L.C Postat 29 december 2005 Postat 29 december 2005 (redigerat) http://www.macclesfield-express.co.uk/news...s_a_fiddle.html Verkar vara riktigt stört detta om det Àr sant. Redigerat 29 december 2005 av L.C
Linus Postat 29 december 2005 Postat 29 december 2005 Idioti. (punkt) Det ska inte vara offentligt framförande nÀr lille Kalle gÄr in i musikaffÀren och testar en elgitarr. DÀremot, om musikaffÀren lirar en radio eller CD-skiva i affÀren, rÄder vanliga STIM-avtal precis som alla andra butiker!
AndyPandy Postat 29 december 2005 Postat 29 december 2005 (redigerat) Ja, i dessa dagar vet man varken ut eller in. Sedan jag lÀste det dÀr idiotiska förslaget om att man inte ska fÄ lÀgga ut texter till lÄtar pÄ nÀtet har jag förlorat allt förtroende för musikbranschen. Redigerat 30 december 2005 av AndyPandy
Linus Postat 29 december 2005 Postat 29 december 2005 Om det hĂ€r skulle vara riktigt, förestĂ€ll er vilka inkomster "Smoke on the water" skulle generera pĂ„ en dag. đ
Hans Postat 29 december 2005 Postat 29 december 2005 (redigerat) Tror tyvĂ€rr att det Ă€r pĂ„ riktigt! Snacka om att grĂ€va sin egen grav! Vem ska försvara kompositörers (eventuella) framtida rĂ€tt till ngn ekonomisk ersĂ€ttning överhuvudtaget om "dom" hĂ„ller pĂ„ sĂ„ hĂ€r? Jag har alltid försvarat den men blir alltmer tveksam, det Ă€r ingen grundlĂ€ggande mĂ€nsklig rĂ€ttighet att fĂ„ betalt (sĂ„ man ska slippa jobba đ!) för att komponera musik... Ă€ven om vissa verkar tro det! AlltsĂ„ nĂ€r man lĂ€ser detta fĂ„r man faktiskt lust att lĂ€gga ut sin skivsamling pĂ„ internet, för att kompensera bort den dĂ€r "avgiften" - đ SkĂ€mtade dock inte! Redigerat 29 december 2005 av Hans
BaldByChoice Postat 29 december 2005 Postat 29 december 2005 Jisses! đ Jag.... Nej, jag Ă€r mĂ„llös...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Som proffisionell lÄtskrivare Àr jag sjÀlvklart för att mina rÀttigheter bevakas & att jag fÄr betalt nÀr nÄgon anvÀnder mina verk. Men detta Àr löjligt. Kommer detta gÄ igenom pÄ allvar sÄ rÀknas det ju som offentligt framförande varje gÄng man visslar en lÄt pÄ bussen. Eller trÀnar pÄ sin gitarr med fönstret öppet sÄ det hörs ner pÄ gÄrden. Eller nÀr mobiltelefonen ringer sÄ att lÄten man har som ringsignal hörs av alla runt omkring... HÀxjakt.
L.C Postat 30 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 30 december 2005 (redigerat) HĂ€xjakt. Kan man lugnt sĂ€ga. Har ful förstĂ„else för dig som lĂ„tskrivare men nĂ„gon mĂ„tta mĂ„ste det vara. SjĂ€lv funderar jag pĂ„ att lĂ€ngre fram i livet köra med en hemsida med lĂ„tarna pĂ„ och livnĂ€ra mig pĂ„ dagjobb/spelnigar istĂ€llet. Industrin verkar strunta i musiken och bara bry sig om vinsten den ger. đ Redigerat 30 december 2005 av L.C
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 jag tycker det Àr HELT rÀtt
Umemagnus Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 (redigerat) HAHA..Ja, nujĂ€klar ska jag bara sitta hemma och lira egna lĂ„tar och sen höra efter om grannen ska ta och skriva ett STIM-avtal.... ja mena, nĂ„n lön mĂ„ste man ju fĂ„ för allt övande đ Edit: "...de Ă€r ju sjukt sa Bull....." Redigerat 30 december 2005 av Umemagnus
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Ja hÀr har ni er verklighet som jag försökte pÄtala tidigare men dÄ var ni jÀvligt snabba med att avfÀrda mig som löjlig, Äterigen vad Àr det för debatt vi ska ha och vart gÄr grÀnsen för vad media-industrins profit-törstande idioti ska orsaka för en vÀrld, dÀr det Àr viktigare att bevaka pengaintressen till vilket pris som helst utan att ha nÄgra moraliska försvar för vad som verkligen Àr rimligt, alltsÄ det Àr den verklighet vi gÄr till mötes dÀr sjÀlvÀndamÄlet övertrÀffar rimligheten. Men man ska ocksÄ veta det att de politiker ni röstat fram inte har en susning om vad som Àr rÀtt eller fel om var debatten ska gÄ utan svÀljer bara allt med hull och hÄr som media-industrin lyckas lobbya in hos dem, detta Àr en katastrof för konstnÀrligt skapande i alla meningar vare sig ni ser det eller ej, men som sagt var, nÀr er mormor fÄr fÀngelse för att ha visslat en kÀnd melodi pÄ allmÀn plats utan att ha betalat för den till den som gjort den dÄ kanske ni reagerar! Man undrar... Ha det sÄ kul i framtiden. Ä lycka till!
