Jump to content
Annons

Går det att skapa en ny musikstil?


Falk

Recommended Posts

Jag tycker att det brukar vara så att de som skapar nåt helt nytt ofta är ganska kassa. Sen kommer ju en rad andra band som plockar upp detta och förfinar det och gör det bättre och det är oftast de som blir kända istället. Jag vet inte om jag ska våga mig på ett exempel men Melvins var ju nyskapande men samtidigt så "svåra" att inte så många lyssnade på dem. Sen kom Nirvana och tog de bästa bitarna och resten är historia! Vet inte riktigt hur bra detta exempel var men det lär jag väl märka :rolleyes:

Tror du har helt rätt (i nästan samtliga fall)! Vet inget om Melvin trots att jag var en del runt och i Seattle precis när Nirvana breakade i Washington (staten)

men det var ju en hel scen i och ikring Seattle som bubblat under en tid och Nirvana var det ingen som höll som de som utvecklat själva stilen fast bäst var

dom, i alla fall effektivast musikalist (och stilmässigt) sett! Och även om hyllandet av Nirvana nått absurda proportioner gillade och gillar jag dom skarpt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 270
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Om vi bortser ifrån hela grungen (musikaliskt och stilmässigt (och om vi bortser ifrån punken "musikaliskt" och stilmässigt bidrog den ju inte med

ngt nytt alls, vanlig rock) så är en nyskapande grej jag på rak arm kan komma på den lugna versen kontra den explosiva refrängen, väldigt effektivt

och något som väldigt många (exempelvis Kent) därefter anammat till 100%! Annars är det "trasiga" kläder, själar samt röster som var dess signum!(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ermmm... Är verkligen Nirvana ett relevant exempel? Vad gjorde dom som var nytt? Att dom var bra och hade nerv är en sak, men inte var det väl nytt i någon skapa-ny-musik-mening?

Ok bimbambop :rolleyes: ..nä de bidrog inte till ngn ny musikstil..de följde samma gamla mall..med god hjälp av skivbolag+managers..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmen men med det resonemanget, nämn en enda ny musikstil i så fall 😏!

D & B? Knappast, lite högt mixad bas och trummor som går jättesnabbt är väl inget nytt! Jag kan skapa en ny musikstil,

lågt mixad bas och trummor som går jättelångsamt :rolleyes:!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmen men med det resonemanget, nämn en enda ny musikstil i så fall 😆!

D & B? Knappast, lite högt mixad bas och trummor som går jättesnabbt är väl inget nytt! Jag kan skapa en ny musikstil,

lågt mixad bas och trummor som går jättelångsamt :rolleyes:!

Ok Hans 😏 "..nämn en enda ny musikstil i så fall 😉!"..japp en mycket intresant fråga..dvs vad är musikstil!?..men en musikstil som gjorde ett paradigmsksifte i musiken historia är tex jazzen som kom under 20-o 30-talet!!..din egen idé om en musikstil låter intressant..så jobba du 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inga problem för mig! De 3 st existerande musikstilarna äro: Jazz, klassiskt samt pop!

(nästan) Alla ungdomar lyssnar samt musicerar enbart pop! Tråkigt att dom inte kan variera sig lite!

(Det roliga med blues som jazzen lär härstamma ifrån är att när alla andra musikstilar "snott" ifrån blues så har bluesen självt liksom bara uppstått

ur tomma intet 😛! Möjligen har den inspirerats av diverse olika musikstilar men i stort sett startade blues ifrån noll och därefter har all efterföljande

västerländsk musik "stulet" ifrån blues 😆! Blues är dock ren som en jungfrufödsel 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inga problem för mig! De 3 st existerande musikstilarna äro: Jazz, klassiskt samt pop!

(nästan) Alla ungdomar lyssnar samt musicerar enbart pop! Tråkigt att dom inte kan variera sig lite!

(Det roliga med blues som jazzen lär härstamma ifrån är att när alla andra musikstilar "snott" ifrån blues så har bluesen självt liksom bara uppstått

ur tomma intet 😳! Möjligen har den inspirerats av diverse olika musikstilar men i stort sett startade blues ifrån noll och därefter har all efterföljande

västerländsk musik "stulet" ifrån blues 😆! Blues är dock ren som en jungfrufödsel 🙂!

