Jump to content
Annons

En snabb fråga


VortexSurfer

Recommended Posts

Är det någon här som vet hur man tillfälligt kan stänga ned norton helt och hållet. när jag ska spela in musik avaktiverar jag 'auto-protect' men jag har en känsla av att norton ändå stjäl en massa cpu.

jag kan verkligen inte hitta nåt kommando för att stänga ned hela skiten... förutom att avinstallera, men det har jag ingen lust med.

tacksam för svar.

/anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Norton är den värsta av alla virusdödare när det gäller belastning. Om du ska ha en virusdödare på en musikmaskin, så skaffa NOD i stället.

Själv har jag klarat mig med enbart brandvägg (ZoneAlarm Pro) i alla år, så är man bara lite sunt misstänksam och allmänt försiktig med vad man installerar, behövs ingen virusdödare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej norton går inte att stänga ned, hade det själv tidigare. du kan disabla auto-protect och firewall men där ligger fortfarande typ 7-8 processer igång i aktivitetshanteraren som drar massa cpu och minne.

Skaffa som tidigare nämnts NOD eller AVG eller något annat snällt program. Gör dig av med Norton fortare än kvickt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att norton antivirus ligger och drar cpu-tid hela tiden är mest skitsnack.

plocka bort alla objekt ur autostarten och stäng av autoprotect.

jag använder norton antivirus och har inte en massa relaterade processer som ligger och tar några nämnvärda cpu-resurser. (totalt 19 processer, när jag startar iexplorer).

dessutom, det faktum att ett program har lästs upp i primärminnet innebär inte att det automatiskt ligger och suger massa processorkraft för det.

kolla hur det ser ut i din aktivitetshanterare, och vilka program som eventuellt suger dina processorresurser...

i övrigt har claes rätt i att man klarar sig långt med en brandvägg och lite allmän misstänksamhet och försiktighet

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Itzak:

Jag har fixat med autostarten och det funkar bättre nu. Ställde in lite småskit i cubase också.

Fråga: Hur vet man vilka processer man kan stänga ned? Jag hade en länk till nån sida (tror det var blackviper nånting) men den finns inte uppe längre. Det känns som om det finns processer som ligger och släpar och som man inte behöver direkt.

kram

EDIT: Tack förresten för dina fina musikresor. De ger mig hopp...

Redigerat av VortexSurfer
Link to comment
Dela på andra sajter

Itzak:

Jag har fixat med autostarten och det funkar bättre nu. Ställde in lite småskit i cubase också.

Fråga: Hur vet man vilka processer man kan stänga ned? Jag hade en länk till nån sida (tror det var blackviper nånting) men den finns inte uppe längre. Det känns som om det finns processer som ligger och släpar och som man inte behöver direkt.

kram

EDIT: Tack förresten för dina fina musikresor. De ger mig hopp...

det finns dels processer som dras igång genom autostarten, och där brukar man inte behöva något. möjligtvis någon donglesimulering men det ska vi inte prata om nu.

sen så finns det olika tjänster som kan stängas av, beroende på vad du vill att din dator ska kunna göra. du kan börja med att starta msconfig och klicka på tjänster, och välja "dölj microsoft tjänster" eller nått. då ser du vilka som inte hör till systemet och som ofta kan vara en god ide att stänga av.

sök sen på: win xp tweak i google, så finns det en massa tips på saker som kan stängas av.

men, ofta så tar systemet inte så stora cpu-resurser som vissa har fått för sig.

hushåll istället med effekter och vsti när du jobbar i ditt musikprogram.

kram på dig också.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller ändå med Claes. Norton Internet Security.. Huga.. Onödig för det flesta. Själv har jag en bra brandvägg i min router och som antivirusprog använder jag AVG Free Edition som är gratis och dessutom uppdatrera sig själv automatiskt och kollar och certifiera min mail automatiskt.. Enkel att slå av också.. Då och då kollar jag av min dator med AdAware och Crap Cleaner (alla gratis).. Jag har inte fått skit i min dator på över 5 år nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller ändå med Claes. Norton Internet Security.. Huga.. Onödig för det flesta. Själv har jag en bra brandvägg i min router och som antivirusprog använder jag AVG Free Edition som är gratis och dessutom uppdatrera sig själv automatiskt och kollar och certifiera min mail automatiskt.. Enkel att slå av också.. Då och då kollar jag av min dator med AdAware och Crap Cleaner (alla gratis).. Jag har inte fått skit i min dator på över 5 år nu..

Måste också slå ett slag för CCleaner. Lysande applikation som låter dig hålla rent i datorn (även i registret). Den gör det också lätt för dig att kolla vilka program som är inställda på att dra igång när windows startar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Startmenyn > kör, och skriv in msconfig och tryck enter. Gå in under fliken autostart och bocka ur allt som verkar suspekt och som du inte vill ska starta automatiskt. Brukar ligga mycket spyware där.

Har inte med norton att göra, men det är ett tips för att snabba upp datorn lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...