Jump to content
Annons

Forumets stora mikrofontråd!


red_house_painter

Recommended Posts

Jag tycker att det borde finnas en egen mikrofontråd här på forumet. Nu skriver man allt på studioutrustning. Där blir det mycket att man tar upp mixerbord, preamps osv. Mikrofoner är ju en egen liten värld som är lite mer mystisk än att dra upp gainen på en preamp. Det kan ju alla göra!

Hade man haft en egen mikrofontråd hade man kunnat diskutera om olika val av mickar vid inspelning, tips på placeringar eller en micks funktioner osv.

Men det är kanske bara jag som tycker. Skulle dock gärna vilja höra av andra forumare varför det inte finns eller varför ni inte tycker det ska finnas.

okej, låt tråden gååååå

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vänta nu här? Pratar du om ett subforum? För en mikrofontråd är väl bara att starta om du vill ha en sådan lite som jag startade Das phetto digitalpianotråd....För övrigt en tråd som jag tänker bumpa NU!

näää men just att det finns en EGEN tråd om mikrofoner. Det finns väl säkert många som har olika uppfattningar om allt! Skulle säkert bli jättebra!

Jag skulle nästan skriva där varje dag 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu här? Pratar du om ett subforum? För en mikrofontråd är väl bara att starta om du vill ha en sådan lite som jag startade Das phetto digitalpianotråd....För övrigt en tråd som jag tänker bumpa NU!

näää men just att det finns en EGEN tråd om mikrofoner. Det finns väl säkert många som har olika uppfattningar om allt! Skulle säkert bli jättebra!

Jag skulle nästan skriva där varje dag 😏

Men starta en EGEN tråd om mikrofoner då 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då skriver jag en lista på mina nuvarande favoritmicar, eftersom detta kanske är menat att bli den där efterfrågade mikrofontråden 😏 :

BLUE Babybottle (ca 6500:- ) (OBS! Made in Latvia - de nyare vet jag inget om)

Studio Projects T3 (4995:- )

Studio Projects B1 (975:- )

Oktava MC012 (2295:- )

AEA R-84 (ca 12000:- )

Vet inte ännu, om det kommer att ändra sig efter mina kommande inspelningstester, men så ser listan ut i dag. 😄

EDIT: Lade till priser enligt önskemål längre ner i tråden... 😠

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då skriver jag en lista på mina nuvarande favoritmicar, eftersom detta kanske är menat att bli den där efterfrågade mikrofontråden 😏 :

BLUE Babybottle (OBS! Made in Latvia - de nyare vet jag inget om)

Studio Projects T3

Studio Projects B1

Oktava MC012

AEA R-84

Vet inte ännu, om det kommer att ändra sig efter mina kommande inspelningstester, men så ser listan ut i dag. 😠

Vad har du för favorit vad gäller sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på... Det är svårt att nämna EN favorit, efterom det kan bero på situationen och vem som sjunger.

AEA låter underbart mjukt och lent på alla röster - och låter skitsnyggt nästan hur man än placerar den. Har tyvärr ingen sådan, men den står på inköpslistan - om inte någon Crowley&Tripp-modell visar sig vara ännu bättre under de kommande testinspelningarna... 😏

Babybottle är en ren mic med en försiktig puckel runt 2kHz - ungefär där man annars kan behöva höja med eq för att få bättre tydlighet i rösten. Violet Dolly är nästan samma som Babybottle, men har sin lilla puckel lite högre upp - så den är också riktigt bra.

Studio Projects T3 låter helt enkelt grymt bra - men kanske lite stickigt till tjejröster...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt kass på mickar egentligen. Hur mycket skulle jag tjäna på att byta upp mig från min SM58 vad gäller sång? Ibland tycker jag att folk är lite väl kåta vad gäller mickrofonerna. Många skulle kunna lägga pengarna på sånglektioner istället eller lära sig att hantera sin EQ. Sådant är också viktigt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt kass på mickar egentligen. Hur mycket skulle jag tjäna på att byta upp mig från min SM58 vad gäller sång? Ibland tycker jag att folk är lite väl kåta vad gäller mickrofonerna. Många skulle kunna lägga pengarna på sånglektioner istället eller lära sig att hantera sin EQ. Sådant är också viktigt 😛

Sångteknik är grymt bra faktiskt! Jag har tagit sånglektioner nu sen i höstas och har verkligen blivit bättre! Har dessutom ökat mitt register, fått mer botten och styrka och allt! 😄

Har du ingen kondensatormick vid inspelning? Fast, det behöver du ju inte ha. Är du nöjd med sm58resultat så är det klart att du fortsätter genom den!

