Jump to content
Annons

lön till sångerskorna?


Lady SongBird

Recommended Posts

Hejsan 😏

Jag undrar en liten sak..

Ni som jobbar som producenter...vad brukar ni betala en sångerska för arvode när hon sjunger in låtar?

exempel;

Sångerskan sjunger på en låt som ska släppas med henne?

sångerskan sjunger som dåld (ska inte fronta projektet)?

sångerskan ska sjunga in er demo?

Sångerskan ska köra på material som absolut kommer bli släppt?

Har märkt att detta skiftar oerhört.

Snälla vill någon svara mig på detta...?

mvh/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har märkt att detta skiftar oerhört.

Det är klart att det skiftar oerhört beroende på vad det är för projekt, om man är kompis med sångerskan i fråga och hur mycket pengar man har.

Om man som sångerska inte tycker jobbet är värt det man får betalt så får man ju låta bli att ta det helt enkelt. Precis som med allt annat frilansarbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag har hållit på med sånt här i 10 år nu. Och det är rätt viktigt att man inte utnyttjar folk lixom ...

Sångerskan sjunger på en låt som ska släppas med henne?

- Ska DU självklart inte betala nånting till, det är ju hon som ska betala dig eller om du tar ut hög royalty,

sångerskan sjunger som dåld (ska inte fronta projektet)?

- Du ska nog inte producenten betala sångerskan nåt heller, det är nog mer skivbolaget som ska göra. Och då ska sångerskan få SAMI pengar som Artist inte som musiker på skivan. Mest troligt är att hon som sjunger då får ett förskott på ett album samt en bra royalty på sålda skivor etc. Beror ju på hur mkt brains sångerskan har, förmodligen mer än den som ska fronta ...

sångerskan ska sjunga in er demo?

- Beror ju på först och främt hur rutinerad hon är. Om hon har demat skitmkt innan och jobbat för producenter osv så får du nog pynta en 1000-lap svart för ett pass då ni kanske hinner med 2 låtar max. Annars är 1000kr per låt vettigt. För nån skitbra. Är det nån elev på typ kommunala musikskolan som aldrig sjungit i studio förr så kan du bjukka dom på en pizza typ.

Sångerskan ska köra på material som absolut kommer bli släppt?

- Samma sak där, jag brukar betala mina körtjejer runt 4-500kr per skalle per låt.

Det är inte alltid dom vill ha pröjs heller, men då bjuder man dom på restaurang eller ger dom några biobiljetter var eller nåt sånt ..

Summan av kardemumman är att man ALLTID ska ge nåt till dom som sjunger...

Det visar att du själv har klass och det är ju faktiskt dom som gör att ditt material låter krisp!

Lycka till grabben!

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena ChrisSnyder! och ni andra.

Ja är ju bruuuuud ju, inte grabb 😆

och det är jag som är sångerskan, ja kanske var lite otydlig sorry...

Jag undrar därför att jag som sångerska oxo har hållt på i 10 år runt om i olika studios och överallt är det olika hur producenterna gör med betalning för att lägga sång.

har tyvärr råkat ut från en j...vvvla massa oseriöst producentfolk som inte betalt för x antal lååånga sångsessioner och som inte ens gett mig en kopia av låten jag sjungit in.

Vågar knappt sjunga en ton i ngn studio längre utan att skriva papper först om hur betalning/gentjänst ska gå till.

SERIÖSA och DUKTIGA producenter växer inte på träd if I put it that way...

Visst, jag har fått en enorm rutin och jag har utväcklat min redan skolade röst till att kunna lägga sång väldigt snabbt och proffsigt men ändå..det känns aldrig kul att bli blåst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönaste komemntaren jag hört angående detta är från en min far känner som nu spelar med två stycken från deep purple. " Ibland dimper det ner 10 000 på kontot och ibland får man en biobiljett"

Angående att man ska betal utomstående som är med på produktionen är det självklart såvida det inte är en gentjänst:P

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag har hållit på med sånt här i 10 år nu. Och det är rätt viktigt att man inte utnyttjar folk lixom ...

