Jump to content
Annons

Fråga angående större inspelningar


SyntaxError

Recommended Posts

Ni som har erfarenhet av större inspelningar, hur gör ni med hörlurar medhörning inne i inspelningrummet? Håller som sagt (se min fråga angående glas i studiobygge-delen) på att planerar/bygger en lite större studio och ska avsätta utrymme i väggarna för multikablar och vill inte komma på i efterhand att "fan vi skulle haft fler kablar". Hur gör man om man tex spelar in en kör på ca tio personer och alla har olika krav på lyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Klang (oregistrerad)

för det första behöver du då 10 aux send på ditt mixerbord alt. 10 utgångar ut från ljudkort, 10 kablar ut från mixern in i studion, 10 hörlursförstärkare och 10 lurar. kan bli en del grejer. Det är dock alltid bra att från början ha 10 installerade kablar för mycket än 1 för lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

för det första behöver du då 10 aux send på ditt mixerbord alt. 10 utgångar ut från ljudkort, 10 kablar ut från mixern in i studion, 10 hörlursförstärkare och 10 lurar. kan bli en del grejer. Det är dock alltid bra att från början ha 10 installerade kablar för mycket än 1 för lite.

Precis min mening, men hur gör jag om dom blir mer detaljerade än så:

"jag vill ha mer reverb på solosången"

"Jag vill ha mer av tenorerna och helt torrt"

Liknande kommentarer är väl inte jätteovanliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 olika mixar för medhörning är inte normalt 😄 .. 2~3 mixar kanske.. När vi byggde studio så byggde vi (egna) patcbays med enbart XLR och balanserat ut till alla rum.. Sen kör vi med adaptrar för vad man ska använda sen.. tele->XLR->tele etc.. I musikrummet så använder vi ett par Samson 4 ch hörlursamp (den tillåter att varje lyssnare kan ställa sina nivåer och EQ som dom vill) sen kör jag även trådlösa lurar lite hit och dit. Men fastän det i bland har varit mer 10 musiker samtidigt så har jag aldrig behövt mer en 2 olika separata medhörningsmixar.. Och det gäller även live.. Va tusen.. Det är förhoppningsvis någorlunda proffesionella musiker så nån måtta får det allt vara 🙂

Ett tips.. Gör mer kablar och patcbays än du tor att du behöver.. Det är alltid bra att ha mera.. Och sen är det bra att ha reserver.. Kabel och kontakter är billigt om man löder själv 😛 Däremot är det j***igt frustrerande då man har för lite kabel och kontakter i ett skarpt läge. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...