Jump to content
Annons

Dagens boktips


Egghuvud

Recommended Posts

Rockbiografier är kul. Det har kommit en hel hög på sistone. Har nu plöjt Marylin Mansons, Lemmys, Led zeppelin, The dirt om Mötley Crue och håller i skrivande stund på med:

"The mammoth book of Sex drugs & rock´n´roll"

Finns här t ex.

http://www.bokpris.com/0786708328

Boken är ett axplock av kortare noveller, reportage och articklar från diverse rockartister, kritiker, roadmannagers, samt även rockstjärnor. T e x skriver Mott The Hooples Ian Hunter om turneliv i USA.

Boken är upplagd kronografiskt och börjar med jazzastjärnornas hårda leverne och går sedan igenom rocken begynnelse med t e x historien om Gene Vincent, fram genom 70 talet t e x ett långt reportage om fenomenet Marc Bolan och landar till sist vid U2 oasis mfl.

Rock´n´roll historik m.a.o. 😕

Hur är förresten låten är det :

Ninna ninna ninni na ninni nanna ni ni na ninni nanna ni ninni na na na ninni na na na na na nanna ni ni na eller...?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Jag har sagt det förut, men här kommer den igen:

ninaa ninaa ninanna (paus) ninanna naanina (paus) ninaaninaa ninninannanaa ninanna NA ninaa

Där satt den!

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förut, men här kommer den igen:

ninaa ninaa ninanna (paus) ninanna naanina (paus) ninaaninaa ninninannanaa ninanna NA ninaa

Där satt den!

😮

:musik

Det låter ju som Cardigans låten....ehm ehm vaheteren...Nina sjunger iaf niina nina ninana nina nina ninana...

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den låten (ninanina) svänger så hårt.

Visst gör den! Kanske ska göra en forumgemensam mix på den? 🙁

Fast vi kan ju byta "veckans boktips" mot "veckans toktips" och sjunga URL:er till obskyra sidor på Internet.

Ünbedingt!!!

Tyvärr kan jag än så länge bara agera påhejare innan jag skaffat mig ordentliga prlar hem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att ingen tyckte något om boken, men att nio man argumenterar om huruvuda det heter ninna ninni eller ninna ninna.... 

det lyser igenom att detta är ett musik-forum, trots att det är OT-tråden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

lol! Musik satten den riktigt. Vilken grymt bra låt det är egentligen. Helt genial.

Boiiing: Erland Loe, Fakta om Finland

edit: Den där låten borde bli nästa studiofestival: Gör en produktion på boktipsetmelodin (eller så som du minns den)!

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Å här är texten:

När jag ska nanna Ninni

och kalla på John Blund,

då går det ej med video

eller vanlig sagostund,

för Ninni bor i Lund.

När jag ska nanna Ninni,

då tar jag fram en tratt

och häller henne full med snaps

och viskar ömt godnatt.

Sen somnar snart min skatt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Låten är ju från början en gammel amerikansk folkvisa. Tror den heter Fishing Song eller nåt i den stilen.

ah.. Mer än vad jag visste. Men har faktiskt tänkt den som en countrylåt på nåt vis..

Inte riktigt Fishing men nära! 🙂

Sök på detta.. Det svänger om den..

--

SWIMMING SONG

(or more known as the Boktipset Theme)

Artist: Anne & Kate McGarrigle

(words and music: Loudon Wainwright/Snowden Music)

This summer I went swimming

This summer I might have drowned

But I Held my breath, kicked my feet

And I moved my arms around,

Moved my arms around

This summer I did the backstroke

And you know that that's not all

I did the breaststroke, the butterfly

And the old Australian Crawl

The old Australian Crawl

This summer I swam in a public place

And a reservoir to boot

At the latter I was informal

At the former I wore my suit

I wore my swimming suit

This summer I did swan-dives

And jack-knifes for you all

And once when you weren't looking

I did a cannon-ball

Did a cannon-ball

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag rekommenderar boken "Svålhålet" av Niemi. Det var han som skrev "Populärmusik från Vittula". Av denna blev det en urkass och grov film, särskilt den finska pedofilistiska kärringen var irriterande enbart. Huruvida filmmakare kastar sig över "Svålhålet" vet jag inte. Kanske är det redan gjort eller är på väg?!

Har nyligen läst en del kulturskribentrecensioner om Svålhålet och överraskande nog så håller många av dem en avtagande ställning. Man ser tydligt risken av tt byta genre. Det gäller att satsa rätt från början. I "Populärmusik från Vittula" skrev han om sin uppväxt och bandet. I "Svålhålet" beger vi oss in i framtiden. Till en tid som ingen vet någonting om. Själv tror han att man kan köpa sig ett rymdskepp och fara omkring med och att rymden är befolkad.

Ge den en chans: **** (av 5).

uppäten mat//:musik

TILLÄGG: Så kan det gå när man använder Sök-funktionen. Rekommenderas!

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

hamsun.jpg

Tänkte rekomendera Knut Hamsun!

Har precis läst boken "Ringen Sluttet"(1936), vilket är en mycket bra bok, som tar upp de eksitensiella frågorna på ett mycket bra sätt!

Han skriver på ett mycket danskorienterat språk, vilket ibland kan vara lite jobbigt...

det beror på att han under största delen av sitt liv levde under svenskt styre och då var det inne att vara danskinfluerad.

Andra böcker, som jag inte läst, men som jag hört ska vara bra är Sult (1890) och Pan (1894)

Knut Hamsun Online

Nobelstiftinga om Hamsun

Redigerat av david.roennlund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...