Sångerskan sjunger på en låt som ska släppas med henne?

- Ska DU självklart inte betala nånting till, det är ju hon som ska betala dig eller om du tar ut hög royalty,

sångerskan sjunger som dåld (ska inte fronta projektet)?

- Du ska nog inte producenten betala sångerskan nåt heller, det är nog mer skivbolaget som ska göra. Och då ska sångerskan få SAMI pengar som Artist inte som musiker på skivan. Mest troligt är att hon som sjunger då får ett förskott på ett album samt en bra royalty på sålda skivor etc.  Beror ju på hur mkt brains sångerskan har, förmodligen mer än den som ska fronta ...

sångerskan ska sjunga in er demo?

- Beror ju på först och främt hur rutinerad hon är. Om hon har demat skitmkt innan och jobbat för producenter osv så får du nog pynta en 1000-lap svart för ett pass då ni kanske hinner med 2 låtar max. Annars är 1000kr per låt vettigt. För nån skitbra. Är det nån elev på typ kommunala musikskolan som aldrig sjungit i studio förr så kan du bjukka dom på en pizza typ.

Sångerskan ska köra på material som absolut kommer bli släppt?

- Samma sak där, jag brukar betala mina körtjejer runt 4-500kr per skalle per låt.

Det är inte alltid dom vill ha pröjs heller, men då bjuder man dom på restaurang eller ger dom några biobiljetter var eller nåt sånt ..

Summan av kardemumman är att man ALLTID ska ge nåt till dom som sjunger... 

Det visar att du själv har klass och det är ju faktiskt dom som gör att ditt material låter krisp!

Lycka till grabben!

Intressant att veta hur olika producenter jobbar med betalning.

Själv vill jag ha papper på allt jag betalar för att kunna redovisa kostnader & dra av det jag har rätt till.

Dit hör tyvärr inte Pizza.

& du förstod alltså inte att "Lady Songbird" var av kvinnligt kön, Chris?

Nåja.

Fall 1 -

Ingenting alls. Som Chris sa så är det i detta fall producenten som ska ha betalt av sångerskan/skivbolaget för sitt jobb. Om detta regleras med pinnar eller rena kontanter är olika.

Fall 2 -

SAMI-taxa.

Fall 3 -

1000-1500 kr/låt om det är en duktig & meriterad sångerska. Oftast ingenting alls om det är en mindre meriterad sångerska, då får sångerskan ifråga nöja sig med att ha fått en merit på CD för att kunna ta betalt nästa gång.

Fall 4 -

SAMI-taxa

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Fall 4 ;om sångerskan ska köra på material som absolut kommer bli släppt

Sångerskan lägger ju ner tid oxo på att komma och spela in.

SAMI visst, men för tiden anser jag att man också ska få betalt. Producenten får ju inte bara betalt för att de han producerat spelas på radio,hans arbete och tid ger honom förståss också pengar.

Hallo föresten, var ett bra tag sen dc, vi hördes i här våras

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Fall 4 ;om sångerskan ska köra på material som absolut kommer bli släppt

Sångerskan lägger ju ner tid oxo på att komma och spela in.

SAMI visst, men för tiden anser jag att man också ska få betalt. Producenten får ju inte bara betalt för att de han producerat spelas på radio,hans arbete och tid ger honom förståss också pengar.

Förvisso.

Men genom SAMI får körsångerskan ersätning varje gång ett verk hon medverkar på spelas offentligt. Denna ersättning är tänkt att täcka in inspelningstid, förutom att den är en ersättning för sångerskans rent musikaliska bidrag.

Det är en producent SKYLDIGHET att skicka in SAMI-listor för varje låt som produceras.

