Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu Àr det dags för nÀsta studiofestival som kommer att gÄ i snÄlhetens tecken - Gratisfestival!

Vi skall sÀtta den nya verkligheten pÄ prov och skapa musik med datorer, utan att betala nÄgot för det.

Regler:

1. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkomposition i valfri genre. Du skall sjÀlv stÄ för musik/text/produktion. I övrigt gÄr det bra att samarbeta med andra (t.ex. sÄngare).

2. MaxlÀngd 3 min (jag vill hÄlla ganska hÄrt pÄ denna regel för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa).

3. Du fÄr anvÀnda hur mÄnga mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sÄngare och samplingar som helst.

4. All mjukvara som anvÀnds - utom inspelningsprogrammet - skall vara gratis. Gratis = freeware och donationware. Demoversioner av betalprogram Àr inte godkÀnda. "Inbyggda" pluggar i t.ex. Cubase eller Logic Àr heller inte tillÄtna. Detta gÀller Àven EQ, kompressor, dithering, mm. Ev. samplingar mÄste naturligtvis ocksÄ vara gratis.

5. Inga hÄrdvarueffekter eller hÄrdvarusyntar Àr tillÄtna. Detta kan tyckas lite grinigt, men jag vill se vad som hÀnder om vi flyttar in allt vi kan i burken.

6. Ditt bidrag skall ha en titel.

AnmÀlan:

Man anmÀler sig genom att skicka in ett bidrag innan deadline.

Deadline:

Söndag 8 januari, kl.23:59 (Edit: stod felaktigt "söndag 9 januari")

FÀrdiga bidrag mailas till mig, alternativ PM:a en lÀnk.

Till sist lite tips för er som vill leta gratisprogram: https://www.studio.se/index.php?showtopic=486

och https://www.studio.se/index.php?showtopic=17531

Redigerat av Signert
Annons
  • Svar 79
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Jag mÄste stÀlla en förtydligandefrÄga: Jag har en del grejjer som gratis följt med CM-magazines CD / DVD, men som INTE finns tillgÀngligt pÄ nÀtet. FÄr dessa anvÀndas?

Jag kanske ska gissa svaret sjÀlv: NEJ, dÀrför att jag betalat för tidningen, men vad sÀger le enfvÀltique jurryy (fransk accent)??

Beng1

Postat

rÀknas digitaltrummor som hÄrd eller mjukvara?

alltsÄ fÄr man anvÀnda de "innbygda" ljuden eller bara midispÄret och spela upp det med ett gratis vst plugin? eller inte alls?

vad sĂ€ger regelboken? 😏

Postat

Bengan: Du gissar rÀtt. Man mÄste ju betala för att fÄ tillgÄng till prylarna. Samma sak gÀller för t.ex. strippade pluggar som bundlas med ljudkort mm.

Andy L: Nja, det finns vĂ€l betalmjukvara som bygger pĂ„ open source-kĂ€llkod? Är det freeware sĂ„ Ă€r det ok.

Sixties: He he, nu Ă€r vi inne pĂ„ de smaskiga regelfrĂ„gorna. 😏 Men, nej, jag tycker att en extern trummodul Ă€r att jĂ€mstĂ€lla med hĂ„rdvarusynt. DĂ€remot fĂ„r du naturligvis anvĂ€nda trummorna till att trigga gratissamplingar.

HĂ„rd men orĂ€ttvis! 😛

Postat

hur Àr det med reason? fÄr man bara anvÀnda sig av gratissamplingar i de olika samplarna eller.. ?

medföljande samplingsbanker Àr förbjudet antar jag. Hur Àr det med malstrom t. ex? rÀknas den som medföljande mjukvarusynth eller.. ?

Postat

Om Logic och Cubase egna syntpluggar inte Àr tillÄtna, borde inte Reasons syntar vara tillÄtna heller.

Du fÄr nog gÄ loss pÄ gratissamplingar istÀllet.