Jag gör själv många tagningar med en sm58 med mycket bättre resultat än med en kondensatormick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt kass på mickar egentligen. Hur mycket skulle jag tjäna på att byta upp mig från min SM58 vad gäller sång? Ibland tycker jag att folk är lite väl kåta vad gäller mickrofonerna. Många skulle kunna lägga pengarna på sånglektioner istället eller lära sig att hantera sin EQ. Sådant är också viktigt  😛

Sångteknik är grymt bra faktiskt! Jag har tagit sånglektioner nu sen i höstas och har verkligen blivit bättre! Har dessutom ökat mitt register, fått mer botten och styrka och allt! 😛

Har du ingen kondensatormick vid inspelning? Fast, det behöver du ju inte ha. Är du nöjd med sm58resultat så är det klart att du fortsätter genom den!

Jag gör själv många tagningar med en sm58 med mycket bättre resultat än med en kondensatormick!

Nej, jag har endast en SM58 som får duga till allt. Hitills har den inte gjort mig besviken.

Problemet är att jag inte vet hurvida jag är nöjd förrän jag provat att använda någon annan mic i studion. Vem vet...Jag kanske sitter här och nöjer mig med blodpudding, när jag kan få typ....Rotmos...ehh...glöm den där metaforen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du gillar AEA micken. Varför inte en Royer R121 till sång? Blir väl kanske lite smutsigare men den ger nog en del karaktär ändå 😄

jag vill ha en sådan 😛

Det är ju en smaksak. Jag hade både AEA och Royer på test samtidigt, men gillade AEA bättre, helt enkelt... Det beror kanske på att jag tycker bättre om ett renare sound...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt kass på mickar egentligen. Hur mycket skulle jag tjäna på att byta upp mig från min SM58 vad gäller sång? Ibland tycker jag att folk är lite väl kåta vad gäller mickrofonerna. Många skulle kunna lägga pengarna på sånglektioner istället eller lära sig att hantera sin EQ. Sådant är också viktigt  😛

Sångteknik är grymt bra faktiskt! Jag har tagit sånglektioner nu sen i höstas och har verkligen blivit bättre! Har dessutom ökat mitt register, fått mer botten och styrka och allt! 😛

Har du ingen kondensatormick vid inspelning? Fast, det behöver du ju inte ha. Är du nöjd med sm58resultat så är det klart att du fortsätter genom den!

Jag gör själv många tagningar med en sm58 med mycket bättre resultat än med en kondensatormick!

Nej, jag har endast en SM58 som får duga till allt. Hitills har den inte gjort mig besviken.

Problemet är att jag inte vet hurvida jag är nöjd förrän jag provat att använda någon annan mic i studion. Vem vet...Jag kanske sitter här och nöjer mig med blodpudding, när jag kan få typ....Rotmos...ehh...glöm den där metaforen 😄

Bluärgh!!!

Om SM58 tycker jag definitivt inte... 🙁

Om man ska ha en dynamisk, så tycker jag att Beta58 är MYCKET bättre...

Jag skulle dock i vilken inspelningssituation som helst (utom live på scen) hellre välja en billig kondensatormic - kanske en Studio Projects B1, som är så billig att man har råd att chansa... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Neumann TLM-103 och Neumann TLM-127, mycket bra båda två 😄! (8,995:- respektive 13,995:- )

TLM-103 är referens-mikrofon så den bättre TLM-127 måste vara gud(´s mikrofon när han håller tal uppe i himlen !)

Om man först sjunger i en Shure Beta 58 och därefter i en Neumann framstår Shure-mikrofonen som trasig 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Neumann TLM-103 och Neumann TLM-127, mycket bra båda två 😛!

TLM-103 är referens-mikrofon så den bättre TLM-127 måste vara gud(´s mikrofon när han håller tal uppe i himlen !)