En SAMI-ansluten sångerska kan kräva ersätttning retroaktivt för låtar 10 år tillbaks i tiden

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Hon får väl ingen ersättning från STIM ? Där fär ju bara upphovsmännen ersättning. SAMI däremot ...

edit:

Ge mig EN hint på hur jag skulle vetat att det var en tjej som skrev inlägget. En enda räcker ... Är ju typ 99% killar här lixom.

Redigerat av ChrisSnyder
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kort svar: tycker det låter lite snålt!

😆

:musik

Ja, det är snålt.

Men så finns det också så oerhört många sångerskor därute.

Tillgång & efterfrågan, du vet...

EDIT; & ja, en duktig sångare (manlig alltså) får mycket bättre betalt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
 

edit:

Ge mig EN hint på hur jag skulle vetat att det var en tjej som skrev inlägget. En enda räcker ...      Är ju typ 99% killar här lixom.

"Lady Songbird" ?

Tack Pico.

Jag orkade inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju inte så super inne i branschen, men jag jobbar med en meriterad och jäkligt duktig sångerska som sjungit för stora artister.

Vi går så att vi splittar all royalties mellan gruppen, så alla som är kreativt inblandade får lika stor del av kakan. Däremot kommer hon få mer vid framförandet av musiken eftersom hon frontar, då nöjer vi oss med 50/25/25.

Skriv papper på eventuella avtal med så att det inte uppstår jobbiga situationer sedan.

Om du bara sjunger efter manus dock där någon annan skrivit text och topline så bör du ta betalt. 1000 per låt tyckte jag lät bra, men i all seriös mening tycker jag att en tim taxa är mer själigt. typ 4-500 kr per timma om man är duktig som fan.

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här beror ju helt och hållet på vilken nivå man pratar om tycker jag. Får man bra betalt själv så betalar man så klart en slant beroende på hur mycket tid och insats det handlar om. Fast många här gör nog som jag mycket smågrejer där man som producent jobbar för skojs skull, och då betalar då jag inte någonting - musik ska byggas utav glädje, inte pengar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

natura 😏

ha jodå sådana erbjudanden är itne heller ovanliga i den här branchen, tyvärr har jag mött flera sådana producenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Alright, ni har rätt. Men jag kollar aldrig på vad trådskaparna heter här.

En manlig sångare får absolut inte mer betalt, varför skulle dom får det för? Jag har då aldrig betalat en manlig sångare mer iaf, det är 2006 nu.

Och timbetalning är väldigt väldigt ovanligt. Har arbetat med ett par av sveriges mest anlitade körsångerskor, som körar på Celine Dion, britney plattor osv. Och dom tar ca 1500 spänn för att sjunga ett par låtar en dag. En sångerska tjänar oxå på att sjunga demos, dom får erfarenhet och referenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och timbetalning är väldigt väldigt ovanligt.  Har arbetat med ett par av sveriges mest anlitade körsångerskor, som körar på Celine Dion, britney plattor osv. Och dom tar ca 1500 spänn för att sjunga ett par låtar en dag.  En sångerska tjänar oxå på att sjunga demos, dom får erfarenhet och referenser.

Mmm, kan tänka mig det. De stora artisterna vill nog hellre vara med i den kreativa procesessen och ta en stor del av den totala kakan istället..

Synd ändå, i en perfekt värld så hade timbetalning varit bra, det är ju så folk jobbar i mediabranchen

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju så mycket om vad man kräver för betalning också. Låter du producenten avgöra så får du nog nöja dig med SAMI-pengar, ja. Men med så mycket erfarenhet och skill som du antyder att du har så bör du kräva mer. Ta alltid minst 2-300 vitt/timme.

Tillgången är stor men säljer du dig dyrt så ställer du dig också över det stora klegget och visar att du är värd mer (det är en fördel om du är bättre än de flesta men det är faktiskt inte lika viktigt som att du sätter ett markant värde på din tid).

Link to comment
Dela på andra sajter

(det är en fördel om du är bättre än de flesta men det är faktiskt inte lika viktigt som att du sätter ett markant värde på din tid).

Håller med.

