Jump to content
Annons

Hur bygger du upp en trance låt?


aramiz (oregistrerad)

Recommended Posts

aramiz (oregistrerad)

Hej ni musikmänniskor.

Undrar igentligen hur folk som skapar musik hur de bygger upp en trance låt?

Vad börjar ni med och vad kommer sen. Tex i början börjar jag med en riktig kick, och massa andra grejer, så att man får en riktig bas i låten. Sen lär man hitta på en Melodi osv..

Vore roligt att höra hur andra bygger sina låtar.

/Aramiz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

När jag gör mina trance låtar så börjar jag med en melodi. Sen när den är klart gör jag basslingan. Sen stråkar. Sen fixar jag lite småmelodier som passar in. Sen fixar jag en skön bastrumma som passar med basen (kompressar basen och bastrumman tillsammans.) Jag använder oftast hihatsamplingar.

Sen arrangerar jag allt och lägger samtidigt på effekter på alla ljud som det passar in på och lägger även på fristående effekter såsom "Whooosh" 🙂. Om ni fattar.

Sen även Crasch Cymbaler både normalt och reverse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Trancelinje som alla bör känna till...

Subtractor (utifrån init patch)

Osc1: sågtand, oktav 3-4, +10-20 cent

Osc2: sågtand, oktav som Osc1, -10-20 cent (om det är t ex +13 ovanför ska det vara -13 här)

Filter: cutoff 100, res 0, a 0, d 0, s 127, r 0

Amp: a 0, d 0, s 127, r 10

Velocity: alla på mitten.

---

Alternativt:

En kombinator en Line Mixer, ovanstående Sub med oktav och en exakt kopia fast +1 oktav på båda osc och lite annorlunda cent.

---

Piffa upp med stereoekon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snedstämda sågtänder helt enkelt. Tja, inte så jätteavancerat kanske och inte så svårt att lista ut, men det är säkert nån som blir glad över det lilla tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

För att göra det sådär fint kommersiellt så blir det väl ungefär såhär

1) HuvudIntro med annorlunda beat, uppbyggnad av "introslinga"

drygt 60 sek

2) Introslinga med fullt beat, byggs fortfarande upp

ca 55 sek

3) Break uppbyggnad av "subslinga"

ca 30 sekunder

4) Subslinga med fullt ös

ca 55 sek

5) Break uppbyggnad av "huvudslinga", introbeat kommer tillbaka

ca 55 sek

6) Huvudslinga med fullt ös

ca 40 sek

7) Introslingan

ca 30 sek

8) Break uppbyggnad av "huvudslinga" igen, lite annorlunda denna gång

ca 55 sek

9) Huvudslinga med fullt ös

ca 55 sek

10) Outro, nedtrappning av beat, till slut endast kick+bass som fadar ut och dör med en cymbal

ca 55 sek

Totalt: ca 8 minuter.

Inte för att jag själv följer detta men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Osc1: sågtand, oktav 3-4, +10-20 cent

Osc2: sågtand, oktav som Osc1, -10-20 cent (om det är t ex +13 ovanför ska det vara -13 här)

Filter: cutoff 100, res 0, a 0, d 0, s 127, r 0

Amp: a 0, d 0, s 127, r 10

Velocity: alla på mitten.

Beskriver du note tuning eller är det oscillatorns inställningar?

Vad är vitsen isåfall att sänka/höja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Osc1: sågtand, oktav 3-4, +10-20 cent

Osc2: sågtand, oktav som Osc1, -10-20 cent (om det är t ex +13 ovanför ska det vara -13 här)

Filter: cutoff 100, res 0, a 0, d 0, s 127, r 0

Amp: a 0, d 0, s 127, r 10

Velocity: alla på mitten.

Beskriver du note tuning eller är det oscillatorns inställningar?

Vad är vitsen isåfall att sänka/höja?

Han menar att du ska snedstämma oscillatorerna. Då får man ett fetare ljud.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast så börjar jag med att bygga upp låtens klimax, dvs det parti i låten då allt är i full gång och låten har kommit till sitt allra yttersta. Vet inte på vilket annat sätt jag ska förklara det. Jag bryter sedan ner klimaxet och bygger ett buildup som startar låten på ett bra sätt och för lyssnaren framåt. När jag sedan fått till det och är nöjd med det jag gjort så bygger jag ett outro som istället avslutar låten på ett bra sätt. Alltså: Klimax, Buildup (Intro) och sedan Outro. 🥰

Detta må för vissa vara ett ganska så konstigt sätt att arbeta på, men det funkar bra för min del iallafall.

Redigerat av Naith
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Oftast så börjar jag med att bygga upp låtens klimax, dvs det parti i låten då allt är i full gång och låten har kommit till sitt allra yttersta. Vet inte på vilket annat sätt jag ska förklara det. Jag bryter sedan ner klimaxet och bygger ett buildup som startar låten på ett bra sätt och för lyssnaren framåt. När jag sedan fått till det och är nöjd med det jag gjort så bygger jag ett outro som istället avslutar låten på ett bra sätt. Alltså: Klimax, Buildup (Intro) och sedan Outro. 😕

Detta må för vissa vara ett ganska så konstigt sätt att arbeta på, men det funkar bra för min del iallafall.

Jag med!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Oftast så börjar jag med att bygga upp låtens klimax, dvs det parti i låten då allt är i full gång och låten har kommit till sitt allra yttersta. Vet inte på vilket annat sätt jag ska förklara det. Jag bryter sedan ner klimaxet och bygger ett buildup som startar låten på ett bra sätt och för lyssnaren framåt. När jag sedan fått till det och är nöjd med det jag gjort så bygger jag ett outro som istället avslutar låten på ett bra sätt. Alltså: Klimax, Buildup (Intro) och sedan Outro. 🙂

Detta må för vissa vara ett ganska så konstigt sätt att arbeta på, men det funkar bra för min del iallafall.

Jag med! (oftast)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Finns många sätt att bygga på. Alltingen börjar man med melodi. men det går lika bra att börja med bass slinga. eller varför inte börja med rytmen, för med rytmer kan man komma fram till intressnata resutalt oxo. bara testa på 🙂

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...