Jump to content
Annons

Trummorna låter långt borta


Exil

Recommended Posts

Jag har spelat in lite trummor och jag använde mig av: En mick på virveln, en på kaggen, en på pukan, en på golvpukan och så två överhäng och även en rumsmick.

Jag mickade allt väldigt nära. Även överhängen. Men ändå så låter allt ruksigt lång borta. Det är inget stort rum alls som jag har spelat in i så ljudet borde bli rätt tort. Någon som har tips för uppmickning för att få ljudet så tort som möjligt?

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej intressant. Har tillgång till ett större rum att spela in i nu i veckan får testa om det blir bättre. Synd att man inte kan ladda upp grejer här. För jag hade fixat ett mp3 spår på trummorna så ni kunde få höra hur det lät. Men ack ack jag hade fel hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Du har inte fått fasfel mellan några mickar? Då brukar man ju tappa attack och få ett burkigt "rum" över alltihop...

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan ni nu lyssna på ett exempel.

Kanske fasfel, dåligt rum? Vad vet jag. Kom ihåg att det är min första uppmickning av trummor. Så det kan ju helt enkelt inte låta så bra 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Rumsmicken är redan på noll typ, den ligger väldigt väldigt svagt. Det låter även utan den väldigt burkigt eller vad man ska säga.

Jo det är ju inte världens bästa trummor direkt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det nog till stor del beror på trummorna i sig. Som sagt blir det också gärna så att det kommer in mycket reflektioner från rummet om det inte är ordentligt dämpat. Det vore intressant att lyssna på mickarna för sig. Virveln går antagligen in rätt mycket in överhänget och där finns det troligen mycket rum som ökar känslan av avstånd. Vill du kan du ju testa närmicka cymbalerna också och se om det blir nån skillnad.. eller ta bort dom helt och se hur ljudet förändras. Sist och minst tycker jag balansen mellan trummorna förstärker rumskänslan något också. Baskaggen är rakt i ansiktet medan överhänget är svagt liksom virveln.

Med det sagt tyckte jag det lät bra ändå. Bra smäll i baskaggen och jag äääälskar sunkiga trummor med mycket rum. Jag kan inte säga att jag är någon vän av tajt popsound direkt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo virveln gick in jäkligt mycket i överhänget konstigt nog :S. Men jag mickade inte hihaten och pga av det kan jag itne ta bort allt för mycket av överhänget.

Kul att du ändå gillade soundet. Jo asså till någon låt med mera sunkigt ljud skulle det passa utmärkt. Men till min popbalad förstör soundet väldigt mycket. Ska spela in i ett större rum så fort jag får möjlighet. Lägger upp en ny verison då. Så kan ni jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha det roliga är att jag har redan använt massa kompressor, och även lite reverb. Det går inte att få det låta så mycket bättre tyvärr 🙂

Nog går det att få det att låta bättre alltid! 😉

Som allt annat kan ditt problem lösas med våld. Vålds-eq:a, vålds-komprimera närmickarna och tillför sedan lite av rummet för att skapa lite rymd.

Det går att få det låta bättre, men det krävs egentligen många fler mickar på trummorna för att det ska låta riktigt nära och smackigt (beroende på vilket sound du är ute efter såklart).

Tex använder jag själv aldrig mindre än 4 virvelmickar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex använder jag själv aldrig mindre än 4 virvelmickar. 😲

Hah 4 mickar på virveln känns väl lite meningslöst? Haha. Jo men jag ska använda lite fler mickar sen iaf 😆 Tvärr så har inte skolan jag spelar in på så jäklans bra trummickar. Jag kommer typ få använda SM 58:er om jag ska ha fler kanaler än 8.

Hur funkar sm58:er på trummor. Någon som har testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex använder jag själv aldrig mindre än 4 virvelmickar. 🥰

Hah 4 mickar på virveln känns väl lite meningslöst? Haha. Jo men jag ska använda lite fler mickar sen iaf 🙁 Tvärr så har inte skolan jag spelar in på så jäklans bra trummickar. Jag kommer typ få använda SM 58:er om jag ska ha fler kanaler än 8.

Hur funkar sm58:er på trummor. Någon som har testat?

jag kör sm58or på pukor ibland och tycker att det låter bra om det är ett bra och stämmt trumset med en bra trummis som bankar skiten ur dom. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hah 4 mickar på virveln känns väl lite meningslöst? Haha

Har man kanaler och mickar till övers är det meningslöst att INTE testa att använda fler, precis som med gitarrinspelning. Blanda och balansera, välja och vraka. Det är finfint det. De banden jag jobbat med, bl a många stora band, har iaf inte klagat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58or kan funka på lite vad som helst faktiskt. Dom överaskar alltid med att låta bra när man minst anar det.

Sen hör jag faktiskt rätt stora möjligheter i dom där trummorna. '

Lite eq skulle kunna fixa det mesta.

Det finns en grym och inte allt för dyra plug som heter VintageWarmer från PSP som jag nästan alltid lägger på virveln för att klara upp ljudet lite, få lite mer snärt.

Kaggen kan du ju drumagoga! Brukar funka skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Tex använder jag själv aldrig mindre än 4 virvelmickar. 😄

Hah 4 mickar på virveln känns väl lite meningslöst? Haha. Jo men jag ska använda lite fler mickar sen iaf 🙂 Tvärr så har inte skolan jag spelar in på så jäklans bra trummickar. Jag kommer typ få använda SM 58:er om jag ska ha fler kanaler än 8.

Hur funkar sm58:er på trummor. Någon som har testat?

