Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Halloj!

Jag äger en sm57 och har ett par ggr försökt micka upp min laney 4*12 men det låter allt annat än bra när jag mickar upp stärkaren. Jag tycker för övrigt att sm57an har låg känslighet.

Det är första gången jag håller på med en dynamisk mick, jag kanske har missuppfattat det hela med dynamiska mickar. Jag trodde dem var skitkänsliga och tog upp allt ljud väldigt känsligt men så kanske dynamiska mickar inte funkar?

Den är ny inköpt.

tacksam för hjälp

Annons
Posted

Egentligen är jag inte rätt person att svara, men kan helt enkelt inte knipa igen...

Kondensator mikrofoner är känsligare än dynamiska mikrofoner. Dom tål inte hur hög volym som helst, och kan gå sönder om du inte tänker dig för..

Har du en kondensator mikrofon, testa att micka upp med en sådan samtidigt som du använder din shure SM57, fast ställ kondensator mikrofon någon meter ifrån stärkaren. Testa sen och blanda. Testa också en gång att micka upp med enbart en kondensator mikrofon på nära håll, på inte alltför hög volym dock!! Själv bor jag i lägenhet, så det blir alltid låg volym från stärkaren ändå så 😏

Lite beroende på vilket sound jag vill ha så kör jag ibland bara med min SM57:a, ibland blandar jag lite, och ibland kör jag med enbart en MT87:a. Ljudet skiljer sig ganska rejält.

Men det går att få det att låta bra med en SM57:a definitivt, om det är något fel på mikrofonen vågar jag inte svara på.

Jag är väldigt mycket novis på detta, men mina egna upplevelser är att med SM57:an får jag något dovare ljud, och inte lika mycket av dom högre frekvenserna som jag får med MT87:an.

Posted (edited)

tackar för svaren so far...

När jag närmickar min stärkare med sm57an låter som om man skulle micka med en 400:- sångmick. distanserat och väldigt plastigt, det låter inte alls som "stärkaren låter" när jag spelar i rummet.

Jag har även en ADK Vienna. Men hela grejen med detta är att jag börjar bli orolig då jag inte lyckats få till något vettigt sound alls med sm57an.

EDIT: mitt kabinett har ett stort järngaller ca 5cm framför elementen, kan detta störa på något vis?

Edited by hullan
Posted (edited)

Prova lite olika vinklingar också. Ibland kan det bli bäst att rikta micen rakt emot högtalaren, omkring en tredjedel från ytterkanten och någon decimeter ut. Ibland är det bättre att placera den vid ytterkanten, ett par cm framför högtalaren och rikta micen snett in mot centrum, så att den "ser" längs membranet, in till centrum... Det finns många andra sätt också - och det gör stor skillnad på ljudet beroende på var och hur du placerar micen.

Jag gillar personligen inte SM57, eftersom den ger ett matt och diskantfattigt ljud, men just att micka upp en gitarrstärkare, än den perfekt till. Du får nog mycket trevligare ljud med din Vienna, placerad någon meter från stärkaren. Även där gör det stor skillnad med placering och vinkling - så där måste du också experimentera en del. Det är svårt att säga hur du SKA göra, eftersom det beror på hur ditt rum låter.

Om du spelar in båda, så se till att det inte förekommer några stora fasfel, eftersom du då kommer att släcka ut frekvenser när du mixar båda inspelningarna. Då måste du alltså vara ännu noggrannare med att prova ut placeringen av micarna...

Edited by Claes
Posted

Claes eller någon, vill du vara så vänlig och berätta lite mer om fasfel, vad är det egentligen? hur märker jag att det uppstått?

Och återigen, bör jag plocka bort det feta gallret så att elementen är fria?

Posted
När jag närmickar min stärkare med sm57an låter som om man skulle micka med en 400:- sångmick. distanserat och väldigt plastigt, det låter inte alls som "stärkaren låter" när jag spelar i rummet.

Du får ju tänka på att micen spelar in det ljud som finns där du satt den. Fem cm framför högtalarkonen låter det inte riktigt som det gör där du står och kliar på guran. Placering av högtalarkabinett spelar också in en del.

• 3 weeks later...
Posted

ibörjan när jag använde en sm57 så lät den otroligt instängt och saknade helt diskant.

men det blev en otrolig skillnad om man flyttade micken från tex 20cm till

till så nära man kan komma och placerar den i kanske 45 graders vinkel mot konen, och så hög nivå det bara går från mixer till dator. det skiljer sig hela tiden beroende på förstärkarljud,placering dämpning i rum,

jag tycker det är en bra mick att använda.