Jump to content
Annons

Finns det något


trancedanne

Recommended Posts

Annons

Ett program som skriver unika låtar åt dig automatiskt alltså? Jag har svårt att tänka mig finns något som gör det med goda resultat. Du får nog helt enkelt ta och öva dig på låtskrivandet.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, detta är kanske en dum fråga men finns det något program som kan trolla fram noter slumpartat, för är väldigt dålig på att komma på själv nämligen.

Mvh

Danne

det beror på vad du menar.

Sibelius har en 12-tons slumpgenerator inbyggd.

Reason har en slumpgenerator inbyggd i Matrix-modulen.

i Cubase kan man "måla" in toner.

det finns en slumgenerator i programmet Mathematica.

testa en SG på nätet: här

Gör din egen SG:

klipp ut ett hundratal smålappar.

på några så skriver du tonhöjd; dvs c eller d eller . . .

på några skriver du oktav; lilla, stora, ett-strukna, etc

på några skriver du 1/4-del, 1/8-del, etc

kasta upp dem i luften.

samla ihop.

följ exakt vad som kommer.

osv . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, detta är kanske en dum fråga men finns det något program som kan trolla fram noter slumpartat, för är väldigt dålig på att komma på själv nämligen.

Mvh

Danne

det beror på vad du menar.

Sibelius har en 12-tons slumpgenerator inbyggd.

Reason har en slumpgenerator inbyggd i Matrix-modulen.

i Cubase kan man "måla" in toner.

det finns en slumgenerator i programmet Mathematica.

testa en SG på nätet: här

Gör din egen SG:

klipp ut ett hundratal smålappar.

på några så skriver du tonhöjd; dvs c eller d eller . . .

på några skriver du oktav; lilla, stora, ett-strukna, etc

på några skriver du 1/4-del, 1/8-del, etc

kasta upp dem i luften.

samla ihop.

följ exakt vad som kommer.

osv . . .

Det med lapparna kanske man skulle testa... Återkommer om så blir fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hejsan, detta är kanske en dum fråga men finns det något program som kan trolla fram noter slumpartat, för är väldigt dålig på att komma på själv nämligen.

Mvh

Danne

Det blir väldigt dålig resultat, med slumpmässig generering av noter. DEt enda som funkar om du vill att datorn skall göra jobbet åt dig, är fraktalt genererade melodier, som kan låta rätt hyfsat och hålla sig till en viss tonart. Låta HYFSAT alltså, för att vara skapat av en dator. Sysslar du med trance, kanske det funkar dock, vad vet jag

Sök på "fractal music" på google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, detta är kanske en dum fråga men finns det något program som kan trolla fram noter slumpartat, för är väldigt dålig på att komma på själv nämligen.

Mvh

Danne

Det är bara planka andras grejer och göra om melodin till en början, sedan börjar du komma på egna grejer. Annars kan du ju alltid leka med tärningar och liknande slumpgrejer, bestäm dig för ett modus (skala) och slumpa fram i vilken ordning tonerna skall komma fram... där har du ditt "notprogram". =)

Om du redan har ackorden klart för dig kan du ju ta en av ackordtonerna och "vandra" mellan ackorden på olika sätt med melodin. Lägg upp ngt ackorexempel eller ngt du jobbat fram som behöver sättas melodi till så kanske man kan komma upp med ngt förslag på hur du kan jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

byt hobby om du inte kan nånting om det alltså .. utan att vara dryg på nåt sätt.

Som att hålla på med hockey och fråga om det finns några skridskor och klubba som gör målen åt en utan att man gör nånting själv ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att hålla på med hockey och fråga om det finns några skridskor och klubba som gör målen åt en utan att man gör nånting själv ...

Det vore ju skitbra. Man skulle få brudar och cash utan att behöva arbeta!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

byt hobby om du inte kan nånting om det alltså .. utan att vara dryg på nåt sätt.

Som att hålla på med hockey och fråga om det finns några skridskor och klubba som gör målen åt en utan att man gör nånting själv ...

Hur kan det där inte tolkas drygt "på ngt sätt"? Det finns ju många sätt man kan vara inne i musik, man kanske inte hanterar alla medel lika bra som andra... men man måste väl få hålla på ändå?!?! Det var snudd på det dummaste jag läst här... utan att vara dryg på ngt sätt. Det kan ju faktiskt vara så att man behöver idéer vid brist på dessa... har det aldrig hänt dig att du känner att du vill skapa och det inte kommit ngt av värde? Väldans tur isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)
byt hobby om du inte kan nånting om det alltså ..  utan att vara dryg på nåt sätt.

Som att hålla på med hockey och fråga om det finns några skridskor och klubba som gör målen åt en utan att man gör nånting själv ...

Hur kan det där inte tolkas drygt "på ngt sätt"? Det finns ju många sätt man kan vara inne i musik, man kanske inte hanterar alla medel lika bra som andra... men man måste väl få hålla på ändå?!?! Det var snudd på det dummaste jag läst här... utan att vara dryg på ngt sätt. Det kan ju faktiskt vara så att man behöver idéer vid brist på dessa... har det aldrig hänt dig att du känner att du vill skapa och det inte kommit ngt av värde? Väldans tur isåfall.

Håller med dej Stefan -man måste få fråga...och vara lite "dum " ibland....

-mitt tips när inspirationen tryter är att göra något annat en stund ,men det kanske inte hjälper om man vill ha melodier skrivna ...?

-en grej att testa är ju de gamla "obligue strategies" (stavning?) en "kortlek" som jag tror Brian Eno började med (jag kan ha fel här...sök och läs på nätet själva) som består av olika tips att göra saker annorlunda på "gör tvärtom", blunda för det uppenbara", "spela hälften så fort"...eller andra tips. Den har funnits som ett litet program med framslumpade tips på nätet.

Redigerat av Madvikins
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, detta är kanske en dum fråga men finns det något program som kan trolla fram noter slumpartat, för är väldigt dålig på att komma på själv nämligen.

Mvh

Danne

Jag är programmerare, och har länge funderat på att som nästa hobbyprojekt göra en fraktal notgenerator i c++,

(Det förra projektet var en Sierpinskitetraeder i 3D, programmerad i java) som kan beskådas här om du har java-installerat

En gullig fraktal

Java kan laddas ner från www.java.com)

Jag tänkte mig tre olika ekvationer (där man kan ändra ingångsvärden)

en för basljud, en för melodi och en för percussion/ljudeffekter(ambienta och spaceade saker, shwooshande ljud och grejs).

Kan kanske låta trevligt.... Nu vet jag inte när det blir färdigt, sticker utomlands snart men kommer att programmera på det och vara aktiv då och då på forumet även när jag är där.

Men lägger upp det färdiga programmet här när det blir färdigt.

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...