Ok igen Hans 😛 ..japp där har du en poäng..jazzen uppstod ur Bluesen..tror många iaf...hittade en intressant artikel på nätet från KTH:

Emissionen Nr 6 1996: Woke up this morning...

--------------------------------------------------------------------------------

Bluesens Historia

Bluesen är en musikform som i allra högsta grad ligger till grunden för dagens musik. Rock'n'roll är en musikform sprungen ur bluesen, och med rocken kom sedan popen och så vidare. Men vad kom egentligen bluesen ifrån? Liksom det mesta annat så uppstod den väl inte bara över en natt, eller? Den frågan kan besvaras på två olika sätt.

Robert Johnson. Onekligen en av de största genom tiderna.

Det ena sättet är att säga att bluesen grundades 1517 av den spanske biskopen Las Casas. Det var nämligen det året han fick den spanske kungens tillstånd att föra in afrikanska slavar i Syd-, Nord- och Mellanamerika. De skulle arbeta på gruvor och plantager. I början fick 4000 afrikanska slavar per år importeras, och totalt beräknas cirka 20 miljoner afrikaner ha forslats över Atlanten (Slavhandeln upphörde – åtminstone officiellt – 1865, i samband med att det amerikanska inbördeskriget slutade).

Slavarna brukade alltid delas upp på olika plantager, så att ingen speciell stam eller folkgrupp skulle kunna hålla ihop. Slavägarna ville nog helst att ingen slav skulle få det extra mått av styrka och trygghet som en grupp kan ge. Slavarna brukade sjunga för att försöka hålla humöret uppe under arbetet. Dessa work-songs var en blandning av all sorts folkmusik. Man kan säga att det var i denna musikens smältdegel som bluesen så sakteliga växte fram.

The Handy-man

Det andra sättet att svara på ingressens fråga är att säga att bluesen uppstod i maj 1912. Det var nämligen då som en man vid namn Hart Wand upphovsrättsskyddade sin kompisition Dallas Blues. Huruvida detta var en riktig blues eller ej är en ganska öppen fråga. Lite senare samma år var det dags för nästa. I augusti publicerades Arthur Seals' Baby Seals Blues. I september samma år kom Memphis Blues, komponerad av W.C. Handy.

Handy var en orkesterledare från Memphis, Tennessee. Han var den självutnämnde father of the blues, och något av en opportunist. Han tyckte från början att det som kallades blues var en alltför primitiv musikform, och han ville inte befatta sig med den. Men när han senare såg hur mycket pengar man kande tjäna på den, så blev han med ens mindre nogräknad. Det måste dock sägas att han aldrig hycklade med detta heller, utan erkände det villigt om någon frågade. W.C. Handy, mannen med de olyckliga initialerna, har lämnat detta jordeliv, men står staty i Memphis, så i någon mening kanske han lever kvar.

Bluesens första stjärna

Den första riktigt stora bluesstjärnan var en stor, blind man med det osannolika namnet Lemon Jefferson. Han föddes i Couchman, strax utanför Wortham i Texas 1897, och var blind från födseln. Vid fjorton års ålder började Lemon spela gitarr och sjunga. Det var ett av de få sätt som fanns för en blind att tjäna sitt uppehälle i de jordbrukstrakter han bodde i. Han blev mer och mer populär kring sina hemtrakter, och spelade på picknickar och fester. Vid tjugo års ålder, 1917, beslöt han sig för att pröva lyckan i Dallas.

Livet i Dallas blev en prövning för Lemon. Han kände ingen, och upptäckte att det var dyrt att leva. Han fick till en början försörja sig som både musikant och brottare. Det senare kom sig av två saker: han var blind och han var stor. Så fort han kunde lämnade han den senare banan och satsade på musiken. 1922-23 träffade han och gifte sig med en kvinna som hette Roberta, och två-tre år efter det föddes deras son. Lemon började resa allt mer för att tjäna pengar, och 1924 började olika skivbolag intressera sig för honom. Under våren 1925 spelade han in sin första skiva, Beggin' Back. Hans mest kända inspelning är dock Black Snake Moan från 1927. Vad texten handlar om törs vi inte trycka, men de två första orden i titeln kan kanske ge en ledtråd. En stor del av den s.k. partybluesen från den här tiden behandlar samma ämne (inte budgetunderskottet...). Han spelade också in en spiritual under sin levnad, See That My Grave is Kept Clean. I februari 1930 dog Lemon Jefferson under oklara omständigheter. Den officiella versionen är att han lämnade studion efter en inspelning, fick en hjärtattack och dog sedermera av förfrysning.