Postat (redigerat)

Ujuj, valfri genre och valfria gratispluggar - mĂ„nga frihetsgrader blir det 🙁 Men kul!

Reason har ju inga "pluggar" utan syntharna och samplern Àr en del av programmet. PÄ samma sÀtt har man tex EQ'arna i Logic och Cubase - inbyggda. De hamnar vÀl i samma kategori som syntharna i Reason sÄ en liten regelförtydling Àr kanske bra.

SjÀlv tolkar jag tÀvlingens grundtanke som att man ska kunna spela in exakt samma lÄt i vilket program man Àn vÀljer att anvÀnda. Logic, ProTools, Cubase etc.

Kan man isÄfall formulera vissa av reglerna sÄ hÀr?

* Valfritt sequencerprogram som kan "hosta" tredjeparts plugins (VST, AU etc)

* AudiospÄren fÄr bara vara inspelade genom sequencerprogrammet och fÄr sen enbart routas genom nÀmnda plugins (dvs ingen inbyggd EQ tex)

* MIDI-spÄr routas pÄ samma sÀtt ocksÄ enbart genom plugins

Men det skulle vĂ€l iofs betyda att Reason blir svĂ„rt att anvĂ€nda... 🙂

Redigerat av 8bit
Postat (redigerat)

Bra val av tema. Ska bli intressant att se ( höra ) kvaliten pÄ dessa bidrag.

Redigerat av Pluffo
Postat
3. Du fÄr anvÀnda hur mÄnga mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sÄngare och samplingar som helst.

LĂ„ter skitkul, jag Ă€r pĂ„! 😛

Ett litet förtydligande bara...menar du pÄ punkt 3 att man fÄr anvÀnda endast gratis mjukvaruinstrument i sin komposition?

eller

menar du att man fĂ„r anvĂ€nda bĂ„de gratis mjukvaruinstrument och riktiga instrument t.ex. sĂ„ng? 😕

UrsĂ€kta min snurrighet men jag Ă€r precis nyvaken. 😳 Hade ju helt klart varit mest utmaning med endast gratis mjukvaruinstrument. 😄

Mvh / djonas

Postat

djonas:

du fÄr anvÀnda sÄng och riktiga instrument som inte innehÄller nÄgon mjukvara hur mÄnga du vill.

nÀr det gÀller mjukvara ska den inte kosta pengar att köpa, sÄ Àven demo versioner av program som kostar pengar gÄr bort.

Postat
Hade ju helt klart varit mest utmaning med endast gratis mjukvaruinstrument. 😕

Mvh / djonas

Jag tycker att det skall bli intressant att höra hur t.ex. sĂ„ngspĂ„r lĂ„ter nĂ€r de enbart processats med gratispluggar och inte en massa feta Waveskompressorer mm. 😳

Postat

Gjorde ett förtydligande av reglerna ovan. Principen Àr alltsÄ att man skall vara oberoende av vilken sequencer man anvÀnder och fÄr alltsÄ inte anvÀnda "inbyggda" syntar, effekter, mm.

Postat

Hmm... angÄende punkt 5... hÄrdvarueffekter. Betyder det att man inte fÄr processa med en channelstrip vid sjÀlva inspelningen (eq och comp)?

FÄr man anvÀnda POD m fl?

Postat (redigerat)

tycker ocksÄ att man kan anvÀnda gratis program dÀr det Àven stÄr att man fÄr skÀnka en slant om man vill.

men har du skĂ€nkt pengar har du ju betalat sĂ„ dĂ„ fĂ„r du inte anvĂ€nda det! 😳

tror inte man fÄr anvÀnda POD för den innehÄller ju mjukvara, en analog channelstrip Àr nog ok, men inte med mjukvara.

Redigerat av sixties
Postat

Verkar bli mÄnga svÄra grÀnser för reglerna i den hÀr tÀvlingen.

