Jump to content
Annons

Min vänsterhand är bäst på gitarr


martinm

Recommended Posts

Varför är det så?

Om man ser på instrumenten för sig så är det ju enkelt att förklara.

På keyboard spelar man ju oftast den enklare basstämman med vänstern o den mer komplicerade melodistämman med högern.

På gitarr gör ofta vänstern de mer avancerade rörelserna.

Men när man nu spelar båda instrumenten (inte samtidigt) så borde ju rörligheten man får från gitarrspel kunna överföras till keyboardspel och tvärtom.

Upplever ni andra som spelar flera instrument samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag spelar gitarr med "vänsterfingarna" och klaviatur med de samma. Känner mig smidigare i dem.

Ja, det är så jag menar att det borde vara.

Eftersom jag är mest van vid att spela gitarr så tycker jag att vänsterhanden också skulle vara den mest flexibla vid keyboardspel, men så är det inte för mig.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spekulation är om du är högerhänt har du naturligt en bättre koordination med högerhanden. Är du en normal "mänsklig" gitarrspelare (i motsats till Eddie Van Halen, Yngwie etc) så kan det verka som det är vänsterhanden som spelar men egentligen är det högerhanden som styr skeendet och vänsterhanden blir som en förlängning av högerhanden. Ofta har du fokus på vänsterhanden just därför att den har det svårast, högerhanden "sköter sig själv" sas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spekulation är om du är högerhänt har du naturligt en bättre koordination med högerhanden. Är du en normal "mänsklig" gitarrspelare (i motsats till Eddie Van Halen, Yngwie etc) så kan det verka som det är vänsterhanden som spelar men egentligen är det högerhanden som styr skeendet och vänsterhanden blir som en förlängning av högerhanden. Ofta har du fokus på vänsterhanden just därför att den har det svårast, högerhanden "sköter sig själv" sas...

Ja, minsann, du har nog rätt.

Tänker ju nästan aldrig på vad högerhanden gör när jag spelar gitarr, den sköter sig ju nästan själv. Fan, då är det ju högerhanden som är bäst på gitarr också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spekulation är om du är högerhänt har du naturligt en bättre koordination med högerhanden. Är du en normal "mänsklig" gitarrspelare (i motsats till Eddie Van Halen, Yngwie etc) så kan det verka som det är vänsterhanden som spelar men egentligen är det högerhanden som styr skeendet och vänsterhanden blir som en förlängning av högerhanden. Ofta har du fokus på vänsterhanden just därför att den har det svårast, högerhanden "sköter sig själv" sas...

Ja, minsann, du har nog rätt.

Tänker ju nästan aldrig på vad högerhanden gör när jag spelar gitarr, den sköter sig ju nästan själv. Fan, då är det ju högerhanden som är bäst på gitarr också. 😆

Haha.. tänkte i dina banor där oxå.. men fan det är nog rätt.. Högern sköter ju sig jävligt bra på egen hand... Men helvete vad det hade vart svårt att spela ett ackord med högern?.. jag har försökt.. men det där går inte... Så jag är ändå liiite skeptisk... Fast att spela en rytm med vänstern hade ju vart näst intill omöjligt... Äh.. det är nog ändå högern som vinner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...