns en bridge i låten.

Men det var ju du som sa att det inte fanns någon bridge....förvirrad? 😉

Jo, men jag måste få jävlas lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Himla trevlig låt. Arrangemanget är inget fel på. Gitarrerna låter billiga och stela på sina ställen, fast det kanske är meningen? Låter nästan lite FM-synt över gitarrljuden på sina ställen, och kanske det skulle låta bättre om det var mer så? Stråkarna... är rätt hemska och casioplastiga. Tror nog att de kan bytas ut mot nånting bättre utan att låten blir sämre för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena hoppar väl in och kollar lite på din låt här då eftersom du va så snäll prata lite på min. Ja det här är ganska ok i en gengre som kan kännas lite som om alla vill in i nu för tiden. Den kan nog bli riktigt bra om du arrar om den för riktiga instrument det blir lite hoppigt på nått sätt man saknar det där riktiga svänget. Men fan du sjunger bra om det är du blir kanske lite väl brett i rapdelen men det är svårt att simulera äkta USAiska knappt dom kan själva ens? En svensk text skulle nog sätta fart pån den skulle bli lite orginell och man skulle haja till lite mer om man hörde den på radion. Nåväl lycka till och äkta vara ska det vara den här låten förtjänar det.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd jag missat. Fast inte låten, kände igen den och hittade den bland mina MSN-filer. Det var den här du proddade tillsammans med de där killarna som reggade sig här och sökte en topliner, right? Skickade ni den till A.. you-know-who?

Jag diggar melodin i reffen. Den kommer att sitta kvar i skallen inatt om jag inte tvättar härnan med någon annan melodi innan jag går och lägger mig. Men just därför har nadom rätt, det är sånt som gör det radio-material. Musiker och studionördar är ingen bra mätstock på vad Svensson vill ha.

Däremot låter det rätt mkt mono, som många påpekat. Detta verkar vara samma mix som du skickade mig tidigare, och jag trodde det var en draft? Att lyssna på ljudbilden i denna ger en kontrast som kan vara värd att inspireras av.

Stort att du avslöjat din sångröst nu förresten, hehe. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...