Jump to content
Annons

vad är "öppen refräng"?


Heidi

Recommended Posts

Som rubriken antyder - behöver veta: vad innebär en "öppen refräng". Misstänker väl att det handlar om att den lätt bara kan "rulla på", men om nån kan ge ett fint ex... I detta fallet gäller det en pop-låt...

Tack/H.

Redigerat av Heidi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter ju som att den skulle vara öppen för tolkning. 😱

Typ: sjung vad du vill... 😎

Eller så kanske det är outrot där refrängen används men börjar bli lite lös i kanterna med call-n'-respons sång och en massa wailande...

Eller så vet jag helt enkelt inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

I det enda sammanhang jag hört det uttrycket så menades inte en "riktig" refreng, utan mer en återkommande fras mellan vissa verser, alltså inget eget riff eller nånting.. Men jag har aldrig hört det av någon annan efteråt, så jag antar att det var ett "on-the-fly"-uppfunnet uttryck 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har inte kikat in på ett tag... Jo, ifall någon undrade var jag hört uttrycket, så var det i en Lead från en förläggare. Men jag har fortfarande inte hajat vad som menades. Skulle tippa på en pangrefräng som lyfter mycket. Tack för intresset!

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Öppen refräng innebär att den sjungs utan förbehåll. Man låter tonerna klinga ut länge, utan motstånd eller förvridenhet, alltså helt naturligt. Själva uttrycket handlar alltså om sången. Man pratar även om öppna ackord, jämför detta.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

I förlagssammanhang skulle jag kunna tänka mig att de menar att den antingen ska vara öppen för ändring. Eller att artisten eller annan låtskrivare ska ha möjlighet att göra om/ändra och därmed ha rätt till del av upphovet.

Skulle ju även vara att den skall vara "öppen" för översättning/bearbetning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj massa kreativa tolkningar!

Du får väl helt enkelt skriva en refräng som har med allt som har sagts här på samma gång? :rolleyes:

Hehe... det vore något det! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...