Signert Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 (redigerat) Nu Àr det dags för nÀsta studiofestival som kommer att gÄ i snÄlhetens tecken - Gratisfestival! Vi skall sÀtta den nya verkligheten pÄ prov och skapa musik med datorer, utan att betala nÄgot för det. Regler: 1. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkomposition i valfri genre. Du skall sjÀlv stÄ för musik/text/produktion. I övrigt gÄr det bra att samarbeta med andra (t.ex. sÄngare). 2. MaxlÀngd 3 min (jag vill hÄlla ganska hÄrt pÄ denna regel för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa). 3. Du fÄr anvÀnda hur mÄnga mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sÄngare och samplingar som helst. 4. All mjukvara som anvÀnds - utom inspelningsprogrammet - skall vara gratis. Gratis = freeware och donationware. Demoversioner av betalprogram Àr inte godkÀnda. "Inbyggda" pluggar i t.ex. Cubase eller Logic Àr heller inte tillÄtna. Detta gÀller Àven EQ, kompressor, dithering, mm. Ev. samplingar mÄste naturligtvis ocksÄ vara gratis. 5. Inga hÄrdvarueffekter eller hÄrdvarusyntar Àr tillÄtna. Detta kan tyckas lite grinigt, men jag vill se vad som hÀnder om vi flyttar in allt vi kan i burken. 6. Ditt bidrag skall ha en titel. AnmÀlan: Man anmÀler sig genom att skicka in ett bidrag innan deadline. Deadline: Söndag 8 januari, kl.23:59 (Edit: stod felaktigt "söndag 9 januari") FÀrdiga bidrag mailas till mig, alternativ PM:a en lÀnk. Till sist lite tips för er som vill leta gratisprogram: https://www.studio.se/index.php?showtopic=486 och https://www.studio.se/index.php?showtopic=17531 Redigerat 7 januari 2006 av Signert
Vallhagen Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Jag mÄste stÀlla en förtydligandefrÄga: Jag har en del grejjer som gratis följt med CM-magazines CD / DVD, men som INTE finns tillgÀngligt pÄ nÀtet. FÄr dessa anvÀndas? Jag kanske ska gissa svaret sjÀlv: NEJ, dÀrför att jag betalat för tidningen, men vad sÀger le enfvÀltique jurryy (fransk accent)?? Beng1
Andy_L Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Open source Àr vÀl inkluderat i gratiskategorin?
sixties Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 rĂ€knas digitaltrummor som hĂ„rd eller mjukvara? alltsĂ„ fĂ„r man anvĂ€nda de "innbygda" ljuden eller bara midispĂ„ret och spela upp det med ett gratis vst plugin? eller inte alls? vad sĂ€ger regelboken? đ
Signert Postat 16 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 16 december 2005 Bengan: Du gissar rĂ€tt. Man mĂ„ste ju betala för att fĂ„ tillgĂ„ng till prylarna. Samma sak gĂ€ller för t.ex. strippade pluggar som bundlas med ljudkort mm. Andy L: Nja, det finns vĂ€l betalmjukvara som bygger pĂ„ open source-kĂ€llkod? Ăr det freeware sĂ„ Ă€r det ok. Sixties: He he, nu Ă€r vi inne pĂ„ de smaskiga regelfrĂ„gorna. đ Men, nej, jag tycker att en extern trummodul Ă€r att jĂ€mstĂ€lla med hĂ„rdvarusynt. DĂ€remot fĂ„r du naturligvis anvĂ€nda trummorna till att trigga gratissamplingar. HĂ„rd men orĂ€ttvis! đ
Mutto Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 hur Àr det med reason? fÄr man bara anvÀnda sig av gratissamplingar i de olika samplarna eller.. ? medföljande samplingsbanker Àr förbjudet antar jag. Hur Àr det med malstrom t. ex? rÀknas den som medföljande mjukvarusynth eller.. ?
Linus Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 Om Logic och Cubase egna syntpluggar inte Àr tillÄtna, borde inte Reasons syntar vara tillÄtna heller. Du fÄr nog gÄ loss pÄ gratissamplingar istÀllet.