Det är för många som tror att ordet "referens" syftar på att produkten är exceptionellt bra, vilket inte nödvändigtvis är fallet. Ordet "referens" i ljudsammanhang, innebär inget annat än att det är en modell som de flesta känner till och därför kan relatera till. Hänvisar gärna i sammanhanget till underliga diskussioner som har varit på forumet omkring den hemska "referens"-monitorn NS-10.

I vissa fall kan dock "referens" och "väldigt bra" gälla för en och samma produkt - och i fallet med TLM-103, så stämmer det - om de bara hade dämpat den förb***** kraftiga diskanthöjningen... 😄😛

Skillnaden mellan TLM-103 och TLM-127 är egentligen bara att TLM-127 har dubbelmembran och man därför kan ställa in upptagningskarakteristiken, medan TLM-103 bara är cardioid.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lite mer är det, den låter bättre också! Även om det är väldigt lik ljudtyp! Har aldrig tänkt på diskanten som jobbig!

Det är fullt möjligt att den ör överdriven, underdriven är den ju inte i alla fall 😄, man vänjer sig så fort vid avvikelser!

Shure SM58 känns snarare dov och... allmänt kass fast jämförelsen är klart orättvis! Bluebottle skulle jag gärna både

prova och äga, Digidesign inblandning kännns ju oroväckande men den är säkert bra ändå 😛!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lite mer är det, den låter bättre också! Även om det är väldigt lik ljudtyp! Har aldrig tänkt på diskanten som jobbig!

Det är fullt möjligt att den ör överdriven, underdriven är den ju inte i alla fall 😄, man vänjer sig så fort vid avvikelser!

Shure SM58 känns snarare dov och... allmänt kass fast jämförelsen är klart orättvis! Bluebottle skulle jag gärna både

prova och äga, Digidesign inblandning kännns ju oroväckande men den är säkert bra ändå 😛!

Numera skulle jag inte köpa BLUE - utan välja Violet Design i stället.

Den Babybottle jag har själv, är från tiden när de fortfarande tillverkades i Baltikum, vilket BLUE inte gör längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Av rent slump råkar jag ha enbart Sony-mikar.

Köpte den första som var en stereomik ECM-99 (790 kr år 1979), nästan bara eftersom jag hade en Sony stereo som min första anläggning. Sedan fick jag veta att Grateful Dead spelat in sin Live-konsert från mitten av 70-talet enbart med den miken! Lite kul. Senaste gången jag använde den var till att mika ett Östlind & Almquist-piano av gammal modell.

Sedan köpte jag ytterligare en kondensatormik från Sony ECM-290F (400 kr år 1985, men egentligt pris då 4000 kr), men denna gången en monovariant och elektret, med större frekvensomfång. Fick reda på långt senare att affären som sålde den till mig missat en nolla vid betalningen, men försäljaren som beställt in den till mig enkom sa ju bara, minns jag: "det där måste vara fel, det blir..." Jag tror jag betalade 400 kr max. Kalasbra mik!! De gick i konkurs sedan, inte bara p.g.a. mikdealen dock...

Köpte nyligen en Stereomik till min mini-dv-kamera ECM-MS908C (1300 kr år 2005), som är en helt ny liten Sonymik. Fördelen med den är att den kan användas till lite av varje, även inspelning av musikinstrument t.ex. Ger ett väldigt klart ljud, typiskt kondensatoraktigt. Kommer till användning. Saknar en del bas dock.

Nu frågar jag mig: Kommer det att vara dessa två stereomikar och monomiken som blir mina fem inspelningspunkter vid den kommande uppmikningen av trumsetet, eller kommer jag att få/köpa en dynamisk mik också?

Sedan vet jag inte vad en MXL, TSM, Röde eller Studio Project skulle göra för min musik. Såg lite om Röde NT-1A för 1995;-, den verkar vara godis, bra och marknadens tystaste? Var annars inne på den framförallt i annons jättesnygga MXL V67 för 1495;-, turkosgrön med gulddetaljer. Men när jag såg hur ful den var i verkligheten - som doppad i militärgrön färg, så nej...det finns alternativ med samma prestanda. Ett annat alternativ är väl annars bandmikrofonen TSM MT84 för 1995;-.

