Jump to content
Annons

stacked mode.

gufv (oregistrerad)

Recommended Posts

gufv (oregistrerad)

använder ni stacked mode mycket när ni spelar in ett instrument?

jag har inte fått det att fungera riktigt ännu. några tips?

Dela på andra sajter

Annons

Allvarligt! Kan gufv få svar här eller?! 🙂 Möjligheten att spela in i "stacked" mode kom i och med SX2. Som jag fattar det hela med lite Googlande

Ja citerar "A new recording mode appears: the "stacked" mode. If you record in cycle mode (midi or audio), each loop will generate a distinct event on the track. You will only have to choose which event will have to be activated. These events can, of course, be edited, moved on other tracks like any event. "

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Sökte på Google och hittade på www.escape-cubase.org Det är väl det här han menar. Vet inte om den här posten hjälper, och eftersom jag aldrig har använt det så jag vågar mig inte på ett försök till svar. Nån annan som vet hur det funkar kanske kan hjälpa honom?

SX 2 comes with a new Cycle recording mode, the "Stacked" mode, which is available as well for Audio as for MIDI. It can be activated in the Transport Pannel (see the picture). If you record in Cycle mode, Cubase will put the events the ones under the others, instead of superposing them. Then, you will be able to choose the Cycle to use simply by muting the others. Also notice that each Event can of course be copied, pasted, moved or edited as any other Event.

flcubsxkb14e.jpg

Dela på andra sajter

Allvarligt! Kan gufv få svar här eller?! 😆

Alltså.. Antingen är ju Stacked mode påslagen eller så är den av? får den att fungera?

Åtminstone jag ville veta om han använde funktionen men att den inte gjorde det den skulle ( låter iofs otroligt då resten av världen isåfall skulle haft samma problem.) eller om han inte visste vad den gjorde..

Jag tyckte inte det framgick av frågeställningen.

Dela på andra sajter

Allvarligt! Kan gufv få svar här eller?! :rolleyes:

Alltså.. Antingen är ju Stacked mode påslagen eller så är den av? får den att fungera?

Åtminstone jag ville veta om han använde funktionen men att den inte gjorde det den skulle ( låter iofs otroligt då resten av världen isåfall skulle haft samma problem.) eller om han inte visste vad den gjorde..

Jag tyckte inte det framgick av frågeställningen.

Håller med. För att svara på första delen av frågan: ja, jag använder stacked mode mycket, tycker att det är mer eller mindre oumbärligt. Ett smidigt sätt att snabbt ösa in många tagningar att plocka av om man har en gästmusiker/-sångare.

Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

jag har fått stacked mode att fungera. men är det inte svårt att undvika "clicks" och "pops" när man väljer ut små stycken från flera olika tagningar och sätter ihop dom till en enda tagning?

jag har inte heller hittat i manualen vilken markör man använder för att välja ut de gröna stycken man vill använda på de olika tagningarna.. vet någon?

jag håller med om att min tråd var ganska diffus.

Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
"Allvarligt! Kan gufv få svar här eller?! 😲 Möjligheten att spela in i "stacked" mode kom i och med SX2."

den möjligheten har funnits betydligt längre och eftersom jag gör så för jämnan och det i version VST32 v5.1 (så även tidigare, hur långt tillbaka vet jag inte men även i version 3 och framåt)så är den info du hittat felaktig, man spelar helt enkelt in så många vändor (loops) man vill och kan sedan kopiera/flytta/klippa "i" dem och på så sätt få t ex en tagning av alla dessa som låter bra till sitt behag. Så nu vet ni det!

fyllan håller julen borta, schkåll tamefan.

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
jag har fått stacked mode att fungera. men är det inte svårt att undvika "clicks" och "pops" när man väljer ut små stycken från flera olika tagningar och sätter ihop dom till en enda tagning?

jag har inte heller hittat i manualen vilken markör man använder för att välja ut de gröna stycken man vill använda på de olika tagningarna.. vet någon?

jag håller med om att min tråd var ganska diffus.

