Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hade tÀnkt att dra igÄng ett projekt med att spela in 2-3 pianobaseserade lÄtar nÄn gÄng i vÄr och har lite frÄgor ang. uppmickningen.

Jag antar att de mickarna jag har(SM 57, och AKG C300) inte duger sÄ jag tÀnkte lÄna/hyra nÄgra. Har hört att Blue ska vara bra till just piano eller finns det nÄt bÀttre alternativ?

NÀr jag vÀl stÄr dÀr med mina mickar, vart ska dom vara placerade? I stereo?

Finns det nÄgot bra stÀlle som hyr ut eller ska jag bara kolla med musikbörsen dÀr jag brukar handla?

/David

Annons
Postat

Lite mer info kan hjÀlpa:

- vilken typ av piano? Det skiljer liksom lite mellan ett kompakt-piano och störst Steinway-flygeln.

- vilken typ av musik? Klassiskt skiljer en del frÄn jazz som skiljer en del frÄn rock eller pop.

G.

Postat
Lite mer info kan hjÀlpa:

- vilken typ av piano? Det skiljer liksom lite mellan ett kompakt-piano och störst Steinway-flygeln.

- vilken typ av musik? Klassiskt skiljer en del frÄn jazz som skiljer en del frÄn rock eller pop.

G.

Pianot Àr ett Bechstein(ingen flygel) och lÄtarna Àr en lugnare ballad typ och en som Àr mer Ät det klassiska hÄllet.

Postat

Mitt tips Àr att köpa ett samplingsbibliotek och ett tangentbord med vÀgda tangenter. Midi överföring och sen bounca i högsta kvaliteten. Kanske tristare för pianisten, men lÄter bÀttre i vanliga mÀnniskors öron.

OM du nödvÀndigtsvis vill micka sÄ Àr stÄende pianon besvÀrliga tycker jag. Aldrig blivit nöjd. Jag skulle börja med att dra ut pianot ordentligt frÄn vÀggen. Lossa panelerna bÄde ovanför tangentbordet och under, öppna lÄdan sÄ mycket som möjligt. Fyll pÄ rummet med största soffan och massor av annan dÀmpning sÄ det inte lÄter som ett betonggarage.

TvÄ mickar för stereo, personligen tycker jag bÀst om smÄ omni mickar. Lyssna efter var det lÄter bÀst, troligen riktade uppifrÄn ner mot strÀngarna, eller rakt framifrÄn (sÀtt munkavle pÄ pianisten).

Förslag pÄ mickar i budgetklassen kan vara Studio Projects C4 som kommer med bÄde omni och kardoid. Men det kan i princip funka med vilka mickar som helst för ett OK ljud. Vill du ha toppenljud sÄ Àr det nog en riktigt flygel som gÀller plus mickar i en helt annan prisklass.

Men börja med SM57-an och C3000. Det Ă€r vĂ€rt att prova. Du lĂ€r dig om inte annat lyssna och hitta fram till bĂ€sta möjliga med de mickar du har. Även om du fĂ„r tillgĂ„ng till en svinbra mick sĂ„ hjĂ€lper det ju inte om du sĂ€tter den pĂ„ fel stĂ€lle.

Hitta sen nÄn som hyr ut eller lÄnar ut mickar. Det kostar inte sÄ mÄnga hundralappar att hyra ett par bra mickar en lÄgsÀsongshelg. Du fÄr hyra bra mÄnga gÄnger innan inköpspriset Àr betalt.

NÄ, mina tankar vad de nu Àr vÀrde. Förhoppningsvis finns det nÄn som har mer och bÀttre erfarenhet.

Gunnar.

Postat

Det Àr svÄrt att sÀga vilka mickar du ska ha, nÀr man inte vet vilket sound du vill ha/musikgenre du spelar.

Glöm inte att alla detaljer har betydelse. Öppet/stĂ€ngt topplock pĂ„ pianot? Kanske hela fronten borttagen?

T.ex. 2xMD421 riktade ner över ett öppet topplock kan ge ett schysst ihĂ„ligt pop-piano. 😆

Har du provat att sÀtta din C3000 tÀtt inpÄ pianots baksida?

Postat

Ok, tack för svaren!

Har du provat att sÀtta din C3000 tÀtt inpÄ pianots baksida?

Ska jag spela in i mono i sÄ fall?

Men börja med SM57-an och C3000. Det Àr vÀrt att prova.

MÄste det inte vara ett par av samma mickar?