Thomas Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 (redigerat) Ujuj, valfri genre och valfria gratispluggar - mĂ„nga frihetsgrader blir det đ Men kul! Reason har ju inga "pluggar" utan syntharna och samplern Ă€r en del av programmet. PĂ„ samma sĂ€tt har man tex EQ'arna i Logic och Cubase - inbyggda. De hamnar vĂ€l i samma kategori som syntharna i Reason sĂ„ en liten regelförtydling Ă€r kanske bra. SjĂ€lv tolkar jag tĂ€vlingens grundtanke som att man ska kunna spela in exakt samma lĂ„t i vilket program man Ă€n vĂ€ljer att anvĂ€nda. Logic, ProTools, Cubase etc. Kan man isĂ„fall formulera vissa av reglerna sĂ„ hĂ€r? * Valfritt sequencerprogram som kan "hosta" tredjeparts plugins (VST, AU etc) * AudiospĂ„ren fĂ„r bara vara inspelade genom sequencerprogrammet och fĂ„r sen enbart routas genom nĂ€mnda plugins (dvs ingen inbyggd EQ tex) * MIDI-spĂ„r routas pĂ„ samma sĂ€tt ocksĂ„ enbart genom plugins Men det skulle vĂ€l iofs betyda att Reason blir svĂ„rt att anvĂ€nda... đ Redigerat 16 december 2005 av 8bit
Pluffo Postat 16 december 2005 Postat 16 december 2005 (redigerat) Bra val av tema. Ska bli intressant att se ( höra ) kvaliten pÄ dessa bidrag. Redigerat 17 december 2005 av Pluffo
djonas Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 3. Du fĂ„r anvĂ€nda hur mĂ„nga mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sĂ„ngare och samplingar som helst. LĂ„ter skitkul, jag Ă€r pĂ„! đ Ett litet förtydligande bara...menar du pĂ„ punkt 3 att man fĂ„r anvĂ€nda endast gratis mjukvaruinstrument i sin komposition? eller menar du att man fĂ„r anvĂ€nda bĂ„de gratis mjukvaruinstrument och riktiga instrument t.ex. sĂ„ng? đ UrsĂ€kta min snurrighet men jag Ă€r precis nyvaken. đł Hade ju helt klart varit mest utmaning med endast gratis mjukvaruinstrument. đ Mvh / djonas
sixties Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 djonas: du fÄr anvÀnda sÄng och riktiga instrument som inte innehÄller nÄgon mjukvara hur mÄnga du vill. nÀr det gÀller mjukvara ska den inte kosta pengar att köpa, sÄ Àven demo versioner av program som kostar pengar gÄr bort.
Signert Postat 17 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2005 Hade ju helt klart varit mest utmaning med endast gratis mjukvaruinstrument. đMvh / djonas Jag tycker att det skall bli intressant att höra hur t.ex. sĂ„ngspĂ„r lĂ„ter nĂ€r de enbart processats med gratispluggar och inte en massa feta Waveskompressorer mm. đł
Signert Postat 17 december 2005 TrÄdstartare Postat 17 december 2005 Gjorde ett förtydligande av reglerna ovan. Principen Àr alltsÄ att man skall vara oberoende av vilken sequencer man anvÀnder och fÄr alltsÄ inte anvÀnda "inbyggda" syntar, effekter, mm.
stajo Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 FÄr man anvÀnda ambience? Det Àr ju donationware och inte freeware... men?
Neko Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Tycker ambience borde vara ok. Man betalar ju om man vill.
O-Jay Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Hmm... angÄende punkt 5... hÄrdvarueffekter. Betyder det att man inte fÄr processa med en channelstrip vid sjÀlva inspelningen (eq och comp)? FÄr man anvÀnda POD m fl?
sixties Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 (redigerat) tycker ocksĂ„ att man kan anvĂ€nda gratis program dĂ€r det Ă€ven stĂ„r att man fĂ„r skĂ€nka en slant om man vill. men har du skĂ€nkt pengar har du ju betalat sĂ„ dĂ„ fĂ„r du inte anvĂ€nda det! đł tror inte man fĂ„r anvĂ€nda POD för den innehĂ„ller ju mjukvara, en analog channelstrip Ă€r nog ok, men inte med mjukvara. Redigerat 17 december 2005 av sixties
Linus Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Verkar bli mÄnga svÄra grÀnser för reglerna i den hÀr tÀvlingen.
