Jump to content
Annons

Köp av mick och preamp


Giannis

Recommended Posts

Jag funderar på att införskaffa en riktigt bra mick i prisklassen 2-3000 kr. Till den skulle jag vilja ha en bra preamp. Eller duger kanske min ART MP för att få till ett någorlunda proffsigt ljud? Jag kommer mestadel att spela in akustiska gitarrer men även lite sång möjlilgtvis. Fungerar den att göra andra ljudinspelningar (typ foleys och dylikt) blir jag bara glad.

Är det någon som har något tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du använder sökfunktionen på forumet så hittar du massor med svar.

Vad som är "riktigt bra" är annars en definitionsfråga. Om du tänker dig hela spektrat av mikrofoner så får du ingen "riktigt bra" mikrofon för de pengarna. Då måste du punga ut med tio gånger så mycket.

En mikrofon som är riktigt bra, för pengarna, i det spann du anger är annars Röde NT2A. En billigare (1000:-) som ger mycket för pengarna, men inte i samma klass som Röde, är Studio Projects B1.

En billig och bra preamp med litet "färg" är Studio Projects VTB1. En mera neutral är Line Audio DMP. Båda ger bra valuta för pengarna. Beror på vilket ljud du är ute efter.

edit: datorn stavar fel...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mic, så kan du lyssna på exempel på ett gäng olika modeller, på min testsite.

Vilken mic som är "bättre" eller "sämre", beror mest på vilken man gillar själv. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Där kom den! 🥰

En skön mic för röst och acke är Oktava MK319. Den har en speciell karaktär utan att det går ut över precision. Den färgar, men den färgar skönt. Line Audio CM3 har just kommit och den är nog bra till gitarr också. Jag gillar CM2 och CM3 ska ha lägre brus vilket aldrig är fel när man spelar in acke. CM3 lär inte vara någon sångmic, men den är rak och fin. Kanske en CM3 gå gitarren och MK319 på röst? CM3 går att få för under tusingen tror jag (inte illa för en handbyggd Svensk mic). Oktavan går loss på strax under 2000 spänn.

Holmeruppen säljer båda tror jag.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...