Jag ska kolla upp de mickarna ni har sagt och snacka med MB. Problemet Àr bara att jag inte hinner testa mig fram till ljudet eftersom jag mÄste flytta till pianot och jag hade tÀnkt att hinna alla lÄtar under en helg. Det kanske blir lite ont om tid men, men..

Postat

Det mĂ„ste inte vara samma mickar men om du absolut vill ha en stereoinspelning Ă€r det att rekommendera. Att micka frĂ„n baksidan av pianot och spela in i mono Ă€r inget att automatiskt avskriva. Eftersom bara du vet hur du vill det ska lĂ„ta Ă€r det lika bra att prova dig fram om du inte redan har erfarenhet av pianoinspelning. Är det tidspress vore nog trombonistens förslag pĂ„ samplade pianon vara ett bra alternativ.

Personligen tycker jag att öronavstÄndsstereo med smÄmembransmickar typ Km 184 ger ÄtminstÄne hyfsat resultat. Kanske inte alltid perfekt men under tidspress Àr det i alla fall acceptabelt.

Postat

Gjorde precis en skiva med duktig sÄngare dÀr vi funderade ett tag pÄ att skaffa ett nytt samplingsbibliotek men det slutade med att vi anvÀnde ett akustiskt piano. Visst flera av samplingbiblioteken lÄter jÀttebra men för mig fattas det alltid nÄgot i det soundet. Sen kan man aldrig spela lika bra pÄ ett viktat midiklaviatur som ett riktigt piano. Pianisten var överförtjust över bÄde soundet i mitt piano och kÀnslan i klaviaturen.

JAg tycker definitivt att du skall testa att micka upp ditt piano för ett mer personligt ljud. Dock bör du nog ha tvÄ kondingmickar av samma modell Àven om jag sett uppmickningar med 2st SM57

Jag hade pianot i min dÀmpade avdelning och mickade pÄ baksidan med tvÄ ADK 51 pÄ kanske 50-60 cm höjd. Har provat att micka mitt piano pÄ alla sÀtt och kommit fram till att lÄter bÀst just dÀr. Det var vÀldigt kÀnsligt med positionen sÄ pröva dig fram.

Har Àven ett par Milab DC96 som vann vÄran blindtest pÄ flygel i piteÄ mot betydligt namnkunnigare mickar men i just denna inspelningen var de mickarna upptagna för sÄng + sax.

Det Àr dock alltid svÄrade att fÄ till soundet i ett piano jÀmfört med en flygel. Kommer sjÀlv att införskaffa en flygel till vÄren (typ 2 meters Bechstein) dÄ jag har en efterfrÄgan pÄ just sÄna inspelningar.

Kan av copyrightskÀl inte lÀgga upp nÄgra ljudexempel Àn men det kanske kommer.

HÄrboll (oregistrerad)
Postat

Ber om ursÀkt om jag kapar trÄden lite och kommer med en onödig frÄga.

NÀr ni pratar om att micka ett piano bakifrÄn, Àr det dÄ utan panelen eller kan det fungera Àven med panelen pÄ?

David

Postat

Skulle gjort sÄhÀr!

Öppna locket, sen mikar du i YX mikning eller AB, med Sm57'an riktad mot basstrĂ€ngarna.

sÀtt dom ca 10 upp frÄn locket.

Testa och testa!

Postat

Jag tycker pianon ofta gör sig bra i mono. Sedan hÄller jag med Trombonisten, flytta ut pianot frÄn vÀggen och se till att kontrollera klangen i rummet. Pröva att ta bort panelen undertill och öppna Ätminstone upp locket. NÀr ni tycker att ljudet lÄter bra i rummet Àr det dags att hitta mickplaceringen. LÄt en person spela pÄ pianot och en annan gÄ runt pianot, och runt i rummet, för att hitta punkter dÀr det lÄter bra/intressant/balanserat. Pröva nÄgra olika positioner och vÀlj den som funkar bÀst.

Nu till den absolut pilligaste biten. Lyssna petigt och noggrant efter skillnader i ljud nÀr ni flyttar micken pyyte lite uppÄt/nedÄt, bakÄt/framÄt och Ät sidorna. I vissa fall Àr det stora skillnader, i vissa mycket smÄ. Men det kan absolut löna sig att testa lite extra. Plötsligt hittar man en punkt dÀr man verkligen gillar vad man hör.

Sedan Àr det inte sjÀlvklart att det Àr samma punkt som gÀller nÀsta gÄng, beroende pÄ spelstil och ljudideal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.