Jump to content
Annons

Dongel


Wheels (oregistrerad)

Recommended Posts

Din egen musik äger du till fullo.

Cubase äger du bara rätten till en (1) kopia av.

Det är faktiskt så att man inte äger programmet, utan bara en licens att använda det. Musik får man ju kopiera för enskilt bruk, men det är väl numer olagligt att kringå kopieringsskydd och liknande. Du äger ju inte heller musiken, utan bara rätten att lyssna på den från den kopia du fått. Upphovsmannen äger ju musikestycket och (oftast) skivbolaget som äger inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag anser ju inte att det är att cracka ett dongel om man kopierar donglen på tex ett flashminne...

Så länge det andvänds till samma dator,samma program,...

Borde ligga i samma kategori som BACK-UP...

Så länge man kan visa upp orginal och kvitto...

Vad anser folk om detta tanke sätt????

Praktiskt möjligt???? :rolleyes:

Nej - det ÄR piratkopiering i så fall, eftersom en kopia möjliggör att man kan använda samma licens på två olika datorer samtidigt, vilket inte är tillåtet.

Om man har registrerat sig hos MI-7 och dongeln skulle gå sönder, så kan man däremot få en ny som är knuten till samma licensnummer, när man skickar in den trasiga för utbyte...

Sitter dongeln inuti datorn, så är ju risken för stöld obefintlig (om det inte är någon som snor hela datorn...) - och då är problemet med nyckelöverlämning o dyl eliminerat ändå. 😆

Egentligen borde du ta diskussionen med MI-7 i stället, eftersom det inte kan göras mer lagligt genom att somliga i forumet tycker att det skulle vara si eller så. Om MI-7 (och Steinberg med dem) samtycker, så är det ok - annars inte.

En annan sak som är nämnvärd i sammanhanget, är att programmet är inköpt för yrkesmässigt bruk - och då gäller inte heller rätten till privat-kopiering, som vissa vill hänvisa till (sådan privat-kopiering omfattar dessutom inte hårdvara...). Hur man än vänder sig, så sitter ändan bak... 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Din egen musik äger du till fullo.

Cubase äger du bara rätten till en (1) kopia av.

Det är faktiskt så att man inte äger programmet, utan bara en licens att använda det. Musik får man ju kopiera för enskilt bruk, men det är väl numer olagligt att kringå kopieringsskydd och liknande. Du äger ju inte heller musiken, utan bara rätten att lyssna på den från den kopia du fått. Upphovsmannen äger ju musikestycket och (oftast) skivbolaget som äger inspelningen.

Jepp, men nu snackade vi om den musik man har skapat själv och då är man ju upphovsmannen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Men hur menar du med att skolan inte äger dongeln?

Vi har ju KÖPT programet och rätten att andvända det.

Vi ska köra det på 1 dator med 4 olika utbildare.

Samma syfte,samma elever,samma program i samma hårdvara.

Men vi behöver 4 olika DONGELS för att slippa konstiga arbetstider och överlämnanden av dongels mitt i nätterna mm.....

Ärligt talat!

Hur kan det vara olagligt att göra back-ups på en ärligt inhandlad nyckel så länge man andvänder dom på lagligt sätt?

Skolan har KÖPT programet!

Vi leasar eller hyr ingenting av varken dongel eller program.

Endast datorn men det har ju inget med dongeln att göra annat än att vi inte får göra hårdvaru förändringar som ev. inbyggnad.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen: Ta det med MI-7.

Det är väl klart att det går att montera in dongeln i maskinen i en intern USB-port - och det är den tveklöst smidigaste lösningen. Jag har aldrig hört talas om något dummare annars - och om datorleverantören inte godkänner att de själva gör en sådan åtgärd, borde skolan byta leverantör omgående. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Jag håller med om att data leverantören är riktigt egen..

Men allt som oftast när privata företag har kontrakt med kommunen uppstår det ett vakum i support och särskilda lösninger som frångår en grundprofil.

Dom har utryckt att dom inte ställer upp på en sådan lösning.

Vad gäller tillgången 24/7 så är det som det är med den saken...

Hade den här skolan legat i "Dyngskyfflarmåla" eller någon annan liten små by utanför kartan så visst..Jag skulle säkert inte änns behöva låsa skolan på natten.

Men nu är så inte fallet....

Jag kommer kontakta Mi 17 för fortsatt disk... och återkommer med svar så fort som möjligt...

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att data leverantören är riktigt egen..

Men allt som oftast när privata företag har kontrakt med kommunen uppstår det ett vakum i support och särskilda lösninger som frångår en grundprofil.

Dom har utryckt att dom inte ställer upp på en sådan lösning.

Riktigt ruttet dåligt! 😠

Man får väl lösa det på något sätt med att datorn låses fast med någon sorts byglar, så att den inte går att rubba - placerad så att dongeln inte går att dra ut på grund av bakomvarande vägg - eller om det går att sätta in datorn i någon sorts möbel, så att man inte kan komma åt baksidan - och någon sorts lås, så att den inte går at dra ut heller...