När du spelar in i Stacked Mode så mutas alltid (vet inte om det går att stänga av den funktionen) alla takes utom den allra sista (dvs alla utom den understa). Du ser det genom att den understa är ljusgrön (om du anv defaultfärgen iaf) och alla ovanför skapade i samma record session är grå. Grå = mute:ad.

Med Mute-verktyget i din toolbar (ikonen som ser ut som ett stort X). Klicka nu på clip:et (tagningen) med den markören så växlar du det mellan mute och unmute. På samma vis kan du få fram Cut-verktyget ur verktygsmenyn, dvs sax-markören för att klippa i dina takes. Finns standardkeyassignments för att nå dessa verktyg. Tror de är tangtenterna 1-8 eller nåt sånt.

Om du samtidigt markerar flera takes (med den "vanliga" markören (pilen) och håller tex Shift inne på tangentbordet) och sedan gör ett klipp (cut-verktyget) någonstans i ett av dessa takes, så skärs samtidigt alla andra markerade takes (ovanför och under) av på exakt samma ställe. Mycket praktiskt om man ska saxa ihop sångtagningar. Sen kan du mute:a och unmute:a ihop en komplett sångtagning där du klipper ihop och testar kombinationer av olika fraser från olika takes. Smidigt.

Men tänk dock på att skära av (cut) på något lämpligt ställe där det är rimligt tyst mellan fraserna, helst där du vet/tror/hoppas att gate:n gått in om du har en sån, så du minimerar risken för pops, clicks, dubbla andningar etc (Andra Andningen är däremot bra 😳).

När du sen hittat en kombination som du vill spara så är det lämpligt att dra alla de clip du vill ha till ett nytt spår. Ett tips är att markera alla clips och dra dem till det nya spåret med Ctrl-knappen intryckt på tangentbordet. Då låser du flytt-operationen till att endast ske vertikalt (eller horisontellt).

Slutligen markerar du i det nya spåret de clip som ligger före och efter varje skarv, två och två åt gången, och applicera Crossfade (x eller nåt sånt på tangentbordet). Förutsätter dock (så vitt jag vet) att de ligger omedelbart intill varandra längs tidslinjen.

EDIT: Just ja, en sak till. När du har clips stacked (på höjden inom samma spår alltså) och du pillar runt med mute-funktionen, tänk då på nedre clip har prioritet. Dvs om du har ett "grönt" clip längst ner inom spåret och försöker unmute:a ett clip ovanför i samma spår så kommer du märka att det inte händer något. Detta eftersom det nedersta unmute:ade clipet alltid spelas. Det är så att säga en generell regel i SX så vitt jag vet. Jämför med videoredigering där det brukar fungera på ett liknande sätt fast då oftast mellan spåren istället (inte inom spåren såsom i Cubase's Stacked Mode).

EDIT2: Hojj... mycket svengelska blir det 😄. Vad heter Mute:a på svenska? Vad heter Cut:a? Vad heter "Record Session"? Vad heter "Clip?" och om det kallas vad jag tror, vad skiljer det isåfall ifrån att "klippa" något? 😆 *förvirringen äro stor*

Redigerat av Crownfield
Dela på andra sajter

Markera området där du ska spela in och sätt på repet så det markerade området spelas om och om igen. Sedan spelar du in så många tagningar du behöver, och dom lägger sig på samma spår.

Har det framgått hur funktionen "stacked" funkar ännu?!

För mig funkar det perfa, men (såklart att det finns ett "men") När jag spelat in ett antal tagningar så byggs ju spåren på varandra, visuellt alltså.. Hmm är det därför det kallas stacked,,, kan va så.. :-)

Men om jag tar bort t.ex. 4 av 5 tagningar så kommer det kvarvarande spåret inte att anpassa sig till storleken på fönstret utan fortsätter att vara lika stor som om samtliga 5 finn kvar. Hur löser jag det??

Dela på andra sajter

Markera området där du ska spela in och sätt på repet så det markerade området spelas om och om igen. Sedan spelar du in så många tagningar du behöver, och dom lägger sig på samma spår.