"- musik ska byggas utav glädje, inte pengar " Det låter verkligen jättefint och jag håller med dig till viss del men när man varit runt i en massa studios och lagt ner åtskilliga timmar på att bara ha kul och spela in utan betalt så känns det inte så kul längre.

Framför allt inte kul när grejjer man sjungit in gratis släpps utomlands och säljer guld utan att man som sångerska får en jävla spänn ;( been there

Sorry att jag låter bitter men..ja som jag sa innan så har jag råkat ut för mycket oseriöst folk inom denna branchen. Börjar bli trött på att bara gå in och leverera och sedan knappt få nåronting för min tid och mitt arbete. visst har jag fått betalt av andra visst men det förekommer för mycket "jamen du,provsjung här så ser vi hur vi gör sen....sjungsjungsjungsjung.....och vips så har snubben fått ännu en demo insjungen GRATIS

Detta kan även upprepas.."joo jag vill höra hur då låter på den här låten oxo" eller " om du sjunger in ett par demos hoss oss så får vi ju kännsla för hur vi jobbar ihop och så och sen ska vi göra ett riktigt bra projekt"

Detta händer fast jag har med mig skivor där jag sjunger som släppts både i sverige och utomlands.

Trött på att bli blåst

Trött på hobbynissar utan mål med musiken

Trött på oseriösta producenter

Trött på att slita gratis för skitstövlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite onödigt att hugga på "hobbynissar" när det faktiskt är proproducenterna som lurat dig.

Hursom. Min flickvän trakterar cello och kan inte leva på det i nuläget (förutom på sommaren med alla festivaler och det där). Hon jobbar med det någon dag i veckan eller ibland bara varannan. Hade hon tackat ja till alla proffsproducenter som vill att hon ska spela för dem utan betalning så hade det varit en (obetald) heltid för henne. Jag tror att hon gör rätt. Jobbar med att fixa fler och fler betalda speltillfällen, tackar nej till allt annat. På så vis är det lätt för henne att hävda sitt värde och behålla sugen.

Tipset är alltså att du slutar göra gratisjobb. Ta 2-300/timme vitt och strunta sedan i vad det blir av låten. Guld i utlandet eller inte, du har fått betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hobbynissar som kan betala minst vad s.k. proffsproducenter gör kan ju inte skada. Skäms du och tror det kan skada karriären kan du ju stå med pseudonym.

Att låta obekanta medverka på skivor utan att betala verkar ju overkligt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...när man varit runt i en massa studios och lagt ner åtskilliga timmar på att bara ha kul och spela in utan betalt så känns det inte så kul längre.
Börjar bli trött på att bara gå in och leverera och sedan knappt få nåronting för min tid och mitt arbete.

Det har snackats mycket om "hobbynissar" på sista tiden... No offence, Lady SongBird, du är säkert en duktig sångerska, men för mig är ovanstående själva definitionen på "hobbynisse" (eller "hobbynissa").

Som flera andra redan sagt: tacka nej till gratisjobb om du inte tror att det ger karriären något. Sisältää slog huvudet på spiken. Vill du uppfattas som ett proffs, bete dig som ett proffs. 🙂

Och ett stort och ärligt "lycka till" från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Man blir lite förvånad när man läser det här. Nu är det visserligen i datorbranschen jag har min firma, men 150 kronor timmen är det minsta jag betalar när någon jobbar åt mig. Så, skulle jag behöva en sångerska till något projekt hade ju det varit minimilönen. Men som någon skrev, 200-300 känns mer rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar därför att jag som sångerska oxo har hållt på i 10 år runt om i olika studios och överallt är det olika hur producenterna gör med betalning för att lägga sång.

Hur blond får man va?

Du påstår att du har hållit på med musik i 10 år och rest runt i många stora studios etc men du har inte en aning om hur betalning etc fungerar... 😄

Ett proffs sliter inte gratis för skitstövlar om hon/han inte är jäkligt blåst! Ett proffs stör sig dessutom inte på sk hobbynissar. 😉

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...