Jump to content
Annons

nån bra tab sida för piano


Bastian

Recommended Posts

Hej!

Jag hittar ingen bra sida för piano med många bra jazzklassiker som typ A-train, All of me, Sinatra, Oskar Petersson.. osv...

De flesta sidor verkar vara för gitarr eller ha ganska dålig beskrivning av färgningarna på ackorden...

Jag söker typ:

A-train:

|Cmaj7|Cmaj7|d7-5|d7-5|dm7|| osv--->

Nån som vet??

/Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja "Tab" kanske inte är ett passande ord... jag tänkte bara att det var allmänt vedertaget för vad jag söker...

Alltså inga noter som i klassisk musik utan istället ackord följder, harmonier... sådana man hittar i många olika böcker.. e väl i stort sätt samma för gitarr också???

Ingen som sett nån sån sida med nån sjysst databas??

Mvh

bastian

Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

Jag har en hel del jazzlåtar som pdf-er. PM-a om det är ngn speciell så kan jag se om jag har den.

Dock gällande färgningar så är det oftest så att man sällan skriver ut mer än 7, 9 kanske 13. När det gäller altereringar så brukar man ofta skriva bara "alt." vilket ger musikern fritt spelrum att färga själv.

Det handlar mer om att lära sig stilen än att läsa en mall...

kolla in: www.pianoskolan.com för tips.

/J

(Tab, kort för tabulatur, ett sätt att notera för gitarr och bas, (alla strängade instrument med greppbräda), som innebär besiffring eller prickar på linjer som motsvarar strängarna.) Oj, luddig beskrivning...

Redigerat av booster
Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

Ja, ska vi lista så glöm inte SlickBook 2, The Latin Real Book, The Other Book, The New Real Book - Volume 1-3, The World's Greatest Fake Book , Fake Book, The European Real Book, The Standards Real Book, The Real Book Of Jazz, The Ultimate Jazz Fake Book, The Real Jazz Fake Book, Real Rock Book...

Har jag missat någon?... 😉

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...