Jump to content
Annons

Hårddisk


Lofobia

Recommended Posts

Annons

Menar du hårddisk för bärbar, stationär, SCSI, intern, extern? Om du behöver intern IDE disk för stationär PC dator anser jag att du bör titta på:

IBM Deskstar serien, Western Digital Caviar serien eller Seagate Barracuda serien. Bra pris prestanda på samtliga dessa och håller länge.

/Mats

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

IBM Deskstar serien, Western Digital Caviar serien eller Seagate Barracuda serien. Bra pris prestanda på samtliga dessa och håller länge.

Kan inte hålla med fullt ut.

Känner ett par stycken som haft problem med IBM Deskstar.. det har handlat om kullager som slits fort och börjar väsnas, diskar som inte fungerat vid leverans eller gått sönder efter en vecka.

Western digital däremot har jag bra erfarenheter av... har bara haft en som fått sätta livet till. Hände under en flytt.. när jag öppnade lådan för att undersöka problemet hängde disken och dinglade i IDE kabeln.. hade glömt skruva fast den.. kanske inte kan klaga på att den gick sönder? 😄

Western Digital har länge varit ansedd som bäst i inspelningssammanhang. Kan hända att konkurrenter kommit ikapp under senare år.. men av gammal vana kör jag vidare på western.

Seagate Barracuda har jag iaf inte hört något dåligt om! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dELiRiUM (oregistrerad)

har själv testat flera olika märken och kommit fram till att ibm/hitatchi är en av de absolut bättre i alla kategorier, hyfsat tyst, den är snabb, och relativ billig. de tidigare modellerna från ibm hade en hel del problem men jag har inte haft ett enda sen jag skaffade nya och de snurrar 24/7 i ett raidset

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är tysta diskar man är ute efter är Seagate Barracuda-diskarna att föredra. Samsung Spinpoints nyare diskar är i princip i par med Seagate. Tittar man på diverse diagram osv ser man dock att Seagate inte har samma prestanda som övriga märken. Köper man en disk som snurrar i 7200 varv lär man aldrig uppleva att prestandan är sämre på Seagate-disken.

Jag skulle inte rekommendera Westerns diskar. De gör bra diskar med väldigt bra prestanda och kvalitét men tysta är de inte, om man jämför med Seagate och Samsung. IBM/hitachi balanserar någonstans mittemellan när det gäller prestanda kontra ljudnivå så det kan vara ett intressant alternativ.

IBMs diskar har idag inte någon högre felprocent på diskarna än övriga märken. IBM krånglade främst i serierna: Deskstar 75GXP och 60GXP.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
StartingPoint (oregistrerad)

I mångt och mycket håller jag med de flesta här. Dock vill jag höja ett varningens finger för WD Caviar. Generellt är dessa diskar både stabila och tysta och jag har i stort bara bra erfarenhet av dessa. Dock är just 120GB-disken mycket högljudd! Vi har haft 3 st på kontoret och alla har fått förpassas till burkar i serverrummet då de inte gick att ha i kontorsmiljö! Caviar-diskar i andra storlekar har inte visat dessa tecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

IBM Deskstar serien, Western Digital Caviar serien eller Seagate Barracuda serien. Bra pris prestanda på samtliga dessa och håller länge.

Kan inte hålla med fullt ut.

Känner ett par stycken som haft problem med IBM Deskstar.. det har handlat om kullager som slits fort och börjar väsnas, diskar som inte fungerat vid leverans eller gått sönder efter en vecka.

Samma här. Själv har jag haft två IBM deskstar diskar, den första totalkraschade efter ca 9 månader, den andra efter knappt ett halvår. En kompis disk i samma serie totaldog efter ett par veckor. Jag skulle tänka mig för både en och två och tre gånger innan jag satsade på IBM igen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ALDRIG IBM/Hitachi!! 🙂

Efter diskkraschar har jag väldigt litet förtroende för dem. Låter högt gör de dessutom.

Seagate Barracuda eller Maxtor DiamondMaxPlus 9 är ditt val.

Pålitliga. Tysta. Snabba. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...