Hoppas att det löser sig på något sätt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Detta fick jag i min mail-box från MI7...

>dessvärre så går det inte att kopiera licensen så USB-nyckeln. Ända

>möjligheten att få en till är att köpa ett helt nytt Studio Case 2.

>

>Med vänliga hälsningar,

>Emil Hansson | MI7 Sweden

>support@mi7.com

Reflektion:Då är det väl ingen skol-licens!!!

Utan ett sätt att binda upp skolor(företagskunder) med lite bättre pris än för privatkund....

För med skol-licens innebär att man kan arbeta med ett program i ett nätverk..

Åtkomst från samtliga datorer i skolan..

Tack och lov var så inte fallet denna gång, men det kan vara bra att dela med sig av denna information...

😠

RIKTIGT SURT ATT INTE ÄNNS BLI ERBJUDEN ATT TILL REDUCERAT PRIS KÖPA ENDAST DONGELN!!!

Eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det är ju exakt detta som alltid har gällt för "skollicens" på alla musik-programvaror - åtminstone de jag känner till.

Skollicens har aldrig inneburit att det är obegränsade installationer för hela skolan eller något sådant, utan bara ett reducerat pris för den enskilda licensen när skolorna köper in ett program.

Det är därför jag var så säker på min sak - och uppmanade dig att verifiera med MI-7.

När det gäller andra program, är det samma sak; Du kan komma undan billigare med olika avtal - men du betalar fortfarande alltid en viss summa för varje enskild licens.

Dessa billigare licenser, är dessutom enbart till för skolor. Alla företag betalar fullpris, precis som privatpersoner.

EDIT:

Ska kanske tillägga, att det finns en "Educational" licens för skolor/lärare - och en "Student" licens för elever - och i många fall skiljer sig priset mellan dem också.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran... Varför inte lägga ned allt kludd med cubase licenser o köra ett gratisprogram som crystal istället? Det borde ju lugnt räcka till skolkidsen och då kan man installera lokalt på varje dator så allt blir frid o fröjd. Nätverkslicenser o dyl. verkar vara en enda stor huvudvärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

HÅLLER MED BIGGIE!!!!!!!!!!

En liten undran... Varför inte lägga ned allt kludd med cubase licenser o köra ett gratisprogram som crystal istället? Det borde ju lugnt räcka till skolkidsen och då kan man installera lokalt på varje dator så allt blir frid o fröjd. Nätverkslicenser o dyl. verkar vara en enda stor huvudvärk.

GRATISPRRROOOGGRAAM ÄR BRA.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Ja nu är saken riktigt diskuterad i varjefall....

Nog förstod jag det claes skrivit men ville ändå kolla vart diskutionen ledde....

Vad är så att säga "brukligt" i praktiken....

Som jag ser det så finns 2 lösningar.

En laglig och en olaglig.

Och vi kommer givetvis arbeta lagligt. MEN hoppas att MI7 tänker om lite i framtiden. Ökar informationen på sina produkter...Att tala om för kunden att om man köper det här,kommer du vara begränsad av det här. Men få ALLT det här...

Och om dom gör det behöver dom kanske vara lite TYDLIGARE.

Bästa reklamen är mun till mun!

Inget snack om att programet inte är bra vilket det är.Men dongel lösningen imponerar inte då den begränsar frihet och möjligheter....(Men det är min åsikt och skriver det för att ha det sagt, inte för att reta upp någon på forumet eller MI7)

Pz out alla och tack för en givande diskution!!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Svar på crystal inlägget!!!

Programet fullar sig med latencyn mellan kanalerna vilket är helt befängt...

DVS.Olika latency på de olika kanalerna oavsett om spelar in samma sak...

Dock bra program vad gäller pluggar och det grafiska....

Gillar Audacity mer.Den grafiska lösningen på deras pluggar är ju riktigt illa.Därimot fixar den arbetet mellan kanalerna bättre.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu är saken riktigt diskuterad i varjefall....

Nog förstod jag det claes skrivit men ville ändå kolla vart diskutionen ledde....

Vad är så att säga "brukligt" i praktiken....

Som jag ser det så finns 2 lösningar.

En laglig och en olaglig.

Och vi kommer givetvis arbeta lagligt. MEN hoppas att MI7 tänker om lite i framtiden. Ökar informationen på sina produkter...Att tala om för kunden att om man köper det här,kommer du vara begränsad av det här. Men få ALLT det här...

Och om dom gör det behöver dom kanske vara lite TYDLIGARE.

Bästa reklamen är mun till mun!

Inget snack om att programet inte är bra vilket det är.Men dongel lösningen imponerar inte då den begränsar frihet och möjligheter....(Men det är min åsikt och skriver det för att ha det sagt, inte för att reta upp någon på forumet eller MI7)

Pz out alla och tack för en givande diskution!!!

😏

Du borde egentligen ha fått den informationen där du köpte programmet, men många är bara inne på att sälja så mycket som möjligt så fort som möjligt för att bli av med kunderna, i stället för att diskutera och bena ut eventuella frågor först... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...