😄

:musik

EDNA: Kom på idag att jag har en Sonymik till, en stereomygga, men den är rätt värdelös tycker jag och glömde av den. Jag har dock sett två artiklar som talar om att man kan sätta en sådan mygga i mitten av ett trumset och därmed mika upp hela trumsetet.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt kass på mickar egentligen. Hur mycket skulle jag tjäna på att byta upp mig från min SM58 vad gäller sång? Ibland tycker jag att folk är lite väl kåta vad gäller mickrofonerna. Många skulle kunna lägga pengarna på sånglektioner istället eller lära sig att hantera sin EQ. Sådant är också viktigt  😄

Sångteknik är grymt bra faktiskt! Jag har tagit sånglektioner nu sen i höstas och har verkligen blivit bättre! Har dessutom ökat mitt register, fått mer botten och styrka och allt! 😄

Har du ingen kondensatormick vid inspelning? Fast, det behöver du ju inte ha. Är du nöjd med sm58resultat så är det klart att du fortsätter genom den!

Jag gör själv många tagningar med en sm58 med mycket bättre resultat än med en kondensatormick!

Nej, jag har endast en SM58 som får duga till allt. Hitills har den inte gjort mig besviken.

Problemet är att jag inte vet hurvida jag är nöjd förrän jag provat att använda någon annan mic i studion. Vem vet...Jag kanske sitter här och nöjer mig med blodpudding, när jag kan få typ....Rotmos...ehh...glöm den där metaforen 🙁

Bluärgh!!!

Om SM58 tycker jag definitivt inte... 😄

Om man ska ha en dynamisk, så tycker jag att Beta58 är MYCKET bättre...

Jag skulle dock i vilken inspelningssituation som helst (utom live på scen) hellre välja en billig kondensatormic - kanske en Studio Projects B1, som är så billig att man har råd att chansa... 😄

Jasså. Intressant att du säger det. Jag har faktiskt klarat mig ifrån prylträsket vad gäller mikrofoner tidigare men nu kanske det blir ändring på den saken. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss med "billiga" mickar skulle det vara intressant att se lite riktpriser på de mickar ni talar om i den här tråden så man ser om man kan vara med på banan eller ej. Visst kan man söka själv men det blir ett hoppande mellan tråden och andra siter. 😕

Så för den som har ork och lust sätt gärna ut ung. prisnivå när en ny mick introduceras i tråden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss med "billiga" mickar skulle det vara intressant att se lite riktpriser på de mickar ni talar om i den här tråden så man ser om man kan vara med på banan eller ej. Visst kan man söka själv men det blir ett hoppande mellan tråden och andra siter. 😕

Så för den som har ork och lust sätt gärna ut ung. prisnivå när en ny mick introduceras i tråden. 😉

Uppdaterade min favoritlista med lite priser, enligt önskemål... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes dessa violetdesign du pratar om! Är det folk från Blue som startat upp dessa? De ser onekligen rätt lika ut!

Hade funderingar på att skaffa en Babybottle när de lanserade Blue stort i usa. Det var dock lite mycket pengar för mig då. Men jag var med när de testade mickar med akustiska gitarrer och den gav ett mycket fylligt och fint ljud. Bör man kolla upp Violet design då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del intressant läsning! Själv har jag spanat en del på stormembranare som framför allt ska användas till inspelning av sång, men även som rumsmick. Har kollat på TSM... Vad är era åsikter om exempelvis TSM MT-47? Övriga mickar i liknande prisklasser...?

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del intressant läsning! Själv har jag spanat en del på stormembranare som framför allt ska användas till inspelning av sång, men även som rumsmick. Har kollat på TSM... Vad är era åsikter om exempelvis TSM MT-47? Övriga mickar i liknande prisklasser...?

Kollar just nu i luthman katalogen. Har inte testat den. har däremot haft en Studio Projects TB1 som var helt lysande! Både till sång men den var verkligen helgrym som rumsmick!

Det är ju också en såkallad rörmick.

Tror inte de kostar särskilt mycket de heller nu! Har för mig att jag sålde min för 2500kr begagnat i bra skick för några månader sedan.

Varför i hela friden säljer jag av alla mina bra mikrofoner för? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes dessa violetdesign du pratar om! Är det folk från Blue som startat upp dessa? De ser onekligen rätt lika ut!