claypool Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 (redigerat) ??? Nu har nĂ„gon suttit och tĂ€nkt till igen... đ Edit: Det hela lĂ„ter ju dock lite 1:a april... Redigerat 30 december 2005 av claypool
Björn Olsberg Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Ja hÀr har ni er verklighet som jag försökte pÄtala tidigare men dÄ var ni jÀvligt snabba med att avfÀrda mig som löjlig Inte jag, inte jag! *dansar omkring och hÀller upp ett Champangeglas till (passar mig för att vissla en kÀnd melodi)* SkÄl pÄ dig med, Lasse!
dede Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Verkar fejk. NÄn som kan bekrÀfta om det Àr sant? Och skÄl som sagt................................
Thimmie Postat 30 december 2005 Postat 30 december 2005 Okej, jag förstÄr. Klart att det faktiskt blir ett offentligt framförande om jag gÄr in i en musikaffÀr och börjar köra en Kent-lÄt. Det som sÀger emot Àr att jag kan ju faktiskt köra en av mina egna lÄtar och Àr jag inte ansluten till nÄgon "insamlande organisation" (tex STIM) sÄ kan ingen krÀva pengar frÄn musikaffÀren. Intressant!
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 31 december 2005 Postat 31 december 2005 Ja hĂ€r har ni er verklighet som jag försökte pĂ„tala tidigare men dĂ„ var ni jĂ€vligt snabba med att avfĂ€rda mig som löjlig Inte jag, inte jag! *dansar omkring och hĂ€ller upp ett Champangeglas till (passar mig för att vissla en kĂ€nd melodi)* SkĂ„l pĂ„ dig med, Lasse! SchkĂ„ll pĂ„reme! Du har ju alltid varit en resonabel mĂ€nniska och det Ă€r en styrka man ska beakta! Vilket jag tackar för! Det ska vara ett utbyte nĂ€r det handlar om konst inte en plikt eller nĂ„t att vara rĂ€dd för, vilket industrin nu hĂ„ller pĂ„ att förverkliga. Jag krĂ€ver en instans som har som sin uppgift att lyssna sig igenom all musik som nĂ„gonsin har gjorts sĂ„ att ingen inkrĂ€ktar pĂ„ nĂ„gon annans verk vare sig i stil eller tongĂ„ng osv, detta skall inte bekostas av skattemedel utan skivbolagen ska betala för detta, ja ser ni vart det barkar!? ja dyrt och omöjligt kommer det att bli. GrĂ„tt nytt hĂ„r pĂ„ er đł Ă„ SCHKĂ LLTAMEFAN!!!
Björn Olsberg Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Det ska vara ett utbyte nÀr det handlar om konst inte en plikt eller nÄt att vara rÀdd för, vilket industrin nu hÄller pÄ att förverkliga. Det kallar jag bra citat!
surikatmamma Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Jag Àr inte förvÄnad, men ser positivt pÄ det hela. NÀr galningarna börjar gÄ sÄ lÄngt som de gör och ger fildelare högre böter Àn mÀnniskohandlare sÄ kanske mÀnniskor börjar vakna upp och bojkottar skiten. Om det nu mot förmodan skulle bli olagligt att öva pÄ en lÄt skulle protesterna bli enorma. Har alltid undrat varför musiker har rÀtt att leva pÄ prestationer de gjorde förr i tiden. Om ni inte hÄller pÄ med musik aktivt och vill tjÀna pengar ÀndÄ, skaffa ett jobb.