Lång hållbarhetstid

En om inte milstolpe, så i alla fall en hundra-meters-stolpe i bluesens historia stod en man från Georgia för. Det var sångaren Blind Willie McTell, som komponerade Statesboro Blues. Denna låt blev något av ett ledmotiv för den amerikanska gruppen The Allman Brothers Band, som hade sin storhetstid under åren kring 1970. De inledde sina live-framträdanden med att spela just Statesboro Blues.

Robert Johnson

En av de allra mest inflytelserika och betydelsefulla personerna i bluesens historia är tveklöst Robert Johnson. Ingen annan bluesartist har heller omgivits av samma mytbildning som honom. Här kommer i alla fall några fakta(?).

Han föddes i Memphis den 8 maj 1911. Han intresserade sig ganska tidigt för musik, och började i tonåren hänga på olika musikklubbar, och försökte umgås med musikerna. En av de han umgicks med var Eddie Son House. Han lärde sig först spela munspel, och sedan gitarr. Han brukade göra så att han, under konserter, helt enkelt gick upp på scenen under pausen och spelade. Han var dessvärre inte så duktig då, och brukade bli avhyst, stundtals handgripligen, av publiken. Ett antal år förflöt, han gifte sig och efter ännu en tid avled hans hustru. Han flyttade då till Copiah i Mississippi, där han fortsatte med musiken. När han efter ett antal år återvände till Memphis och spelade på de klubbar han tidigare blivit avhyst ifrån, blev alla förbluffade. Var hade han lärt sig spela så där? Det var här mytbildningen började.

Bukka White. Gjorde bl.a. Fixin' to die blues och Aberdeen Mississippi Blues.

Enligt någon gammal tradition, kunde man nämligen göra så att man gick till ett vägskäl och väntade. När man väntat tillräckligt länge, kom djävulen och föreslog ett byte: din själ mot hans musik. Att blues var djävulens musik ansåg man bevisat genom att blues förknippades med djävulens kännetecken: sprit, spelande och kvinnor av tvivelaktigt rykte. Det var mer eller mindre allas uppfattning att Robert Johnson måste ha gjort detta byte för att kunna spela så. Han gjorde också en del själv för att bättra på mytbildningen. Till exempel så har han spelat in låtar som Me and the Devil Blues och skrivit textrader som Good morning, Satan. I believe it's time to go... och squeeze my lemon, baby, til the juice runs down my leg. Den senare har senare använts av Led Zeppelin.

1936 spelade Johnson in sin första skiva. Det skedde på Gunter Hotel, och det som spelades in var bland annat Sweet Home Chicago. Hans inspelningar kan inte direkt sorteras in under lättlyssnat i skivhyllan, men de rekommenderas varmt om du vill höra hur riktig downhome country blues låter. Hans skivkarriär blev tragiskt nog alldeles för kort. 1938 dog han under mystiska omständigheter. Vissa tror att han blev förgiftad av en svartsjuk man, andra att han blev knivhuggen av en svartsjuk kvinna. Klart är i alla fall att han gjorde ett outplånligt intryck inom bluesen, och kommer alltid att leva kvar hos vissa.

Lite annan historia

En sällan skådad arbetsinsats inom bluesen stod också far och son John och Alan Lomax för. Under nästan ett helt decennium spelade de in en enorm samling av svart folkmusik åt amerikanska kongressens bibliotek med en 175 kilo tung bandspelare som de fraktade runt i baksätet på sin Ford. Den samlingen innehåller material som bl.a. inkluderar tidiga Muddy Waters. Den större delen av detta material har aldrig blivit utgivet. Mycket av det är dessvärre numera ospelbart.

Om det finns någon av er som vill veta mer om tidig blues rekommenderar jag varmt ett virtuellt besök på London Callings sida om Robert Johnson eller The Blue Flame Cafe. Härifrån kan man sedan vandra vidare. Om man inte gillar virtuella besök kan man i ställe flyga till Loisiana och besöka Delta Blues Museum. Det är dock något dyrare.

Det var allt för den här gången, men som Arnold säger: I'll be back!.

Ulf Wallentin, E-93

Lord, there's one kind favor I ask of you, Please see that my grave is kept clean.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Emissionen är Konglig Elektrosektionens tidning vid KTH.

