Jump to content
Annons

Gratis analysprogram à la Har-Bal?


BaldByChoice

Recommended Posts

Annons
http://www.voxengo.com <-- SPAN

http://www.elementalaudio.com <-- Inspector

Här har du två pluggar i VST-format som innehåller frekvensanalysator om det är det du är ute efter.

Bra svar! Om jag vill härma en annan ljudfils frekvensfördelning kör jag SPAN på mastern, lägger på valfri flerbands-EQ på den ljudfil jag vill justera och växlar mellan de båda filerna. Det är ganska enkelt att se vilka områden som behöver justeras.

Edit: Fast det borde gå smidigare med FreEq... Eller Voxengo CurveEQ, om man vill lägga lite mer pengar. 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.voxengo.com <-- SPAN

http://www.elementalaudio.com <-- Inspector

Här har du två pluggar i VST-format som innehåller frekvensanalysator om det är det du är ute efter.

Bra svar! Om jag vill härma en annan ljudfils frekvensfördelning kör jag SPAN på mastern, lägger på valfri flerbands-EQ på den ljudfil jag vill justera och växlar mellan de båda filerna. Det är ganska enkelt att se vilka områden som behöver justeras.

Edit: Fast det borde gå smidigare med FreEq... Eller Voxengo CurveEQ, om man vill lägga lite mer pengar. :rolleyes:

Vilken valfri flerbands-eq föredrar du helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar gilla Voxengo en hel del. Hur tycker du dom står upp mot t ex Waves och Sonalksis?

Har inget rakt och bra svar egentligen. Har testat VST-pluggar under ganska lång tid nu. I början helt planlöst, men efter ett tag började jag få upp ögonen för vissa tillverkare. Voxengo var en av dom. Efter att ha investerat i ett par Voxengo-pluggar har jag insett att Alexey är en otroligt hängiven person. Till att börja med så låter han beta-testningen vara ganska öppen. För den som hänger på kvraudio.com tillräckligt mycket är det lätt att haka på när en ny Voxengo-plugg betatestas. Det är bara att ladda hem och ge respons. Jag tycker att han är lyhörd inför sina presumtiva köpare. Det har hänt flera gånger att Alexey lagt till en funktion som testarna efterfrågat inom loppet av en dag.

När pluggen väl lanseras slutar han inte att utveckla den. Nya funktioner fortsätter att adderas hela tiden. I princip varje ny version innehåller något matnyttigt (inte bara buggfixar).

En annan bra sak är att när man betalar för en licens så gäller den under två generationer av uppgraderingar. Det vill säga köper du Voxengo Marquis Compressor v 1.1 så kommer din licens vara giltig till och med version 2.99 utan att det kostar något extra.

Många av Voxengo-pluggarna är också rätt unika. Ta till exempel Soniformer som är en 32-bands (!) multikompressor/expander med en 32-bands steglös M/S-balans. Eller Elephant som har ungefär 8 olika limiter-algoritmer (varav en är ren "clip") plus dither, noiseshaping och två sorters highpass-filter.

Kvaliteten på pluggarna är klart jämförbar med både Sonalksis, Waves och Kjaerhus Golden-serie. Prismässigt är det egentligen bara Kjaerhus som kan konurrera. Några prisexempel:

Kompressor:

Waves Renaissance Compressor $200

Sonalksis SV-315 $240

Kjaerhus Golden Compressor $118

Voxengo Marquis $90

Multibandskompressor:

Waves C4 $400

Sonalksis CQ1 Multiband Compander $280

Voxengo Soniformer $60

Brickwall-limiter:

Waves L1 $300

Kjaerhus Golden Peak-Pressor $68

Voxengo Elephant $70

Flerbands-EQ:

Waves Q10 $150

Waves Renaissance Equalizer $200

Sonalksis SV-517 $240

Sonalksis DQ1 Dynamic Equaliser $280

Kjaerhus Golden Equaliser $98

Voxengo GlissEQ $80

Voxengo CurveEQ $100

Voxengo HarmoniEQ $100

Slutligen, som en bonus släpper Voxengo då och då riktigt välgjorda gratis-pluggar. SPAN är ett bra exempel. Alexey utvecklade en spektrumanalysator till GlissEQ. Strax därefter släpper han SPAN gratis.

Ett annat exempel är stärkarsimulatorn Boogex, som han verkar ha lagt ned mycket tid på. När betatestningen var klar kände ha natt den inte tillförde något till den mättade ampsim-marknaden men valde ändå att släppa den, som gratisplugg.

Edit: anagram

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå Voxengo Gliss eq är ju "frekvens-analys-export-funktionen" en höjdare!

Man kan alltså inserta Gliss eq på t.ex bastrumma, eq'a åstad och sedan exportera frekvenskurvan till alla andra instanser av Gliss eq man har i sin mix.

Jag kan alltså sitta och eq'a bas och samtidigt se i vilka frekvenser bastrumman är framträdande.

Ibland är det skönt att "se" var ljudet är starkt/svagt.

....till skillnad från många kvasi-livetekniker vars vokabulär består av fraser som

"eeehh, kan du kapa lite runt 430-440 hz nånstans"

eller

"Njaa, öka q-värdet lite! jag hör fortfarande hur det fasar snett vid 430"

etc

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Apropå Voxengo Gliss eq är ju "frekvens-analys-export-funktionen" en höjdare!

Man kan alltså inserta Gliss eq på t.ex bastrumma, eq'a åstad och sedan exportera frekvenskurvan till alla andra instanser av Gliss eq man har i sin mix.

Jag kan alltså sitta och eq'a bas och samtidigt se i vilka frekvenser bastrumman är framträdande.

Ibland är det skönt att "se" var ljudet är starkt/svagt.

....till skillnad från många kvasi-livetekniker vars vokabulär består av fraser som

"eeehh, kan du kapa lite runt 430-440 hz nånstans"

eller

"Njaa, öka q-värdet lite! jag hör fortfarande hur det fasar snett vid 430"

etc

😉

Fan va fräckt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...