Thimmie Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 snart fĂ„r man vĂ€l inte enns leva đ Jo dĂ„, sĂ„ lĂ€nge vi betalar... đł
illvaesen Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Sjukt.. hur f*n ska nĂ„gon lyckas bli en bra musiker utan att t.ex spela covers? Att BARA spela egna grejer Ă€r en seg process om man vill bli nĂ„tt av vĂ€rde pĂ„ sitt instrument. TvĂ€rtom tycker jag att ungarna som sitter och lirar t.ex Zeppelin i butikerna ofta Ă€r en bra reklam nĂ€r lĂ„tarna inte Ă€r sĂ„ frekventa pĂ„ radion. SjĂ€lv köpte jag nyligen ett Sabbath-album nĂ€r en unge pĂ„ 13Ă„r i en musikaffĂ€r, lirandes "Paranoid" snabbt pĂ„minde mig om att jag faktiskt aldrig skaffade det albumet.. och detta avhjĂ€lptes fort. Och angĂ„ende Zeppelin sĂ„ bör ju senaste Polar-priset om nĂ„got bevisa att det Ă€r kultur, och borde dĂ€rmed vara fritt att spela hur mycket som helst för att bevara den delen av rockhistorien.. annars skulle dom inte sĂ€lja en enda skiva om 30 Ă„r. Tror inte heller artisterna Ă€r annat Ă€n stolta över att kidsen lirar deras lĂ„tar, det Ă€r helt och hĂ„llet bolagens industri-mentalitet som slĂ„r musiken i jĂ€rn. Sammafattningsvis: Samma poĂ€ng som alla andra hĂ€r.. hoppas jag đł
surikatmamma Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 jag tycker det Àr HELT rÀtt Jag antar att du inte Àr seriös?
hackeman Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 AmenhaaallĂ„.. haha... det dĂ€r mĂ„ste ju vara ett skĂ€mt. Kolla "tonen" i hur det Ă€r skrivet: stump up cash to the tune of ÂŁ114  he will have to face the music.  They can go whistle!  no strings attached!  I donât intend to rock over this one. Jag HOPPAS iaf att det Ă€r ett skĂ€mt. đ±
ViktorDenStore Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 snart fĂ„r man vĂ€l inte enns leva đ± Jo dĂ„, sĂ„ lĂ€nge vi betalar... đ TĂ€nkte PRECIS skriva det, Thimmie! đ Du tar verkligen orden frĂ„n tangentbordet för mig... đ đ
Thimmie Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 snart fĂ„r man vĂ€l inte enns leva đ± Jo dĂ„, sĂ„ lĂ€nge vi betalar... đ TĂ€nkte PRECIS skriva det, Thimmie! đ Du tar verkligen orden frĂ„n tangentbordet för mig... đ đ Hehe... sĂ„ pass!
Tophe Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 AAAAAAH!! Jag blir galen! Har nĂ„gon sett nĂ„gon liten aktör pĂ„ bovarnas sida? Nej, trodde inte det.. Det Ă€r bara en massa pengastinna magnater som verkar avsky musik. Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ man vill starta en gerilla som enbart kĂ€mpar för att olagligt sprida musik som tillhör dessa stora bolag. Jag har en hel del betĂ€nkligheter nĂ€r det gĂ€ller att kopiera musik, men sĂ„na hĂ€r saker gör bara att jag kĂ€nner en sĂ„n fullstĂ€ndig avsky till hela industrin att jag ser snart ingen som helst moralisk poĂ€ng i att göra som de sĂ€ger. Det hĂ€r gĂ„r vĂ€l i samma linje som de idiotiska idĂ©erna som nĂ„n rik skivbolagstomte kom pĂ„ nĂ€r man skulle förbjuda att folk la ut ackord pĂ„ nĂ€tet. Fattar de inte att de grĂ€ver sin egen grav? Snart blir man vĂ€l arkebuserad om man rĂ„kar fisa tvĂ„ toner som rĂ„kar vara med i en Britney-lĂ„t. Finns det inte nĂ„n slags GNU-alternativ till den vanliga upphovsrĂ€tten? Upp till kamp musiker! Om vi slĂ„r oss samman mot de hĂ€r bedrövliga tendenserna sĂ„ kan vi hjĂ€lpa varandra förbi de hĂ€r bolagen. Det Ă€r billigt att spela in idag och Internet Ă€r vĂ€ldens största galleri... Vem behöver de dĂ€r krösusarna? Ăr det inte dags för en ny punkrörelse som gör skivbolagsrevolt? Första punkrörelsen öppnade scenen för alla, den hĂ€r gĂ„ngen tycker jag att vi ska öppna upp och ta över skivindustrin. PS. UrsĂ€kta mina William Wallace-tendenser, jag blir bara sĂ„ vansinnigt arg DS.
Micke H Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 Helt sjukt. Musikbranschen hÄller pÄ att förstöra sig sjÀlv. Musik Àr kultur, kultur Àr historia och alla ska ha tillgÄng till vÄr historia för att lÀra sig frÄn vÄra misstag för att inte upprepa dom! Ok, kanske överdriver lite, men mÄste i alla fall tipsa om tankare.nu som Àr en organistation som arbetar mot denna pengagiriga musikbransch.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.