Postat

det Ă€r ju Signert som bestĂ€mmer sĂ„ dewt Ă€r inte vĂ„rt problem 😳

Postat
tycker ocksÄ att man kan anvÀnda gratis program dÀr det Àven stÄr att man fÄr skÀnka en slant om man vill.

men har du skĂ€nkt pengar har du ju betalat sĂ„ dĂ„ fĂ„r du inte anvĂ€nda det! 🙁

tror inte man fÄr anvÀnda POD för den innehÄller ju mjukvara, en analog channelstrip Àr nog ok, men inte med mjukvara.

OK men dĂ„ gĂ„r det bra med en SansAmp för den Ă€r helt analog 😆

Man kan ju göra detta nÀstan utan att anvÀnda pluggar om man vill.

Akustisk visa eller liveband t ex.

Idén Àr bra men om syftet frÀmst Àr att se vad man kan göra med gratispluggar mÄste man kanske styra förutsÀttningarna mer eller?

Postat

finns det nĂ„got gratis som lĂ„ter som trummor som kan spela upp midi? har provat drumatic och power FX miracle drums och det var inte vad jag ville ha đŸ„°

Àr gm device nÄgot man fÄr anvÀnda?

Postat

Eftersom detta riskerar att utvecklas till en festival med tema hĂ„rklyverier, sĂ„ vill jag stĂ€mma i bĂ€cken. 😉

För att sammanfatta reglerna:

Gör en lÄt i valfri genre utan att anvÀnda betalmjukvara, samt utan hÄrdvarueffekter (varken analoga eller digitala) och dito syntar/ljudmoduler. Om du vill anvÀnda sÄng, gitarr, congas, mm, spela in med en mikrofon som gÄr via en preamp rakt in i ljudkortet, alternativt lajna. Ingen extern eq, kompressor, mm.

AnvÀnd valfritt inspelningsprogram, men anvÀnd inte ev. medföljande instrument/ljud och effekter.

För att svara pÄ O-jays frÄga: visst kan man göra akustisk visa, men fortfarande vill man vÀl anvÀnda lite kompressor, eq, reverb, mm. Intressant att höra om det gÄr att uppnÄ ett bra resultat med 100% gratismjukvara.

SĂ€tt nu igĂ„ng allesamman och komponera istĂ€llet för att försöka hitta kryphĂ„l i reglerna! 😆

Och som nÄgon pÄpekade i förra festivalen: det Àr inte Melodifestivalen vi hÄller pÄ med...

Postat

Tips/Idé: NÀr lÄtarna presenteras sÄ skall det finnas med en tydlig beskrivning exakt pÄ vilka program, pluggar och prylar som anvÀnts. Om nÄn stackare sjungit in med en biltemamikrofon har fÄtt till ett lika bra ljud som en glad Neumann-Àgare sÄ skall vÀl det premieras!

Postat

har fĂ„tt ihop 18 gratis pluggar som verkar intresanta sĂ„ nu ska jag börja spela in och se vilka som Ă€r nĂ„tt att ha! 😄

Postat
FÄr man anvÀnda ambience? Det Àr ju donationware och inte freeware... men?

Detta stÄr uttryckligen i reglerna.

jovisst det gör det ju... 😄 hm nĂ„gon mild form av dyslexi kanske eller enbart helt förvirrad 😄

Postat
FÄr man anvÀnda ambience? Det Àr ju donationware och inte freeware... men?

Detta stÄr uttryckligen i reglerna.

jovisst det gör det ju... 😄 hm nĂ„gon mild form av dyslexi kanske eller enbart helt förvirrad 😄

Du Ă€r förlĂ„ten... 😉😄

Postat

Ytterligare en regelvrÀngarfrÄga!

Jag antar att det Àr OK att koppla elgitarren till en analog förstÀrkare och linea den till ljudkortet.

Om man istÀllet kopplar en mick till förstÀrkaren, Àr detta ocksÄ OK?

DÄ har man ju möjlighet att anvÀnda reverb, EQ mm, alltsÄ hÄrdvarueffekter.

😠

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.