Ett av de bästa pukljuden jag någonsin lyckats få till, spelades in med SM58:or. Anledningen till att jag "valde" dom var att det inte fanns några andra mickar att tillgå just då. Men det visade sig vara en lyckoträff. :rolleyes:

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget klick i ljudet över huvud taget. Gate virveln och pressa på toppen, typ runt 3 kHz, och lite i den höga toppdiskanten också. Sen måste du ha med mer rumsmickar. Anledningen till att det låter långt borta nu skulle jag tro är att du dragit ner de mickarna och så går hihat och cymbaler in i trummickarna, vilket gör att ljudet låter långt bort eftersom de mickarna sitter längre ifrån jämfört med rumsmickarna och ger inte samma klarhet vilket bidrar till att det låter långt ifrån.

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm...

Alla former av ljud kan spelas in med närhet kan jag berätta.

Det kanske är så att man ibland vill ha det där skräpigt ostämda trumsetet för att få fram en känsla i en låt.....

Jag tycker mig höra två problem men det är lite svårt med tanke på att det är en mp3:a.

Det låter som att trummorna är lite "för" närmickade.

Trummor mår bra av att få växa lite aukustiskt. Som bekant så är attacken i ett ljud snabbare än energi i ljudet. Alltså.. du hör och mikrofonen uppfattar anslaget i trumman före tonen i trumman. Genom att lyfta mikrofonen från skinnet så ger du mikrofonen en chans att kunna ta upp energin i trumman.

Jag brukar måtta med en knuten hand mellan mikrofonen och skinnet.

Sen undrar jag vad du har för mikrofonförstärkare för det känns som att ljudet inte vill komma fram riktigt!?

Visst kan du prova att krana sönder ljudet och med det få fram ett "sound".

Men glöm inte gyllene regeln för oss ljudtekniker.

Skit in..., skit ut.

Prova lite igen.

Testa att flytta runt trummorna i rummet och micka om.

Det är känsligt om inte rummet är byggt för att spela in trummor i.

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex använder jag själv aldrig mindre än 4 virvelmickar. 🙁

Hah 4 mickar på virveln känns väl lite meningslöst? Haha. Jo men jag ska använda lite fler mickar sen iaf 🙂 Tvärr så har inte skolan jag spelar in på så jäklans bra trummickar. Jag kommer typ få använda SM 58:er om jag ska ha fler kanaler än 8.

Hur funkar sm58:er på trummor. Någon som har testat?

Ett av de bästa pukljuden jag någonsin lyckats få till, spelades in med SM58:or. Anledningen till att jag "valde" dom var att det inte fanns några andra mickar att tillgå just då. Men det visade sig vara en lyckoträff. 🙂

//Anders

Inte så konstigt då SM57 och SM58 är samma mick. Bara olika utseende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan dock förstå varför man i ett tidigare inlägg tyckt sig få ett pra pukljud med en SM58!

Den är skuren lätt i mellanregistret vilket inte är ovanligt att man gör på pukor för att få lite mer "suck" i trummorna.

Dessvärre så ökar risken med att få in andra trummor än den tilltänkta då denna är något vidare i sin upptagning.

Holmerup kan nog förklara mer ingående eller visa upptagningsdiagram om detta!?

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä!!!

Så är det inte ostfisk!!!

Kolla här...

SM58 Frekvensrespons

SM57 Frekvensrespons

57:an är lite rakare i responsen än 58:an.

Om jag inte minns helt fel så är även upptagningsområdet något större på en SM58 dessutom.

Take care!!!

/Cruncharn'

Haha...jag tänkte posta de där länkarna för att bevisa motsatsen. 😉

Faktum är att jag överdrev lite 😉 ... fram till 2khz är de i princip likadana men sen så skiljer de sig lite mer. Däremot är konstruktion, membran osv. identiska.

Citat från Bruce Bartlett, fd. mikrofon tekniker på Shure:

"The SM57 and SM58 are essentially the same, except that the SM57 was intended mainly for instruments and the SM58 for vocals. The SM58 has a ball grille that acts as a pop filter. The two mics have the same proximity effect at the same miking distance.

Because of its smaller grille, the SM57 lets you get closer to it for more bass boost. But if you are 2 inches from the diaphragm in either mic, they have the same bass boost.

They have a slightly different response at high frequencies because of the acoustical effects of the different grilles."

Ha det bra! /ostfisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp!

Om jag inte minns fel så är det samma mikrofonkapsel i bägge mikrofonerna och jag tror faktiskt att det är puffskyddet på SM58 som påverkar ljudet mest. Rent EQ mässigt!

Det var inte meningen att vara "messersmith" ostfisk!

Men det finns så många nybörjare här på forumet så uttalade "halva" sanningar blir snabbt "hela" sanningar.

Tänk tillbaka när du själv började!! 🙂

Vilken fantastisk tid det var...

Man slog i kataloger och läste allt man kom över för att bena ut hemligheterna...

Menade inget illa!

Take care "Ostis"

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att man får mycket tips. Jag har testat att spela in på nytt. Har dock inte fått med mig hem projektet från skolan så jag har inte hunnit mixa något på det.

Sen angående SM 57 och SM 58 så har jag fått lära mig att om man tar av puffskyddet från SM58:an så blir i "stort sätt" samma mikrofon. Och när man tar av puffskyddet så ser den ju ungefär likadan ut som en SM 57:a

Men men, konsentrera er mer på hur man ska micka upp. Istället för att diskutera hurvida SM57 och SM58 är samma mik :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...