Jump to content
Annons

Spela in Gitarr med Dist

Växjölirarn

Recommended Posts

Tjoho, ny här på forumet!!!!

Är så jävla sugen på inspelning på gitarr. har ägt en V-amp2 och en Line 6 tjafs någonting men tyckt att inspelningen med dessa blir aldeles för digitalt och inte låter som jag vill.

Mina grejer som jag har nu är en SM57 mic som jag använder på en Behringer "inte alls jättedyr eller vrålåk av något slag men med min Metal Master platta inkopplat så låter det ASGRYMT när jag lirar" förstärkare.

Min SM57 Mic är kopplad till en preamp, kommer inte ihåg märket riktigt... men den kostade typ 1000:- och gör jobbet helt ok. Jag har ett ESI Juli@ kort som jag ansluter min preamp till för att ta hand om inspelningen i Cubase SX 2.0.

Det distljud jag är ute efter är typ inte det tyngsta men det ska ändå vara tungt. Referenser som jag vill efterapa är bla Guano Apes, Nickelback, POD, Crossfade och det ganmla irländska bandet Therapy?

Jag förstår att det är en proffstekniker som ligger bakom dessa storproduktioner och det är helheten som ger det totala intrycket, men min fråga är om min SM57+preamp+Juli@ ljudkort+cubase kan föra mig ganska nära detta ljud???

Spelar in lite nu och kör panorering vänster höger och en center när jag lägger gitarren... tror att jag ibland kan använda lite väl mycket dist för när jag kör ackord i nerstämt D så kan det låta för grötigt och mycket "KRISP" typ. Det är bara de tunga ackorden som jag är missnöjd med... när jag solar så får jag ljudet jag vill ha och är mycket nöjd!

Ljudet som jag kan ratta in när jag sitter och spelar vanligt med min pedal och förstärkare låter enligt mina öron KANON! problemet är att jag inte tycker det blir riktigt 100 när det spelas in... Volymen blir inte riktigt lika hög när jag lyssnar på det inspelade och det fattas "volym" i soundet...

Nu är jag verkligen en rookie på inspelning och vill därför veta om det är någon som lyckats få ett kanondist ljud med liknande anläggning. Annars vill jag ha förslag på nästa grej som kan inköpas för att förbättra prestandan... Mycket ligger i Gitarristen och mixandet, men jag tycker ändå att grundljudet borde vara bättre...

Skulle vara kul om det kunde komma upp lite mp3 som jag kan jämföra med på inspelningar som gjorts med liknande grejor...

Tacksam för svar! =)

MVH /Producent av kommade hitsingel 2006! hehe

Annons

Har du ett bra ljud i förstärkaren så får du väl exprimentera lite mer var du placerar micken, om det inte låter som du vill när det är inspelat.

Generellt så är det väl annars så att det som man själv tycker är ett trevligt ljud när man väl spelar innehåller för mycket dist, jämtemot vad som behövs för att det ska låta bra på skiva. Ju mer dist, dessto mer komprimerat blir ljudet; Alltså, vill man ha stora och tunga distar så får man backa lite på själva gainen. Likadant så får man inte vara rädd för att vrida på mellanregistret, det är ju där som det mesta av gitarrljudet ligger.

Och, som redan påpekats, det finns ett otal trådar i detta ämne här på forumet, så ta lite tid att kika igenom.