Jump to content
Annons

Vilken sångmick ska jag välja?


jivegard

Recommended Posts

Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.
Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck.

Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du?

För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen?

Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😎 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat.

Shure SM58, som Linus nämnde - eller om du vill ha trevligare sound från den, så kolla på Shure Beta58A i stället. Den är dyrare, men värd skillnaden.

Diverse termer kan du nog hitta om du söker här i forumet, men det är troligen enklare om du kollar i Kontrollrummets Wiki, där väldigt mycket finns förklarat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.
Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck.

Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du?

För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen?

Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😎 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat.

Shure SM58 är en klassisk sångmick som funkar till det mesta (även growl) i livesammanhang. Mycket för pengarna.

Preamp (="förförstärkare") förstärker micksignalen. Du kopplar micken till preampen, och sedan vidare till var signalen nu ska. Ofta har mixerbord och PA-anläggningar inbyggda preamps (det går att plugga in mickens XLR-kontakt direkt), ska du använda micken i live- eller inspelningssammanhang?

PAD är en funktion som finns inbyggt i vissa preamps och mickar. Den så att säga försvagar signalen för att inte riskera att den överstyr. Bra om man ska spela in något med en volym som är på gränsen till vad micken klarar av utan att börja låta skit, som din Philips-mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.
Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck.

Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du?

För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen?

Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😎 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat.

Shure SM58 är en klassisk sångmick som funkar till det mesta (även growl) i livesammanhang. Mycket för pengarna.

Preamp (="förförstärkare") förstärker micksignalen. Du kopplar micken till preampen, och sedan vidare till var signalen nu ska. Ofta har mixerbord och PA-anläggningar inbyggda preamps (det går att plugga in mickens XLR-kontakt direkt), ska du använda micken i live- eller inspelningssammanhang?

PAD är en funktion som finns inbyggt i vissa preamps och mickar. Den så att säga försvagar signalen för att inte riskera att den överstyr. Bra om man ska spela in något med en volym som är på gränsen till vad micken klarar av utan att börja låta skit, som din Philips-mick.

Okej! Tack för svaren allihop !🙂 Just nu är den mest till för att repa med men senare även för livesammanhang. Just nu är våran line-up inte hel så...Men jag ska kolla in Shure SM58...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nuvarade mick som för övrigt är en billig skit mick klarar såklart inte av dessa saker, vanlig sång visst men om man ens tar i lite grann på screams så går det åt h-vete.
Vad har du för mikrofon? En helt vanlig SM58 pallar riktigt högt ljudtryck.

Jag tror snarare att problemet sitter i din mikförstärkare. Vilken preamp använder du?

För hög gain? Har du tillgång till PAD på preampen?

Jag förstog ca 0% av vad du just skrev 😛 är som sagt inte insatt i hur det funkar...En av gitarristerna i bandet är den som rattar och ställer in allt. Micken jag äger är en billig mick från philips som jag köpte för typ 100kr? Köpte en billig en ifall att det bara skulle bli nån gång men nu satsar vi mer seriöst därför behöver jag bättre grejer också. Jag tror nog att vilken mick som helst skulle ta min 😛 så länge den skulle klara av lite tryck utan att bli helt fuckad som min nuvarade blir så är jag glad 😉 du kan ju gärna förklara vad preamp och PAD är? ska sätta mig in i allt detta men fram tills nu har jag haft för mycket för mig och helt enkelt inte orkat.

Shure SM58 är en klassisk sångmick som funkar till det mesta (även growl) i livesammanhang. Mycket för pengarna.

Preamp (="förförstärkare") förstärker micksignalen. Du kopplar micken till preampen, och sedan vidare till var signalen nu ska. Ofta har mixerbord och PA-anläggningar inbyggda preamps (det går att plugga in mickens XLR-kontakt direkt), ska du använda micken i live- eller inspelningssammanhang?

PAD är en funktion som finns inbyggt i vissa preamps och mickar. Den så att säga försvagar signalen för att inte riskera att den överstyr. Bra om man ska spela in något med en volym som är på gränsen till vad micken klarar av utan att börja låta skit, som din Philips-mick.

Okej! Tack för svaren allihop !🙂 Just nu är den mest till för att repa med men senare även för livesammanhang. Just nu är våran line-up inte hel så...Men jag ska kolla in Shure SM58...

Med "spela live" menar jag också repa. Jag tror SM58 blir ett utmärkt val för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...