ValidW3C html, W3C css, WAI aaa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inga problem för mig! De 3 st existerande musikstilarna äro: Jazz, klassiskt samt pop!

(nästan) Alla ungdomar lyssnar samt musicerar enbart pop! Tråkigt att dom inte kan variera sig lite!

(Det roliga med blues som jazzen lär härstamma ifrån är att när alla andra musikstilar "snott" ifrån blues så har bluesen självt liksom bara uppstått

ur tomma intet 😛! Möjligen har den inspirerats av diverse olika musikstilar men i stort sett startade blues ifrån noll och därefter har all efterföljande

västerländsk musik "stulet" ifrån blues 😆! Blues är dock ren som en jungfrufödsel 🙂!

Du är för rolig du.

1. klassisk musik? Så 1700-tals musik för orkester är samma sak som 1900-talsmusik för dragspel?

2. Jazz baseras på en blandning av amerikansk marchmusik (urspr. från europa) och blues. Inget nytt under solen. Men den har "förädlats" genom åren ganska radikalt. Att jämföra swing från 1930 med postbop går knappt. Två helt olika ideal.

3. Bluesen kommer från Afrika och är en blandning av en otrolig mängd olika stammars folkmusik; alltså inget som poppade upp från ingenstans. Innan den kom till USA har den varit föränderlig under herrans många år. Den har dessutom fortsatt att förändrats avsevärt sen slavarna på bommullsfälten sjöng den. Lyssna på Robert Johnson och räkna takter där.. Sällan 12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oops-..musiken består av kanske endast av 1.Stenåldersmusik, 2. Afrikansk rytm-musik, 3. Klassisk samt 4. Blues

O allt annat är variationer på ngn av dessa!?!?! 😆

Dvs ny musikstil måste vara ngt i stil med de fyra ovanstående!?!?

O då är frågan---Är detta möjligt!=? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är för rolig du.
Tack
1. klassisk musik? Så 1700-tals musik för orkester är samma sak som 1900-talsmusik för dragspel? 

Nej, du får läsa inlägget innan, då så förstår du av sammanhanget!

3. Bluesen kommer från Afrika och är en blandning av en otrolig mängd olika stammars folkmusik; alltså inget som poppade upp från ingenstans.

Nej, bluesen kommer inte ifrån Afrika - den kommer ifrån Amerika!

Det intressanta är att västerländsk popmusik anklagas för att ha stulit allt ifrån blues medan blues inte skulle ha snott det minsta lilla

ifrån Västerlänsk musik! Jag hävdar att blues är väldigt väldigt influerad av västerländsk musik, ta bara instrument som exempel!

Virveltrumma, trumpet - klassiska afrikanska stamminstrument? (och inte alls europeiska armé-musikinstrument!) Det "svarta" USA´s

bidrag till dagens musikskatt är (nästintill) oändligt men... det finns en del som verkar tro att det står att På den första dagen skapade

Herren blues och all musik därefter är att betrakta som stöld (eller "lån" ifrån blues 😠)!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, bluesen kommer inte ifrån Afrika - den kommer ifrån Amerika!

Det intressanta är att västerländsk popmusik anklagas för att ha stulit allt ifrån blues medan blues inte skulle ha snott det minsta lilla

ifrån Västerlänsk musik! Jag hävdar att blues är väldigt väldigt influerad av västerländsk musik, ta bara instrument som exempel!

Virveltrumma, trumpet - klassiska afrikanska stamminstrument? (och inte alls europeiska armé-musikinstrument!) Det "svarta" USA´s

bidrag till dagens musikskatt är (nästintill) oändligt men... det finns en del som verkar tro att det står att På den första dagen skapade

Herren blues och all musik därefter är att betrakta som stöld (eller "lån" ifrån blues 😉)!

Förmodligen så missuppfattar jag dig å det grövsta, men jag gör ett försök till...

Som jag fattar dina tidigare inlägg så hävdar du att t ex Drum & Base inte är någon ny musikstil, och sedan baserar du en hel del argument på den logiken. Samtidigt menar du att bluesen är oföränderlig, dvs den har låtit ungefär på samma vis sen den "föddes". Nu undrar jag:

När föddes bluesen? Så som jag har lärt mig så uppstod bluesen vid bomullsfälten när afrikanska slavar arbetade; då sjöng dom musik som är baserat på deras afrikanska folkliga traditioner. Under någon generation gav den amerikanska kulturen givetvis sångerna en ny prägel (språket i huvudsak), men själva grunden levde givetvis kvar. Man improviserade fram textfraser och upprepade/kommenterade.