Har det framgått hur funktionen "stacked" funkar ännu?!

För mig funkar det perfa, men (såklart att det finns ett "men") När jag spelat in ett antal tagningar så byggs ju spåren på varandra, visuellt alltså.. Hmm är det därför det kallas stacked,,, kan va så.. :-)

Men om jag tar bort t.ex. 4 av 5 tagningar så kommer det kvarvarande spåret inte att anpassa sig till storleken på fönstret utan fortsätter att vara lika stor som om samtliga 5 finn kvar. Hur löser jag det??

Varje spår har två lägen (dra ut den skiljelinjen som skiljer spårkontrollerna ifrån projektfönstret, alternativt dra ut höjden på spåret - så att du kan se alla knappar för spåret). En av dessa knappar använder du för att växla mellan Stacked Mode och Vad-nu-normalläget-heter.

När du lyfter bort clip, eller tar bort clip, ur ett spår i stacked mode så anpassar sig höjden på spåret efter positionen av de allra nedersta kvarvarande clip:et i spåret. Om du från början hade tex 10 tagningar på höjd, och tar bort de 9 övre, så kommer fortfarande det undre ligga på 10:e "raden". Markera det och flytta det upphåt INOM spåret, med Ctrl-knappen intryckt. Om du gör så över hela spåret kommer du upptäcka att spåret ändrar storlek och hela tiden inte tar upp mer höjd än så många "stacks" som du har i spåret + en tom "stack" längst ner.

Hmm.. rörigt, men jag hoppas du hänger med ändå 😆

Redigerat av Crownfield
Dela på andra sajter

När du lyfter bort clip, eller tar bort clip, ur ett spår i stacked mode så anpassar sig höjden på spåret efter positionen av de allra nedersta kvarvarande clip:et i spåret. Om du från början hade tex 10 tagningar på höjd, och tar bort de 9 övre, så kommer fortfarande det undre ligga på 10:e "raden". Markera det och flytta det upphåt INOM spåret, med Ctrl-knappen intryckt. Om du gör så över hela spåret kommer du upptäcka att spåret ändrar storlek och hela tiden inte tar upp mer höjd än så många "stacks" som du har i spåret + en tom "stack" längst ner.

Hmm.. rörigt, men jag hoppas du hänger med ändå 😆

Jag hängde verkligen med! Bra förklarat! Har inte testat att hålla nere ctrl, men annars så markerar jag det jag vill ta bort,, sedan flyttar jag det kvarlämnande spåret högst upp, men det fortsätter att vara lika "smalt"

Dela på andra sajter

Jag hängde verkligen med! Bra förklarat! Har inte testat att hålla nere ctrl, men annars så markerar jag det jag vill ta bort,, sedan flyttar jag det kvarlämnande spåret högst upp, men det fortsätter att vara lika "smalt"

Du markerar det du vill ta bort och tar bort det?

Så du har kvar i spåret alla de clip du verkligen vill ska vara kvar, osv?

Och sen flyttar du spåret? Är det rätt förstått?

Om inte så får du nog förklara närmare vad du menar.

Om ja, så ändras inte spårets storlek av att du flyttar själva _spåret_.

Däremot resizeas spåret OM det är inställt på Stacked Mode (kolla den där knappen jag nämner - du ser det ju även på det faktum att du har och kan ha flera clip på höjden inom samma spår - om så är fallet så är Stacked Mode igång).

Om du nu flyttar alla clippen _inuti_ spåret, ett och ett, så att de _allihop_ ligger precis i överkant av spåret, intill varandra från vänster till höger, utan överlappningar, då ska det fungera. Överlappar dom i Stacked Mode så flyttar cubase automatiskt ner dem till en egen rad. I stacked mode går det inte att ha överlappande clip på samma rad inom ett spår.

Det där med att flytta med hjälp av Ctrl intryckt är bara en praktiskt liten hjälpfunktion för att garantera att du inte flyttar clip:en i sidled - Ctrl i sig har inget med spårets resizing att göra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.