Jump to content
Annons

Flytta en audioton??


Bonae

Recommended Posts

Här är ett problem jag ägnat ett par dagar åt att försöka lösa nu:

Låt säga att jag i Cubase VST spelat in ett gitarrsolo (audio) över ett trumkomp och - medioker musiker som jag är - har missat ett par toner i solot, d.v.s. spelat dem för tidigt eller för sent. Med tanke på att solot förutom de två tonerna lät bra vill jag inte spela om hela solot utan flytta fram eller bak de felande tonerna ett par tiondels sekunder för att få dem precis i takt med trummorna. Det är där problemet ligger!

Det enda sättet jag kommit på är att markera tonen i wave-editorn, kopiera den (copy), sätta "silence" på den markerade tonen, flytta markeringen ett par tiondelar framåt eller bakåt och klistra in (paste) den kopierade tonen. Om jag bara klipper ut (cut) och klistrar in, så lägger sig det inklistrade över det andra och alla efterföljande toner blir i otakt. Någon "insert" funktion har jag inte hittat.

Nu undrar jag om någon känner till något enklare sätt att flytta toner framåt och bakåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vet inte om det e såhär du gjort men...

När jag blir tvungen att fixa något så brukar jag bara "klippa sönder" ljudfilen precis där tonen börjar och där den slutar.. sen e det bara att flytta den lilla urklippta delen och detta ska inte påverka efterföljande lir...

När man klipper sönder ljudfiler sähär är det inte helt ovanligt att det uppstår små "clicks" precis där man klippt.. det beror på att signalen gör "ett för stort hopp". Men detta går att fixa genom att klippa sönder filen en gång till.. väldigt lite efter..alternativt före positionen du klippte på första gången.. och sedan göra en "fade in" alternativt "fade out" på det lilla klippet...

hmm.. kanske blev en rörig förklaring.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Om ni kör SX så finns det ju en suverän crossfade funktion inbyggd...brukar slita rätt mycket i blocken när jag lägger solon och spelar in flera loopar på en gång och sedan klipper ihop det som låter bäst som ju är en annan mycket bra funktion i SX 2.

Hur som helst. har aldrig varigt med om att det uppstår några click med Auto-Crossfade på.

Detta kanske låter som en självklar grej men jag brukar oxå tvinga gitarristen att spela med nån takt innan och efter får att på så vis få rätt "feeling" vid klippet, även om det inte används efteråt. Men man har ju gott om plats att välja vart faden ska börja och sluta.

Förlåt:

PS. Självklart såg jag EFTERÅT att det var VST du körde DS.

Redigerat av Adde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...