Robert Johnson hör hit till en viss del, men redan när han spelades in hade det hänt ganska mycket. Han hade ju gitarr t ex..

Vad är det för likheter mellan t ex Robert Johnsons blues och Sven Zetterbergs? Jag menar att det inte alls är så många. Inte ens själva funktionen i musiken är den samma. Bluesen har förändrats precis lika mycket som all annan musik. Givetvis under västerlänsk kulturs inflytande, men det är väl inte så konstigt.

äh, va pladdrigt det blev.. jag fattar inte riktigt var du står i diskussionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ermmm... Är verkligen Nirvana ett relevant exempel? Vad gjorde dom som var nytt? Att dom var bra och hade nerv är en sak, men inte var det väl nytt i någon skapa-ny-musik-mening?

Var inte de med och oficiellt skapade grungen? Men du kanske menar att grungen bara är "rock"? I så fall existerar det bara typ 6-7 musikstilar!?

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, läser nog in alltför mycket ironi (som inte ens finns) uti andras inlägg 😛!

Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det

om man vill, precis som det också vore ganska enkelt att argumentera för att exempelvis grunge eller punk inte heller dom är några nya

musikstilar (fast jag anser dem vara det). Angående blues menade jag mest att det finns någon slag mystifierande om blues samt även

ngn slags absurd överdriven teori om att all västerländsk popmusik skulle härstamma ifrån justr blues! Vyssan lull koka kitteln full (eller

motsvarande) fanns ju dock innan blues, så man skulle lika gärna kunna hävda all popmusk (och dessutom blues) härstammandes därifrån 😉!

Frågan är ju om den afrikanska musiken som blues då delvis härstammar ur ens hade en västerländsk tonskala?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det brukar vara så att de som skapar nåt helt nytt ofta är ganska kassa. Sen kommer ju en rad andra band som plockar upp detta och förfinar det och gör det bättre och det är oftast de som blir kända istället. Jag vet inte om jag ska våga mig på ett exempel men Melvins var ju nyskapande men samtidigt så "svåra" att inte så många lyssnade på dem. Sen kom Nirvana och tog de bästa bitarna och resten är historia! Vet inte riktigt hur bra detta exempel var men det lär jag väl märka 😛

Nu tror jag att du förenklar det en aning...

Jag säger bara prodigy, kraftwerk 😉

De kan väl få vara undantaget som bekräftar regeln!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ermmm... Är verkligen Nirvana ett relevant exempel? Vad gjorde dom som var nytt? Att dom var bra och hade nerv är en sak, men inte var det väl nytt i någon skapa-ny-musik-mening?

Ok bimbambop 😉 ..nä de bidrog inte till ngn ny musikstil..de följde samma gamla mall..med god hjälp av skivbolag+managers..

Samma gamla mall som....??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, läser nog in alltför mycket ironi (som inte ens finns) uti andras inlägg 😛!

Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det

om man vill, precis som det också vore ganska enkelt att argumentera för att exempelvis grunge eller punk inte heller dom är några nya

musikstilar (fast jag anser dem vara det). Angående blues menade jag mest att det finns någon slag mystifierande om blues samt även

ngn slags absurd överdriven teori om att all västerländsk popmusik skulle härstamma ifrån justr blues! Vyssan lull koka kitteln full (eller

motsvarande) fanns ju dock innan blues, så man skulle lika gärna kunna hävda all popmusk (och dessutom blues) härstammandes därifrån 😉!

Nu är jag med.. Och håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oops-..musiken består av kanske endast av 1.Stenåldersmusik, 2. Afrikansk rytm-musik, 3. Klassisk samt 4. Blues

O allt annat är variationer på ngn av dessa!?!?! 😉

Dvs ny musikstil måste vara ngt i stil med de fyra ovanstående!?!?

O då är frågan---Är detta möjligt!=? 😛

Det där är väl inte de enda musikstilarna? I vilken av de kategorierna ska t ex dödsmetall räknas in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oops-..musiken består av kanske endast av 1.Stenåldersmusik, 2. Afrikansk rytm-musik, 3. Klassisk samt 4. Blues

O allt annat är variationer på ngn av dessa!?!?! 😉

Dvs ny musikstil måste vara ngt i stil med de fyra ovanstående!?!?

