Jump to content
Annons

Tips på överhängsmickar till trumset


red_house_painter

Recommended Posts

Skulle behöva ha något billigt tips på mickar till överhäng för ride och crash cymbal mest. Vad är det som gäller för dessa pengar?

Ska snart beställa från antingen thomann eller musicstore och jag antar att man säkert kan spara någon hundralapp på att köpa därifrån. Eller beggat...

Nu vet jag att det inte handlar om mycket pengar och det är väl rättare sagt en tidsfråga innan jag uppgraderar min mikrofonsamling.

Det jag har nu som jag använder till inspelningarna av trumsetet är följande:

1st shure sm57

1st shure unidyne (silver57) lite mer basigare och mindre output än vanlig sm57

2st sm58kopior som faktiskt låter bra!

3st sm58kopior som inte alls är så bra

1st AKG dynamsik kondensatormick..? (får man säga så?) Jättebra till hihat faktiskt!

Jag brukar micka virveln med silver57 (uppifrån) och svart57 (nerifrån)

den braiga sm58kopian till baskagge och akg-micken för hihat och crash. Numer spelar jag inte in ride. Det behövs knappast i musiken jag spelar.

MEN nu är det så att jag måste avancera mig då jag ska spela in ett demoband om ett par veckor så någon liten mick måste jag ändå ha...

Och nu när vi ändå är igång. Baskaggemick? Ska man kanske satsa på en Beta52 eller AKGs variant på direkten?

Tackar tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Matchade oktava mickar kanske kan vara nått?

www.studiosolutions.se

jag har haft ett par sådana MC012 par. Fast jag var tvungen att sälja dem då jag hade dåligt om cash... Ångrar det starkt i nuläget.. Fast jag vet att jag behövde sälja dem dåå..

Saken är den att det känns illa att behöva betala 4500 eller vad det är för dem när jag sålde mina par för 2800inkl shockmounts!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava är lite speciella. Det finns nämligen två olika företag som bråkar med varandra. Det ena är ryskt och har funnits sen 60-talet och tillverkar mickar. Det andra är engelskt (tror jag) och säljer mickar som tillverkas i Kina.

http://oktava.tula.net/fake/

Bägge sägs vara helt OK, men personligen har jag svårt att acceptera de kinesiska mickarna, alltför mycket stjälande av namn tycker jag. Om de vore bra så kunde de väl stå under eget namn.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava är lite speciella. Det finns nämligen två olika företag som bråkar med varandra. Det ena är ryskt och har funnits sen 60-talet och tillverkar mickar. Det andra är engelskt (tror jag) och säljer mickar som tillverkas i Kina.

http://oktava.tula.net/fake/

Bägge sägs vara helt OK, men personligen har jag svårt att acceptera de kinesiska mickarna, alltför mycket stjälande av namn tycker jag. Om de vore bra så kunde de väl stå under eget namn.

G.

Det är dom ryska varianterna orignalen som tyska oktava säljer, och inte dom Kineska kopiorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej.. vilka är är de som är bra då?

Hur är förrästen rode nt5 eller lite dyrare AKG c391B?

Studio gjorde ett test med massa mickar i oktava klassen både dyrar och billigare och där tyckte dom bättre om oktvan gentimot röde nt5. Tror oktvan fick utmärkelsen bästa köp eller produkt. Det var på det testet som vi grundade att köpa oktava.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är mycket mycket intressant.

Line Audio som jag inte hört talas om alls 😏

Dessa CM2 låter ju inte som något sneköp.

Så ett paket oktava mickar med njurkaraktär mot line audio CM2?

Detta med Oktava nudå. Jag hade ett par med enbart en kapsel, alltså njurkapseln. Jag har annars haft väldigt svårt att fatta hur de tar upp ljud och hur de andra kapslarna tar upp ljudet. Detta med omni, åtta, rund osv är ett stort hål för min del. Hur funkar det!?

Jag ska ändå (antagligen) bara spela in överhäng på trumset. Piano låter ifs inte heller fel med ett par MK012. Men dessa karaktärer på kapslarna?

Ska jag kanske posta en ny tråd om dessa karaktärer?

Förrästen, varför finns ingen mikrofontråd på forumet? Då skulle man kunna diskutera val av mickar, placeringar och annat kanske?

Ska man ta upp detta? Det känns samtidigt inte som om det skulle vara något nytt jag tänkt på.... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förrästen, varför finns ingen mikrofontråd på forumet? Då skulle man kunna diskutera val av mickar, placeringar och annat kanske?

Ska man ta upp detta? Det känns samtidigt inte som om det skulle vara något nytt jag tänkt på.... eller?

Det har jag faktiskt inte tänkt på men jo varför inte.

En mikrofon tråd vore int dumt.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Förrästen, varför finns ingen mikrofontråd på forumet? Då skulle man kunna diskutera val av mickar, placeringar och annat kanske?

Ska man ta upp detta? Det känns samtidigt inte som om det skulle vara något nytt jag tänkt på.... eller?

Det har jag faktiskt inte tänkt på men jo varför inte.

En mikrofon tråd vore int dumt.

😏

Vart ska man skriva om det då? Iallafall ett förslag.

Tycker att studioutrustning osv är lite för brett. Där pratar ju många om preamps, mixerbord, stärkare osv. Men en mikrofon är ju mer än bara en mick.

Anyways, 😠 många lovordar studio projects. Hur är deras C4par gentemot oktava samt line audion. Har ändå tänkt införskaffa mig en B1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite info om upptagningskarakteristiker, kan du hitta exempelvis här: http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip2.htm

CM2 (eller den nya CM3) är definitivt inget sneköp - alla borde ha ett par sådana!

Listpriset på CM2 är 1235:-/st inkl moms - och CM3 ligger 10% högre p g a högre tillverkningskostnad.

Du kan jämföra ljudet i CM2 och MC012 på min testsite - och snart kommer även CM3 (och ett gäng andra micar) upp. 😠 Det är visserligen inga truminspelningar, men den allmänna ljudkaraktären kan man ju höra skillnad på ändå... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

CM2 verkar ju jäkligt intressant. Såna ska jag skaffa! Kan ju tipsa om att det utgående modellen (alltså CM2) nu bara kostar 1795:- på Jam nu (CM3 kostar 1995:-).

EDIT: Min andra fråga hör nog hemma i en helt annan tråd. *borta*

EDIT2: Priset avser pris per par.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man satsa på Cm2 eller Cm3 tycker ni?

Blir ju lite skynda skynda nu menar jag 😲😕

Jag vill också gärna ha svar på ovanstående. Vad jag har förstått har cm3:an något lägre brusnivå, vilket ju är positivt. Det kan nog motivera åtminstone någon av de extra hundralaparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...