sixties Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 det Ă€r ju Signert som bestĂ€mmer sĂ„ dewt Ă€r inte vĂ„rt problem đł
O-Jay Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 tycker ocksĂ„ att man kan anvĂ€nda gratis program dĂ€r det Ă€ven stĂ„r att man fĂ„r skĂ€nka en slant om man vill. men har du skĂ€nkt pengar har du ju betalat sĂ„ dĂ„ fĂ„r du inte anvĂ€nda det! đ tror inte man fĂ„r anvĂ€nda POD för den innehĂ„ller ju mjukvara, en analog channelstrip Ă€r nog ok, men inte med mjukvara. OK men dĂ„ gĂ„r det bra med en SansAmp för den Ă€r helt analog đ Man kan ju göra detta nĂ€stan utan att anvĂ€nda pluggar om man vill. Akustisk visa eller liveband t ex. IdĂ©n Ă€r bra men om syftet frĂ€mst Ă€r att se vad man kan göra med gratispluggar mĂ„ste man kanske styra förutsĂ€ttningarna mer eller?
sixties Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 finns det nĂ„got gratis som lĂ„ter som trummor som kan spela upp midi? har provat drumatic och power FX miracle drums och det var inte vad jag ville ha đ„° Ă€r gm device nĂ„got man fĂ„r anvĂ€nda?
Signert Postat 17 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2005 Eftersom detta riskerar att utvecklas till en festival med tema hĂ„rklyverier, sĂ„ vill jag stĂ€mma i bĂ€cken. đ För att sammanfatta reglerna: Gör en lĂ„t i valfri genre utan att anvĂ€nda betalmjukvara, samt utan hĂ„rdvarueffekter (varken analoga eller digitala) och dito syntar/ljudmoduler. Om du vill anvĂ€nda sĂ„ng, gitarr, congas, mm, spela in med en mikrofon som gĂ„r via en preamp rakt in i ljudkortet, alternativt lajna. Ingen extern eq, kompressor, mm. AnvĂ€nd valfritt inspelningsprogram, men anvĂ€nd inte ev. medföljande instrument/ljud och effekter. För att svara pĂ„ O-jays frĂ„ga: visst kan man göra akustisk visa, men fortfarande vill man vĂ€l anvĂ€nda lite kompressor, eq, reverb, mm. Intressant att höra om det gĂ„r att uppnĂ„ ett bra resultat med 100% gratismjukvara. SĂ€tt nu igĂ„ng allesamman och komponera istĂ€llet för att försöka hitta kryphĂ„l i reglerna! đ Och som nĂ„gon pĂ„pekade i förra festivalen: det Ă€r inte Melodifestivalen vi hĂ„ller pĂ„ med...
Signert Postat 17 december 2005 TrÄdstartare Postat 17 december 2005 FÄr man anvÀnda ambience? Det Àr ju donationware och inte freeware... men? Detta stÄr uttryckligen i reglerna.
VacUm Postat 17 december 2005 Postat 17 december 2005 Tips/Idé: NÀr lÄtarna presenteras sÄ skall det finnas med en tydlig beskrivning exakt pÄ vilka program, pluggar och prylar som anvÀnts. Om nÄn stackare sjungit in med en biltemamikrofon har fÄtt till ett lika bra ljud som en glad Neumann-Àgare sÄ skall vÀl det premieras!
sixties Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 har fĂ„tt ihop 18 gratis pluggar som verkar intresanta sĂ„ nu ska jag börja spela in och se vilka som Ă€r nĂ„tt att ha! đ
stajo Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 FĂ„r man anvĂ€nda ambience? Det Ă€r ju donationware och inte freeware... men? Detta stĂ„r uttryckligen i reglerna. jovisst det gör det ju... đ hm nĂ„gon mild form av dyslexi kanske eller enbart helt förvirrad đ
Signert Postat 18 december 2005 TrĂ„dstartare Postat 18 december 2005 FĂ„r man anvĂ€nda ambience? Det Ă€r ju donationware och inte freeware... men? Detta stĂ„r uttryckligen i reglerna. jovisst det gör det ju... đ hm nĂ„gon mild form av dyslexi kanske eller enbart helt förvirrad đ Du Ă€r förlĂ„ten... đđ
Egghuvud Postat 19 december 2005 Postat 19 december 2005 KUl. DĂ„ gĂ€ller det att börja ladda hem och grĂ€va fram gratisgrejor. đ
martinm Postat 20 december 2005 Postat 20 december 2005 Ytterligare en regelvrĂ€ngarfrĂ„ga! Jag antar att det Ă€r OK att koppla elgitarren till en analog förstĂ€rkare och linea den till ljudkortet. Om man istĂ€llet kopplar en mick till förstĂ€rkaren, Ă€r detta ocksĂ„ OK? DĂ„ har man ju möjlighet att anvĂ€nda reverb, EQ mm, alltsĂ„ hĂ„rdvarueffekter. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.