O då är frågan---Är detta möjligt!=? 🙂

Det där är väl inte de enda musikstilarna? I vilken av de kategorierna ska t ex dödsmetall räknas in?

Ok Jejje 🤪

Nja..jag tror att det faktiskt går att sammanfatta det just så!

Du frågar vilken stil dödsmetall isf skulle tillhöra..ja men det går ju att läsa mellan raderna..1.Stenåldersmusik 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, läser nog in alltför mycket ironi (som inte ens finns) uti andras inlägg 🙂!

Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det

om man vill, precis som det också vore ganska enkelt att argumentera för att exempelvis grunge eller punk inte heller dom är några nya

musikstilar (fast jag anser dem vara det). Angående blues menade jag mest att det finns någon slag mystifierande om blues samt även

ngn slags absurd överdriven teori om att all västerländsk popmusik skulle härstamma ifrån justr blues! Vyssan lull koka kitteln full (eller

motsvarande) fanns ju dock innan blues, så man skulle lika gärna kunna hävda all popmusk (och dessutom blues) härstammandes därifrån 🙂!

Frågan är ju om den afrikanska musiken som blues då delvis härstammar ur ens hade en västerländsk tonskala?

Ok Hans 🤪

"Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det"..japp så är det D&B är ingen ny musikstil utan är en variation på 1.Stenåldersmusik, 2. Arikansk rytm-musik samt 3. Till viss del Blues

Oops..nu kanske jag har låst fast mig i min uppfattning...skall ta tid o reflektera över detta..men frågan är dock ff: Går det att skapa en ny musikstil 😉 (se mina samt övrigas tidigare inlägg!) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Blues is the roots, everything else is the fruits" © Willie Dixon 🙂

Ok bimbambop 😉 ..japp det stämmer delvis..men moderskällan ligger nog i stenåldern då människorna skapade ljud med hjälp av stenar, röster m.m...

Link to comment
Dela på andra sajter

oops..jag tror mer o mer att svaret på frågan är Nej.. 🙂 ..eller 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oops-..musiken består av kanske endast av 1.Stenåldersmusik, 2. Afrikansk rytm-musik, 3. Klassisk samt 4. Blues

O allt annat är variationer på ngn av dessa!?!?! 😉

Dvs ny musikstil måste vara ngt i stil med de fyra ovanstående!?!?

O då är frågan---Är detta möjligt!=? 🙂

Det där är väl inte de enda musikstilarna? I vilken av de kategorierna ska t ex dödsmetall räknas in?

Ok Jejje 🤪

Nja..jag tror att det faktiskt går att sammanfatta det just så!

Du frågar vilken stil dödsmetall isf skulle tillhöra..ja men det går ju att läsa mellan raderna..1.Stenåldersmusik 😉

Nu tycker jag att du är lite elak 🙂 I så fall skulle jag klassa det mer som klassisk musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, läser nog in alltför mycket ironi (som inte ens finns) uti andras inlägg 😎!

Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det

om man vill, precis som det också vore ganska enkelt att argumentera för att exempelvis grunge eller punk inte heller dom är några nya

musikstilar (fast jag anser dem vara det). Angående blues menade jag mest att det finns någon slag mystifierande om blues samt även

ngn slags absurd överdriven teori om att all västerländsk popmusik skulle härstamma ifrån justr blues! Vyssan lull koka kitteln full (eller

motsvarande) fanns ju dock innan blues, så man skulle lika gärna kunna hävda all popmusk (och dessutom blues) härstammandes därifrån  🙂!

Frågan är ju om den afrikanska musiken som blues då delvis härstammar ur ens hade en västerländsk tonskala?

Ok Hans 🤪

"Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det"..japp så är det D&B är ingen ny musikstil utan är en variation på 1.Stenåldersmusik, 2. Arikansk rytm-musik samt 3. Till viss del Blues

Oops..nu kanske jag har låst fast mig i min uppfattning...skall ta tid o reflektera över detta..men frågan är dock ff: Går det att skapa en ny musikstil 😉 (se mina samt övrigas tidigare inlägg!) 😉

Nu har du just svarat på din egen grundfråga! Du kommer alltså aldrig att kunna skapa en ny musikstil! Bra, då kan vi starta en ny intressant tråd om något annat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, läser nog in alltför mycket ironi (som inte ens finns) uti andras inlägg 🙂!

Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det

om man vill, precis som det också vore ganska enkelt att argumentera för att exempelvis grunge eller punk inte heller dom är några nya

musikstilar (fast jag anser dem vara det). Angående blues menade jag mest att det finns någon slag mystifierande om blues samt även

ngn slags absurd överdriven teori om att all västerländsk popmusik skulle härstamma ifrån justr blues! Vyssan lull koka kitteln full (eller

motsvarande) fanns ju dock innan blues, så man skulle lika gärna kunna hävda all popmusk (och dessutom blues) härstammandes därifrån  🙂!

Frågan är ju om den afrikanska musiken som blues då delvis härstammar ur ens hade en västerländsk tonskala?

Ok Hans 🤪

"Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det"..japp så är det D&B är ingen ny musikstil utan är en variation på 1.Stenåldersmusik, 2. Arikansk rytm-musik samt 3. Till viss del Blues

Oops..nu kanske jag har låst fast mig i min uppfattning...skall ta tid o reflektera över detta..men frågan är dock ff: Går det att skapa en ny musikstil 😉 (se mina samt övrigas tidigare inlägg!) 😉

Nu har du just svarat på din egen grundfråga! Du kommer alltså aldrig att kunna skapa en ny musikstil! Bra, då kan vi starta en ny intressant tråd om något annat 😎

Ok Jejje 🙂

Nja..hur skall jag tolka ditt svar!?

1. kan jag inte skapa ngn ny musikstil

eller

2. Ingen människa kan skapa ngn ny musikstil

Eller är du kinkig för att jag jämförde Dödsmetall med Stenåldersmusik!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, läser nog in alltför mycket ironi (som inte ens finns) uti andras inlägg 🙂!

Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det

om man vill, precis som det också vore ganska enkelt att argumentera för att exempelvis grunge eller punk inte heller dom är några nya

musikstilar (fast jag anser dem vara det). Angående blues menade jag mest att det finns någon slag mystifierande om blues samt även

ngn slags absurd överdriven teori om att all västerländsk popmusik skulle härstamma ifrån justr blues! Vyssan lull koka kitteln full (eller

motsvarande) fanns ju dock innan blues, så man skulle lika gärna kunna hävda all popmusk (och dessutom blues) härstammandes därifrån  🙂!

Frågan är ju om den afrikanska musiken som blues då delvis härstammar ur ens hade en västerländsk tonskala?

Ok Hans 🤪

"Drum and bass är enligt mig helt klart en ny musikstil men jag menade på att det är ganska enkelt att argumentera för att det inte är det"..japp så är det D&B är ingen ny musikstil utan är en variation på 1.Stenåldersmusik, 2. Arikansk rytm-musik samt 3. Till viss del Blues

Oops..nu kanske jag har låst fast mig i min uppfattning...skall ta tid o reflektera över detta..men frågan är dock ff: Går det att skapa en ny musikstil 😉 (se mina samt övrigas tidigare inlägg!) 😉

Nu har du just svarat på din egen grundfråga! Du kommer alltså aldrig att kunna skapa en ny musikstil! Bra, då kan vi starta en ny intressant tråd om något annat 😎

Ok Jejje 🙂

Nja..hur skall jag tolka ditt svar!?

1. kan jag inte skapa ngn ny musikstil

eller

2. Ingen människa kan skapa ngn ny musikstil

Eller är du kinkig för att jag jämförde Dödsmetall med Stenåldersmusik!?

Närå, jag blev inte kinkig, men jag uppfattade det som att du propagerade för att all musik bara var varianter av fyra "riktiga" musikstilar. Och så kan du ju inte skapa en ny för då blir det ju bara en ny variant, eller menade du att du kan skapa en ny, femte grundläggande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det börjar kännas lite menlöst att försöka sätta in saker i olika fack när man kan kalla saker för typ "elektronisk jazzpop med countrykänsla".

Nog var det bättre förr, när blues var blues och jazz var jazz... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nån vill skapa en ny musikstil kanske man första ska satsa på att skapa ett nytt instrument! 😑

Ok teddawid 😉 ..ok..du aknske har rätt..men förklara dig gärna 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...