Hade funderingar på att skaffa en Babybottle när de lanserade Blue stort i usa. Det var dock lite mycket pengar för mig då. Men jag var med när de testade mickar med akustiska gitarrer och den gav ett mycket fylligt och fint ljud. Bör man kolla upp Violet design då? :rolleyes:

Det är konstruktören som ligger bakom BLUE-micarna som har dragit igång i egen regi, med tillverkning på samma fabrik som tillverkade BLUE tidigare.

Amerikanska BLUE är bara ett försäljningsbolag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes dessa violetdesign du pratar om! Är det folk från Blue som startat upp dessa? De ser onekligen rätt lika ut!

Hade funderingar på att skaffa en Babybottle när de lanserade Blue stort i usa. Det var dock lite mycket pengar för mig då. Men jag var med när de testade mickar med akustiska gitarrer och den gav ett mycket fylligt och fint ljud. Bör man kolla upp Violet design då? :rolleyes:

Det är konstruktören som ligger bakom BLUE-micarna som har dragit igång i egen regi, med tillverkning på samma fabrik som tillverkade BLUE tidigare.

Amerikanska BLUE är bara ett försäljningsbolag...

Okej det låter schysst! Vad är det för priser det handlar om då?

Finns det någon återförsäljare än eller ska man maila dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes dessa violetdesign du pratar om! Är det folk från Blue som startat upp dessa? De ser onekligen rätt lika ut!

Hade funderingar på att skaffa en Babybottle när de lanserade Blue stort i usa. Det var dock lite mycket pengar för mig då. Men jag var med när de testade mickar med akustiska gitarrer och den gav ett mycket fylligt och fint ljud. Bör man kolla upp Violet design då? 😕

Det är konstruktören som ligger bakom BLUE-micarna som har dragit igång i egen regi, med tillverkning på samma fabrik som tillverkade BLUE tidigare.

Amerikanska BLUE är bara ett försäljningsbolag...

Okej det låter schysst! Vad är det för priser det handlar om då?

Finns det någon återförsäljare än eller ska man maila dem?

Det finns många andra som också säljer Violet, men titta gärna i min signatur... 😎

Jag har bara listpriserna upplagda på hemsidan ännu så länge, men kommer att lägga till mer info när jag hinner med det - och annars finns ju Violets hemsida också, där man kan läsa en massa om modellerna.

På min testsite kan du förresten hitta en direkt jämförelse mellan BLUE Babybottle och Violet Dolly White (snacka om jobbigt namn... :rolleyes: ).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst lite om de olika modellerna nu! Ser ju riktigt intressant ut! De verkar ändå vara lite billigare än Blues mikrofoner! Ska kolla in din test nu också!

Vilken är din favorit då? :rolleyes:

Om jag skulle skaffa en sådan här "bättre" mick så skulle jag nog få mer utav det hela om jag skaffade en bättre mickpreamp. Vad ska jag sukta efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst lite om de olika modellerna nu! Ser ju riktigt intressant ut! De verkar ändå vara lite billigare än Blues mikrofoner! Ska kolla in din test nu också!

Vilken är din favorit då? :rolleyes:

Om jag skulle skaffa en sådan här "bättre" mick så skulle jag nog få mer utav det hela om jag skaffade en bättre mickpreamp. Vad ska jag sukta efter?

Jag har ju hittills bara testat 2 modeller från Violet - och en tredje (Black Knight) blir testad nu under denna veckan, men eftersom Babybottle föll mig i smaken, så är förstås Dolly White en stark kandidat... 😎 De olika Dolly-färgerna är förresten tecken på olika sound, så Dolly White och Dolly Black låter inte likadant...

När det gäller preamp, så beror det på vad du är ute efter. Vill du ha en ren, ofärgad och riktigt lågbrusig modell, så titta på Line Audio Design DMP. Själv gillar jag att ha så ren input som möjligt, men det är ju en smaksak...

Vill du i stället ha möjlighet till välljudande rörfärgning, så titta exempelvis på Summit Audio 2BA-221, som jag tycker låter kanonbra - och där man kan stänga av rörinblandningen helt, om man vill ha ett renare transistorljud. 😕

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...